Twitter för företag - kom igång!

Twitter för företag: Kom-igång guide!

Lästid: 3 minuter

Den senaste tidens utveckling med Twitter har nog inte gått någon förbi. Nyss köpte ingen mindre än Elon Musk upp företaget från börsen för den smått svindlande summan 430 miljarder kronor. Vad detta kommer att innebära för den sociala medie-plattformens utveckling återstår att se. Med detta inlägg vill jag dela med mig av en guide för dig som vill komma igång med Twitter för företaget.

Twitter för företag

Varför ska ditt företag finnas på Twitter? 

Twitter var under 2021 världens 9:e mest besökta webbplats – med 2,4 miljarder sessioner och 620 miljoner unika besökare. I Sverige hänger vi inte dagligen på Twitter, men i exempelvis USA är 40% av den vuxna befolkningen användare. Så, har du planer på att expandera eller kanske redan befinner dig på andra marknader än i Sverige kan en närvaro på Twitter mycket väl vara intressant. Vill du få koll på mer statistik kring användarna – då kan jag tipsa om Hootsuites guide.

Skapa ditt företags profil

Bilder

Det första du behöver göra för att komma igång med Twitter är att skapa en profil till företaget. Här laddar du upp din profilbild och en bakgrundsbild. Välj dina bilder med omsorg – de ska representera företaget och vara enkla att känna igen för era framtida följare. Det är ganska vanligt att profilbilden är ert företags logotyp. Med bakgrundsbilden har du möjlighet att bygga känsla kring ditt varumärke och såklart sprida ett budskap. 

Twitter rekommenderar följande storlekar för era bilder:

  • Profilbild: 400x400px
  • Bakgrundsbild: 1500x500px

Profilbild och bakgrundsbild Twitter

Konto och användarnamn (sk. Twitter Handle)

Nu är det dags att välja namn på ditt konto, detta ska vara unikt och bör självklart bestå av ditt företagsnamn. Har ni verksamhet i flera länder och vill ha separata konton kan ni med fördel skriva företagets namn + land. Som i fallet med IKEA där det kontot som visas ovan heter IKEA Sverige. Visningsnamnet kan bestå av upp till 50 tecken och kan närsomhelst uppdateras. Företagets användarnamn (Twitter Handle) kan bestå av upp till 15 tecken, och bör vara lätt att knyta till ert företag.

Skriv en bio

I företagets biografi har du möjligheten att kortfattat beskriva er verksamhet och vilken typ av innehåll användaren kan förvänta sig delas från ert konto. Allt på max 160 tecken.

Du bör även lägga till en länk till webbplatsen. Här kan du välja ut en specifik sida som du vill skicka all trafik från din bio till, alternativt jobba med ett länkträd som exempelvis Linktree.

Twitter bio och länk

Om du följt alla steg så har du nu skapat din profil, och det är dags att börja dela innehåll. Här kommer några snabba tips på vägen!

Kom igång och tweeta direkt!

  1. Precis som på många andra sociala medier finns det möjlighet att fästa ett inlägg (en tweet) överst i flödet. Här kan du exempelvis fästa din senaste tweet eller kanske din första, där du berättar lite om vilken typ av innehåll du kommer att dela på kontot.
  2. Ett bra tips är att förbereda ett gäng tweets för att du ska komma igång med kontot aktivt direkt. Ett inlägg får max bestå av 280 tecken – så tänk på att skriva kort, koncist och engagerande.
  3. På Twitter kan det vara intressant att hålla koll på vilka ämnen som trendar, detta ser du ute på höger sida under rubriken “Trender för dig”. Här kan du alltså hänga på i diskussionen gällande intressanta och relevanta ämnen, vilket ju också gör ditt konto relevant.
  4. Kolla upp vilka #hashtags som används och se till att synas under relevanta sådana.
  5. Använd er av grafiskt material som exempelvis bilder, gif och videos. Detta ger större räckvidd och därmed synlighet i jämförelse med inlägg som endast innehåller text.

Med detta önskar jag er varmt lycka till med ert nya konto – dela gärna med er av en länk i kommentarer så vi kan följa er! Skulle ni behöva hjälp med Twitter eller andra sociala medier – hör gärna av er till mig.


Anna-Karin Persson

Med en stor kärlek till digital marknadsföring är Anna-Karin en customer success manager med många strängar på sin lyra. Hon är en fena på sociala medier och content och såklart på att göra våra kunder glada och nöjda.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.