Bild på topvisibles instagram och texten Annonsformat Meta

Annonsformat på META – Instagram och Facebook

Lästid: 4 minuter

META, tidigare känt som Facebook, är trots den knappa tillväxten de senaste åren fortfarande en av de mest inflytelserika plattformarna när det kommer till digital marknadsföring. Med en enorm användarbas runt om i världen och ett brett utbud av annonsformat är META en effektiv plattform för företag att nå ut till sina målgrupper, skapa engagemang och marknadsföra sina produkter eller tjänster. I det här blogginlägget kommer vi att gå igenom några av de mest populära annonsformaten som META erbjuder.

Bildannonser

Bildannonser är kanske det mest grundläggande annonsformatet på META. Det består av en enskild bild, en kort beskrivning och en rubrik samt en call to action knapp. Denna enkla men effektiva annons ger dig möjlighet att presentera din tjänst, produkt eller ditt varumärke med en enda bild. Du kan skapa din bildannons via Meta Ads Manager eller boosta ett befintligt inlägg från din Facebooksida eller från din Instagram.

bilder på olika meta annonser

Bildannonser kan visas på olika placeringar på Facebook, Messenger, Instagram och Audience Network. Se därför till att anpassa bilden efter det rekommenderade bildförhållandet för varje placering i olika bildförhållanden.

Använd exempelvis 1:1 -förhållandet för bildannonser i flödet och 9:16 för stories.

Tänk också på att upplösningen ska vara minst 1080×1080 pixlar.

Instagram story ads från meta(Bildkälla: Invideo)

Karusellannonser

De består av flera bilder eller videor som användaren kan bläddra igenom eller klicka sig vidare. Du kan välja upp till 10 bilder eller videor i en en enda karusellannons, vilket gör att den är perfekta för att visa upp flera produkter, eller flera funktioner i en produkt eller om du vill förklara en process och visa användarna något steg för steg.

en karusell annons från meta

(Bildkälla: Facebook)

Videoannonser

Videoannonser på META ger dig möjlighet att dela berättelser och att marknadsföra din produkt eller tjänst eller ditt varumärke med rörligt innehåll. Beroende på målet med din annonsering kan du skapa en korta kraftfull och engagerande video eller så skapar du en längre och mer berättande video om det passar ditt mål och dina behov bättre.

Video ad från facebook meta

(Bildkälla: Facebook)

Beroende på vilken placering du vill att din annons ska synas på så finns det olika specifikationer och begränsningar på hur lång din video får lov att vara.

Se specifikationerna om respektiv placering här: www.facebook.com/business

Meta Advantage + katalogannonser

Meta Advantage + katalogannonser (tidigare kallade dynsamiska produktannonser) ser ut som karusellannonser eller samlingsannonser och kan jämföras lite med Google Shopping.

Istället för att skapa enskilda annonser för varje produkt är dessa annonser konfigurerade för att automatiskt använda information från din produktkatalog för att visa relevanta produkter till olika målgrupper. För att det ska vara möjligt så behöver vi implementera tre olika script (pixlar) för att kunna spåra vilken produkt en besökare tittat på, vilken produkt de lagt i varukorgen samt vilken produkt de valt att köpa.

Bild på meta advantage ad

( Bildkälla: Facebook )

Efter du fått all spårning på plats måste du skapa ett produktflöde, detta produktflöde kan med fördel använda samma formatering som ett Google Shopping-flöde och är enkelt beskrivet en fil med dina produkter i och som man sen kan tilldela olika produktattribut. till exempel pris, i lager o.s.v. Det är från denna fil som informationen om dina produkter hämtas till dina annonser. Därefter kopplar du ihop det med Commerce Manager i din Business Manager. Där kan du sedan schemalägga uppdateringen av flödet.

Samlingsannons (Collection ad)

Annonsen har en primär bild eller video med fyra mindre tillhörande bilder undertill.

Dessa bilder kan användaren klicka på för att utforska mer. Collection ads är utformade för att vara visuellt tilltalande och interaktiva, vilket gör det möjligt för användarna att utforska flera produkter direkt i annonsen. För att kunna använda dig av collection ads behöver du en katalog precis som för Meta Advantage + katalogannonser.

bild på metas collections ad

( Bildkälla: Instapage )

 

Sammanfattning annonsformat META

Som du förstår erbjuder META en mängd olika annonsformat som passar olika mål och budgetar. Kom ihåg att det är viktigt att utforma din annonsstrategi efter din målgrupp och dina affärsmål för att få bästa resultat. Oavsett om målet med din annonsering är att öka medvetenheten om ditt varumärke, öka webbplatsbesök eller generera försäljning så är jag övertygad om att du kan hitta ett passande annonsformat på Instagram och Facebook. 

Så nästa gång du överväger att marknadsföra ditt företag på META , se till att utforska några av dessa olika annonsformat för att hitta det som passar din kampanj och din målgrupp bäst! 

Behöver du hjälp att komma igång och börja annonsera på sociala medier eller sätta en strategi för din annonsering i sociala medier?

Hör gärna av dig till oss här!