SEO 2024: trender och uppdateringar

SEO 2024: Uppdateringar & strategier som driver resultat!

Lästid: 4 minuter

Året som gått har verkligen bjudit på en massa nyheter inom den digitala världen, nyheter som verkligen haft en stor påverkan på hur vi jobbar med SEO. Som vanlight ar det kommit ett stort antal uppdateringar av Googles Algoritm, och det kan väl inte vara någon som missat AI-boomen under 2023. Det gäller att vara följsam, och verkligen hänga med i svängarna. 

I det här blogginlägget kommer vi att dela med oss av våra bästa tips för att du ska lyckas med din sökmotoroptimering under 2024. De byggstenar som behövs för att skapa en strategi för SEO:n.

Tycker du bättre om att titta på webinar? Spana in där Magnus Äng gav sina bästa tips:

Nytt från 2023 – en sammanfattning av året som gått!

AI har verkligen påverkat oss i vårt arbete med SEO:n under året. Både vi, och arbetet som vi utför har utvecklats i snabb takt. Några exempel på hur vi använder oss av ChatGPT till vardags kan vara: 

  • Analysera texter kopplat till Helpful Content
  • Kategorisera sökintention
  • Sökordsanalys
  • Ta fram utkast till texter
  • Mockups till redirect-schema
  • Skapa FAQ’s

Något som vi verkligen fått utvecklas inom under året som gått är att skriva prompts. Alltså uppmaningen som vi ger i text till ChatGPT för att få det önskade resultatet. Vill du få tips kring prompts? Kolla in vårt inlägg 7 SEO-tips med ChatGPT

Google uppdateringar 2023

Som vanligt har uppdateringarna av Googles Algoritm duggat tätt. Och under 2023 har fokuset fortsatt varit starkt på användarupplevelse. I den här sektionen vill vi framför allt lyfta två uppdateringar som kommer att ha stor påverkan på hur vi jobbar med SEO framåt. 

Uppdatering: Google Helpful Content

Uppdateringen av Google Helpful Content släpptes nu under hösten 2023. De stora nyheterna i de uppdaterade riktlinjerna är att Google nu släpper lite på den tidigare varningen kring att jobba med AI-genererat innehåll. Den här typen av innehåll ses inte längre som spam.

9 tips om Helpful Content

  1. Search Intent vs Content Intent: Det är viktigt att vi verkligen matcher sökintention med contentintention. Det vill säga: om vi vill att användare som söker med en köprelaterad sökfras besöker vår webb så måste landningssidan matcha sökintentionen – alltså en sida med säljfokus. 
  2. Hjälpsamt: Skapa innehåll som hjälper besökaren. 
  3. Laddning av innehåll: Innehållet ska laddas snabbt. 
  4. Hitta en ny vinkel – egen erfarenhet: ChatGPT i all ära, men här skapas ju inget nytt innehåll. För att vinna matchen och ranka hög(s)t måste vi dela med oss av vår egen erfarenhet och skapa innehåll med nya vinklar. Vi måste vara bättre än våra konkurrenter.
  5. Video: Om du inte kommit igång med att jobba med video på webben – gör det!
  6. Unikt grafiskt innehåll: Använd helst inte samma innehåll som alla andra. Lägg tid på att skapa eget innehåll.
  7. Inga sessions, impressions & referring domains: Sidor helt utan sessioner, visningar och länkar behöver antingen omsorg i form av uppdateringar av sidan, alternativt att vi tar ett beslut om att ta bort den. 
  8. Engagement rate: Har vi mycket innehåll på webben som inte hjälper användaren och inte skapar något evenemang – då påverkar det vår webb negativt.
  9. Analysera besökarens beteende djupare: Installera ett program som ex. Hotjar på de viktigaste sidorna för att se hur besökarens beteende ser ut.

Google E-E-A-T

Det snackas mycket kring Googles E-E-A-T, på svenska förkortning för Erfarenhet, Expertis, Auktoritet och Trovärdighet. Google E-E-A-T är ingen uppdatering av algoritm, utan ett paraplypegrepp för mycket av det som Google tittar på.

Google E-E-A-T – bedömningsprincipen

Ett företag eller en webbplats som har erfarenhet och expertis inom ett område, som delar med sig av värdefull information som uppskattas och bekräftas av andra – de kommer att rankas högre i sökresultatet. 

Vill du djupdyka? Läs mer i Google Search Evaluator guidelines.

ChatGPT & SEO: så har arbetet förändrats

Mycket har under året som gått påverkats av ChatGPT och AIs intåg, och så siar vi att det även kommer att vara framåt. Spelplanen har förändrats. Under många år har det pratats om SEO-döden, något som alla vi som förstår innebörden av en väl optimerad webb inte har hängt upp oss nämnvärt på – men nu är nog första gången som SEOn i dess nuvarande form faktiskt är lite hotad. 

Detta handlar inte bara om ChatGPT och AI, utan hur beteendet ser ut hos yngre. Många tonåringar väljer idag bort Google för andra forum. Och detta är en verklighet som vi såklart anpassa oss till. 

Skillnader mellan ChatGPT3 och ChatGPT4

En av de stora skillnaderna mellan version 3 och 4 är att man i 4:an kan koppla på browser mode, vilket innebär att informationen som plockas upp är färskare. Dessutom är version 4 inte kostnadsfri. Det går dessutom att jobba med olika plugins direkt i version 4 för att exempelvis skapa bilder direkt i chatten.

Framtidens SEO med ChatGPT

Utmaningar med innehållsskapande

➖ En utmaning med användandet av ChatGPT som inte kan lyftas nog är att chatten inte skapar unikt innehåll. Så här måste vi verkligen hjälpa till – fylla på med egna vinklar, egna bilder eller videos och vår egen tonalitet.

➖ En annan utmaning med innehållet på våra webbplatser är att faktiskt ha koll på vad som behöver uppdateras, vad som ska skapas och vem som ska göra det. Detta har vi historiskt löst med hjälp av Excel-filer. Dessa mallar har alltid varit efterfrågade av våra kunder. 

Detta har vi nu löst genom att skapa en contentkalender online – i vårt eget program Topvisible Insights. Vill du läsa mer om Insights och hur du får access till contentplanen så gör du det här!

Trender 2024 & framtidens SEO

Generativt sök

Något som vi väntar på framåt är att se vad som händer “over there”, i USA. På vad som händer med Googles generativa sök. I Sverige kommer vi inte åt det generativa söket (än), utan man måste vara lokaliserad i USA. Den uppdaterade SERP:en erbjuder en massa spännande nyheter som vi väntar på ska släppas öven här. Den stora nyheten är att Google istället för att presentera våra svar från webbplatser i SERP:en så skapar de deras egna svar, baserade på flera olika källor som redovisas i sökresultatet. 

Tips för att komma igång!

Först och främst – se till att få ordning på rutinerna. Ha koll på vad som ska göras och planera. Det är inte bara att gå in lite snabbt och lägga till ett ord i en text – du behöver ha koll på hur, när och varför du ska göra förändringar. 

Jobba med olika ämnesgrupper och se till att ni kör ämnesgrupp för ämnesgrupp och satsa på att skapa kvalitativt innehåll.

Vill du ha hjälp med att komma igång med sökmotoroptimeringen, kolla in hur Insights fungerar eller kanske utbilda dig inom SEO? Hör av dig till oss så bokar vi in ett möte.