Blogg fb ads

Annonsera på Facebook – vi guidar dig!

Lästid: 5 minuter

Vill du få nya kunder, driva trafik, skapa engagemang eller awareness? Oavsett vilket så är Facebookannonsering för dig! Med flera miljarder dagliga användare så tar Facebook priset som den största sociala medieplattformen i världen. Och det är inte vilka användare som helst, delar av dessa användare är även ditt företags målgrupp. En av åtskilliga anledningar att annonsera på Facebook är att du kan rikta in dig mot denna specifika målgrupp. Målgruppen som med stor sannolikhet är intresserad av dina produkter eller erbjudande. Tack vare detta blir annonserna väldigt träffsäkra – vilket kan ge dig hög effektivitet till en låg budget. 

Att skapa Facebook-annonser är inte så svårt som det låter. I denna guide går jag igenom vad du behöver göra för att komma igång med din annonsering, häng med!

1. Sätt upp Facebook Business Manager

Genom att sätta upp en Facebook Business Manager för ditt företag, kan du på ett proffsigt sätt jobba med marknadsföring, hantering av sidor och annonskonton på Facebook. Det finns en enkel guide för hur du sätter upp din Facebook Business Manager, den hittar du HÄR!

2. Annonsera på Facebook – Bygg din första kampanj!

Så var det äntligen dags att börja annonsera på Facebook! Jag tar er igenom hur man, steg för steg, bygger en enkel kampanj på Facebook & Instagram.

1. Gå till Ads Manager och välj Skapa/Create 

2. Namnge kampanjen

3. Välj målsättning med kampanjen 

Välj målsättning med din kampanj. Här finns lite olika att välja på men generellt kan man säga att val av målsättning speglar den klassiska säljtrattsmodellen. Vill du rikta dig mot de som inte redan känner till ditt företag ska du välja något av alternativen under “medvetenhet”. Är din målgrupp i övervägandefasen, väljer du något av dessa alternativen. Oftast är detta en målgrupp som vet vem du är men som inte ännu konverterar. Den sista, konverteringsfasen, är den du använder när du vill ha direkta konverteringar. Här behöver man ha en Facebookpixel installerad för att kunna mäta direkta resultat. I detta exempel väljer jag målsättning “Trafik” då jag vill driva trafik till en specifik sida på min site. 

4. Sätt en budget för din kampanj

Sen är det dags att sätta upp en budget. Här kan du välja om du vill ha budgeten på kampanj eller Ad Set-nivå. Kampanjnivå är att föredra. 

Kampanjbudget: Facebook känner av vilken av dina Ad Sets som går bättre och väljer då att satsa mer av budgeten på den. Detta gör att du inte behöver styra budgeten manuellt. Att välja kampanjbudget kan hjälpa dig att få ett bättre resultat från din kampanj till lägsta möjliga kostnad.

Ad Set-budget: Du väljer själv hur mycket din budget ska vara på varje Ad Set. Detta kan du välja om du vill kontrollera vilket belopp som spenderas på varje Ad Set.

5. Ställ in ditt Ad Set

Nästa steg i processen är att ställa in ditt Ad Set. Här bestämmer du vilket namn, vilken målgrupp, vilka placeringar osv. du vill ha för din kampanj.

Här döper du ditt Ad Set samt bestämmer vart du vill driva trafik till. 

6. Välj målgrupp

Vem ska se din annons? Under målgrupp väljer du inställningar som geografisk placering, ålder, kön och språk.

Under målgrupp kan du också välja att rikta in dig mot olika intressekategorier samt vilken koppling du vill att målgruppen ska ha till din sida (om någon).

7. Välj placeringar

I nästa steg bestämmer du vilka placeringar du vill synas på. Automatisk placering är att föredra här. Med automatisk placering väljer Facebook de placeringar som är mest lönsamt för dig. Vill du däremot att din annons endast ska visas i till exempel Facebook-flöden och inte på Instagram Stories, så kan du välja manuell placering. 

8. Skapa din annons

Nu är det dags att bygga själva annonsen. 

Här behöver du bara döpa din annons samt välja rätt Facebook-sida och ev. Instagram-konto.

9. Välj hur din annons ska se ut

Här väljer du hur din annons ska se ut. Är det en bild eller video? Eller vill du ha en karusell av bilder? Du klickar i det som du ska använda dig av. 

Tips! För högre engagemang på inlägget, använd rörligt material om du kan.

10. Lägg till bilderna du ska använda

Här lägger du till bilden/bilderna du vill använda. 

Tips! När det gäller bildformat så tänk alltid mobilt och använd bilder som upptar mycket av skärmen. Prova gärna stående format på dina bilder för Instagram. 

11. Lägg till länken

Det är dags att lägga till länken du vill skicka trafiken till, samt den copy du vill ha på annonsen. Annonsen uppdateras hela tiden då du lägger till ny information, så det är enkelt att se slutresultatet. Glöm inte att välja den Call To Action som passar bäst med din annons.

12. Förhandsvisa och lägg till Facebookpixel

Glöm inte att lägga till Facebookpixel och klicka i Website events för att kunna spåra vad som händer på hemsidan efter att någon klickat sig in på annonsen. På så sätt kan du se hur många köp osv det görs via din kampanj.

Tips! Under förhandsvisningen kan du se hur annonsen kommer se ut i de olika formaten. Du kan även enkelt skifta mellan olika placeringar för annonsen. 

11. Bekräfta
När du känner dig klar med din kampanj är det bara att klicka “Bekräfta”!

Et voilá! Din kampanj läggs nu till för granskning och om det godkänns ändras snart status till Aktiv. Skulle din annons bli underkänd kan du behöva rätta till något eller överklaga beslutet. Facebooks annonseringspolicy hittar du här.

Vill du lära dig mer om annonsering på Facebook & Instagram är det bara att kontakta oss. Vi utbildar dig gärna vidare!


Matilda Andersson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.