Så optimerar du för featured snippets och når “position zero”

Publicerat av

Vad är featured snippets?

I en sökning kan ett utvalt utdrag från en text visas som besvarar sökfrågan, detta kallas featured snippets. Dessa sökresultat visas högst upp i SERPen och ger dig möjlighet att knipa förstaplatsen (under Google Ads) på sökord och fraser som är viktiga för din verksamhet.

Det är till och med så att din webbplats kanske rankar på sida 5 på sökningen men eftersom du besvarat frågan som ställs så himla bra så kan du förtjäna placeringen ändå.

Enligt en studie gjord av Ahrefs så visas utvalda utdrag vid 12,3% av alla våra sökningar. Och detta ger dig en enorm fördel när det kommer till röstsök. Vill du läsa mer om hur du optimerar för röstsök så har min kollega Fanny Edenbro skrivit ett eminent inlägg i ämnet!

Mobile search traffic has surpassed desktop traffic worldwide. And with the growth in voice-activated digital assistants, more people are doing voice queries. In these cases, the traditional “10 blue links” format doesn’t work as well, making featured snippets an especially useful format.

Of course, we continue to show regular listings in response to searches along with featured snippets. That’s because featured snippets aren’t meant as a sole source of information. They’re part of an overall set of results we provide, giving people information from a wide range of sources.” Google

Vad finns det för olika typer av featured snippets?

De vanligaste typerna av snippets är paragraf som ofta besvarar frågor av typerna:

  • hur gör man
  • vem är
  • vad är
  • varför är
Varför är himlen blå?

Numrerade listor som ofta förklarar hur du gör något i flera steg, och de vanligaste typerna av numrerade listor är:

  • Recept
  • Gör det själv
  • Hur gör man
Hur gör man pannkakor?

Punktlistor är en annan vanlig typ av featured snippets. Dessa dyker ofta upp på sökningar som handlar om:

  • topplistor
  • funktioner

En annan typ av snippet som kan dyka upp i sökresultatet är Youtube featured snippet, här på Zlatan som bjuder på ett episkt mål:

Youtube featured snippets

Hitta era möjligheter med en sökordsanalys

Som jag tidigare nämnt så dyker dessa utvalda utdrag i det flesta fall upp när en fråga ställs. Detta innebär alltså att vi vill fokusera på just vanliga (eller ovanliga) frågeställningar i vår sökordsanalys för featured snippets.

  1. Gör en lista på vanliga frågor som ert företag får, chansen är stor att du kan besvara dessa redan i sökresultatet.
  2. Gör en lista med frågor som ni skulle vilja att folk ställer till er.
  3. Använd er av verktyg som Answer the public för att få förslag på frågor som är relaterade till era viktiga sökord.
  4. Google är också ett bra verktyg för att få förslag på fler frågor. 

Ps. vill du djupdyka i sökordsanalys? Det gör du här!

utvalda utdrag på google Förslag på sökfrågor

Riskerar jag att tappa trafik med featured snippets?

Enligt statistiken får du 8,6% av alla klick om du har en featured snippet. Detta innebär alltså att du tar denna trafik från alla de andra sökresultaten. Enligt Ahrefs studie så får webbplatsen som rankar 1:a i SERPen där det samtidigt finns en featured snippet 19,6% av alla klick. Så, i de fall som du innehar både en featured snippet och placering 1 i sökresultatet får du 28,2% av alla klick. Och det är ju awesome!

Lycka till med optimeringen, och hör gärna av dig om du har några funderingar kring digital marknadsföring!

Dela gärna!