influencer marketing

Toppenmorgon: Influencer Marketing – 10 Key takeaways med ProAd

Lästid: 2 minuter

Den sista fredagen i varje månad samlar vi på Topvisible en hel del smarta människor på vårt kontor – både gästföreläsare, talare och besökare. Denna månadens toppenmorgon bjöd vi in Magnus Noord från ProAd som lärde oss mer om Influencer Marketing. Vi älskar att hålla oss uppdaterade och dela med oss av kunskap. Vi har därför sammanfattat denna morgonens gästföreläsning i detta blogginlägg med våra key takeaways!

Influencer marketing – Key takeaways

1. Proad är en agent för influencers. De fungerar som en säker och effektiv mellanhand mellan företag och influencers. De jobbar med profiler främst inom: Mamma/Barn – Mat & Bakning – Livsstil & resor – Gaming.

2. En influencer är en person som själv är avsändare av sina kanaler och har en följarskara som är större än bara “vänner”. En influencer påverkar och engagerar sina följare över tid.

3. Influencer marketing = Köpt media där annonsören marknadsför sig via en influencer.

4. Influencer marketing är inget nytt fenomen, men har utvecklats en hel del under tidens gång. Björn Borg har gjort tryckt annonsering för Pepsodent och Alice Babs för TOY Tuggummi. På 90-talet var det reality shows som påverkade oss mycket. Våra influencers har utvecklats från dokusåpakändisar som Naken-janne och en blåmålad Robinson Robban till “vanliga” personer. 

influencer marketing
influencer marketing

5. 2005 slår bloggen igenom, men dagböcker och liknande online fanns redan från år 1994. Den 23 april 2005 lanseras även YouTube, som har haft en stor inverkan på utvecklingen av blogg och influencers. 

6. Denna stora utveckling av influencers slog igenom på riktigt år 2008, samtidigt som iPhone 3 lanseras. Helt plötsligt kan alla gilla, kommentera, integrera och sprida i realtid.  

7. Dagens starkaste publicister idag är personer. Vi är inte längre beroende av Hänt Extra och Robert Aschberg på TV3. 

toppenmorgon-influencer-marketing

8. Dagens influencers är deras egna mediehus. De planerar, skapar och distribuerar innehåll själva med hjälp av sina egna kanaler. 

9. Det absolut viktigaste för att skapa ett lyckat influencer marketing samarbete är att skapa en tydlig brief! Det är även viktigt att ge influencern frihet i skapandet och att se till att din influencer agent/byrå är certifierad av IAB.  

10. Framtiden kring influencers innebär bland annat att fler företag kommer arbeta seriöst med influencers, samt att skicka gratis grejer försvinner helt. 

Ta gärna del av presentationen här 👇

New call-to-action

Stort tack till Magnus och ProAd för en trevlig och informativ start på dagen! Vill du veta mer om influencer marketing och hur du kan applicera det i din marknadsföringsstrategi? 

Kontakta Magnus eller någon av hans kollegor på ProAd här!


Alexandra Rönndahl

Kundresan | Sociala medier | Content marketing | Digitala strategier | Inbound marketing
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.