Så här skapar du målgrupper på Facebook

Publicerat av

Undrar du hur man bygger målgrupper på Facebook och Instagram? Undra inte mer! En av de stora fördelarna med att annonsera på Facebook och Instagram är ju som bekant att man kan rikta sig mot väldigt specifika målgrupper. Det här är en stor fördel för många annonsörer som vill nå en viss typ av personer via plattformarna. I det här inlägget ska jag därför dela med mig av en enkel guide till hur du bygger målgrupper på Facebook och Instagram. Nu kör vi!

Målgrupper på Facebook & Instagram – olika varianter

Det finns tre olika sätt att bygga målgrupper på Facebook och Instagram och de är:

  • Anpassade målgrupper
  • Sparade målgrupper
  • Lookalikes

Nedan går jag igenom alla tre sätt med några få enkla steg.

1. Skapa anpassade målgrupper på Facebook

Vi börjar med en anpassad målgrupp!

målgruppsalternativ på Facebook

Logga in på din Business Manager och gå till menyn för att klicka dig vidare till Målgrupper under Annonsera.

Välj vilken typ av målgrupp du vill bygga

Målgruppsalternativ Facebook

Gå till Skapa målgrupp och välj Anpassad målgrupp.

Välj vad du vill utgå ifrån

anpassade målgrupper FacebookHär kan man välja på en hel massa olika alternativ men i den här guiden ska jag visa hur man bygger en målgrupp baserat på aktivitet man har på sitt Instagramkonto.

Välj kriterier för målgruppen

Först väljer man om man huruvida man vill att de som ska ingå i målgruppen ska matcha en av flera eller alla aktiviteter man anger. Facebook har inte översatt det här så bra och kallar de båda två alternativen för “alla”. Skillnaden anges dock i en ruta och är följande:

Nu väljer du vad målgruppen ska ha gjort för att inkluderas i din målgrupp. I detta exempel väljer jag det bredaste alternativet Alla som har interagerat med din verksamhet

Vidare väljer jag tidsperiod och ger min målgrupp ett namn. Jag är nu redo att skapa min målgrupp! 

Så har jag en ny målgrupp som är redo att användas! Det tar några timmar eller en dag innan målgruppen är påfylld och klar. 

2. Skapa en sparad målgrupp på Facebook

Nu ska jag gå igenom hur du skapar en sparad målgrupp, en målgrupp skapad från scratch som är baserad på Facebooks data. 

Välj alternativet Sparad målgrupp.

Välj kriterier för målgruppen

Namnge din målgrupp och gå vidare till Platser. Här kan du välja att rikta dina annonser på lite olika sätt beroende på var målgruppen befinner sig. 

Nästa steg blir att välja själva platsen. Börja skriv i fältet för att få förslag eller välj att släppa en nål där du vill att annonserna ska synas. 

Välj nu ålder, kön och ev. språk på din målgrupp. Du behöver bara ange ett språk för att visa dina annonser för personer som talar ett språk som är ovanligt för din plats. I annat fall kan du lämna detta tomt.

I nästa steg väljer du om du vill snäva av målgruppen ytterligare genom att lägga till kriterier som rör demografi, intressen och beteenden. 

I sista steget kan du välja om du vill ha en kopplingstyp, t. ex. personer som redan gillar din Facebooksida eller deras vänner. 

3. Skapa en lookalike på Facebook

Sista typen av målgrupp är en så kallad lookalike. Det är en målgrupp som utgår ifrån en redan befintlig målgrupp och som samlar personer med liknande profiler i en ny målgrupp. Ett smart sätt att nå helt nya personer som liknar personerna i din befintliga målgrupp.

Gå till Skapa målgrupp och välj Lookalike-målgrupp.

Här väljer du enkelt först vilken målgrupp du vill använda som källa till din lookalike. I steg två väljer du var du vill att målgruppen ska finnas. Här kan man bara välja hela länder. När du sedan bygger din kampanj kan du välja att snäva ner lookalike-målgruppen ytterligare om du önskar. Sist väljer du hur stor målgruppen ska vara. Klart!

Et voilá! Tre fina målgrupper är på plats, redo att börja användas! Det är superenkelt att bygga målgrupper på Facebook och man kan experimentera med massa olika kriterier. Behöver du sätta upp Business Manager? Kolla vår enkla guide här!

Dela gärna!

Tags: , ,

Tags: , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *