Tips när du ska skapa din Pillar Content.

5 steg för att skapa Pillar Content (2024)

Lästid: 9 minuter

Uppdaterad 2 februari 2024.

 

Pillar Content är en beprövad innehållsstrategi som är användbar i din Content Marketing och Inbound Marketing och bör vara självklar i din sökmotoroptimering.

Här kan du läsa om de 5 stegen som du går igenom när du skapar ditt Pillar Content!

Pillar Content är ofta en del av ett Topic Cluster som tillsammans med andra webbsidor på din webbplats, täcker in ett ämne på djupet och kan locka mängder av besökare av rätt målgrupp. Potentialen med söktrafik genom Pillar Content är väldigt spännande och kan ge återbäring under många år framöver. Det är ett gediget arbete med att skapa innehåll som du bör ha förståelse för innan du sätter igång med en Pillar Page.

Här kan du lära dig mer om Pillar Content och om de steg du måste gå igenom för att skapa din första Pillar Page!

Innehåll med direktlänkar:

Vad är Pillar Content?

Fördelar med Pillar Content

Viktigt att veta när du skapar Pillar Content

Undvik fällan – textvägg!

Gör webbsidan användarvänlig

Hur många ord ska en Pillar Page ha?

5 steg – så kommer du igång!

Vad är Pillar Content?

Pillar Content är en webbsida på din webbplats som besvarar de flesta frågor som finns inom ett ämne. Webbsidans syfte är att ge mer information till den som letar efter svar, exempelvis söker i sökmotorer. Pillar Content ska ge ett mervärde för läsaren och är en innehållsstrategi som ska bidra till topplaceringar i sökmotorer.

Det är vanligt att Pillar Content (även kallat Pillar Page) innehåller fler ord än andra webbsidor på en webbplats, vilket är en naturlig effekt när den ska svara på många olika frågor på en och samma sida. Och när du skapar Pillar Content så är det alltid fokus på att skapa 10x bättre innehåll än andra webbsidor som du konkurrerar med i sökresultaten.

Pillar Content brukar användas i en innehållsstrategi som heter Topic Cluster. Denna innehållsstrategi innebär att du skapar så kallat Cluster Content som besvarar enskilda frågor och aspekter på djupet medan din Pillar Content täcker in den övergripande helheten.

Fördelar med Pillar Content

Det finns flera fördelar med att arbeta med Pillar Content och det mest uppenbara är att det ger användaren, den sökande alla svar som de letar efter. Sedan finns det såklart även flera fördelar för dig som Content Creator (webbredaktör, SEO-expert eller vad din titel nu är).

  • Längre tid på din webbsida (webbplats). Det är ett vanligt beteende att besökare som kommer till Pillar Content stannar längre på en sådan webbsida i jämförelse med andra webbsidor eftersom där finns mer intressant innehåll.
  • Lägre Bounce rate. Om din Pillar Content är bra så brukar besökarna få svar på det som de eftersökt och har du dessutom interna länkar till ännu mer relevant information så finns det god chans att många klickar sig vidare till dina andra relevanta webbsidor. När detta sker så minskar din bounce rate, dvs avvisningsfrekvens, vilket ger en positiv signal till Googles rankingalgoritm.
  • Attraherar Backlinks. Det är stor chans att Pillar Content attraherar länkar från andra webbplatser (sk backlinks) eftersom den innehåller så mycket bra information inom ett ämne. Backlinks kan stärka din webbsidaa (och webbplats) placeringar i Google’s sökresultat.
  • Är ofta av Evergreen-karaktär. Pillar Content är ofta ständigt aktuellt (evergreen), dvs innehållet lever länge och behöver inte uppdateras frekvent. Detta innebär att tidsinvesteringen i att göra ett sådant omfattande innehåll ger en bra återbäring på sikt i form av viktigt trafik från sökningar på Google (se nästa punkt).
  • Bra placering i sökresultat. Som ett resultat av flera nämnda faktorer så brukar Pillar Content ge bra placeringar i sökresultat på många olika typer av sökningar inom ämnet, vilket innebär en viktig del av din sökmotoroptimering. Det är inte ovanligt att Pillar Content kan placera sig på 100-tals olika sökningar (söktemer) och attrahera en stor mängd relevanta besökare varje månad.

Pillar Content är mer än ett vanligt blogginlägg och det är ingen FAQ. Det tar tid att skapa. Ditt Pillar Content hänger starkt ihop med dina blogginlägg, som kan vara en del av innehållsstrategin kring Topic Cluster.

Viktigt att veta när du skapar Pillar Content

En vanlig invändning när vi berättar om Pillar Content är att det går raka motsatsen mot vad man hört andra säga, dvs mycket innehåll som man endast kan ta del av om man scrollar. Vi har arbetat med Pillar Content sedan 2017 och idag vet vi en hel del efter alla år av testande och lärdomar.

En besökare till Pillar Content har en tendens att stanna länge i jämförelse med andra webbsidor och de tenderar även till att återkomma för att läsa mer. Och besökare har inga problem med att scrolla.

Men det är mer än dina ord som väger tungt för att locka och behålla en besökare.

En Pillar Page kan vara utmanande att designa så att den blir användarvänlig och du måste väga in utmaningarna med att inte få till en enorm textvägg, utan tänka på radavstånd och kolumnbredd, få en bra mix av styckeindelningar, underrubriker och grafiskt innehåll som attraherar ögat och förstärker ditt budskap.

Undvik fällan – textvägg!

Tänk på att inte chocka en besökare med endast en massa text, det kommer att skrämma iväg dom. Du har mellan 2-5 sekunder på dig för att få en besökare att vilja stanna och då måste du tänka på rubriken, ingressen och det grafiska som ska fånga deras intresse.

Undvik textväggen när du skapar pillar content, så tänk på att lätta upp innehållet för läsaren.

Undvik så kallade textväggar när du skapar Pillar Content.

När du arbetar med Pillar Content är det vanligt att webbsidan kommer att bestå av tusentals ord och för att inte skrämma iväg besökarna med en enorm textvägg så krävs det att du paketerar innehållet användarvänligt och gör din Pillar Page så läsbar som det bara går.

Gör webbsidan användarvänlig

Det är viktigt att din webbsida blir användarvänlig eftersom den tenderar till att ha mycket innehåll. Se till att du har styckeindelningar med underrubriker och lite större radavstånd mellan styckena. Addera gärna punktlistor och citat för att lätta upp läsandet. Undvik för långa meningar och komlicerade ord.

Och så har vi det grafiska! Addera bilder, illustrationer och diagram som förstärker det som du vill berätta. Och det grafiska får gärna berätta samma sak som din text berättar.

Hur många ord ska en Pillar Page ha?

Det finns inga egentliga regler om hur många ord som du ska ha på din Pillar Page och Google har vid flera tillfällen sagt att de inte premierar många ord. Det Google premierar är relevant innehåll som dessutom har något unikt och värdefullt för användaren.

Om du vill ha ett riktmärke i antal ord för din Pillar Page så är en riktlinje att det brukar vara minst 3.000 ord, men som sagt det är ingen regel. En Pillar Page kan även vara 1.700 ord eller 5.400 ord och kallas fortfarande för Pillar Page.

Så kommer du igång! – 5 steg

Att börja arbeta med Pillar Content kräver lite eftertanke och förberedande arbete. Här går vi igenom de viktigaste huvudstegen när du ska skapa din första Pillar Page.

Steg 1 – Förstå din målgrupp

När du ska skapa innehåll så är det för dina potentiella kunder (och nuvarande kunder) som du skapar innehållet för. Innehållet ska stärka din verksamhet och för företag handlar det oftast om att få fler kunder och nöjdare kunder.

Innan du börjar skapa innehåll så är det viktigt att förstå vilka dina målgrupper är, vilka som är viktigast och vem du ska skapa innehåll för (först). För befintliga verksamheter så har du kunddata som du kan analysera för att få fram en eller flera målgruppsbilder. Data om målgrupperna kan finnas i ett CRM verktyg men även data i ett webbanalyssystem, exempelvis Google Analytics. Med hjälp av din data så kan du få fram olika målgrupper, i stora drag.

Utveckla Personas

För att spetsa till ditt innehåll så kan du även skapa Personas, dvs hypotetiska beskrivningar över olika personer i din målgrupp. Personas kan vara användbart om man gör det på rätt sätt. Målet med personas är dels att identifiera olika problem eller behov som de har för att sedan skapa innehåll och kommunikation som är skräddarsytt för dina personas.

Förstå problem och behov

En viktig del när du ska skapa innehåll är att det grundar sig på din målgrupps (eller personas) behov och problem, sk pain points. Att du har kunder som handlar hos dig är kanske självklart för dig men vad är egentligen orsaken, vad är det du löser med ditt utbud av produkter och tjänster?

Det är viktigt att förstå bakomliggande behoven eller problem till deras agerande. När du har föstått det eller fått insikter om det, då kan du påbörja nästa steg och det är att identifiera ett sökbeteende på Google.

Gör en sökordsanalys och utveckla en sökordsstrategi

När du väl har förstått din målgrupps (eller personas) behov eller problem så är det dags för undersökning av vilka söktermer (sökord och fraser) som de kan tänkas använda på Google för att ta reda på mer information. I ett första skede handlar det ofta om att de vill förstå orsaker och samband, innan de är intresserade av att lösa något.

Det kan vara en sökning på Google som inleds med ‘Vad är….’ eller ‘Hur gör man…’. Dessa typer av sökningar är informationssökningar och är relaterat till Awarenessfasen i Kundresan.

Ditt arbete är att identifiera möjliga söktermer, analysera dessa och bestäma dig vilka resurser som du vill invesera (tid och pengar). När du vet dina resurser så bör du prioritera dina söktermer och bestämma vilka som ska ingå i din sökordsstrategi.

Awareness fasen i kundresan - hur gör man? Vad är?

Steg 2 – Gör en Content Audit & Content Plan

När du har en god förståelse för dina målgruppers och personas problem och behov samt en gedigen söktermslista (sökordslista) som täcker hela kundresan så börjar nästa fas i ditt arbete. Nu ska du få en förståelse för vilket innehåll som du redan har men behöver kanske uppdateras samt vad som saknas för att matcha de olika söktermerna. Du gör först en Content Audit för att sedan göra planen för ditt innehållsarbete.

Content Audit

Du bör gå igenom ditt innehåll, mappa upp vad du har på din webbplats, vilka sökintentioner (och steg i kundresan) som de passar till, vilka huvudsöktermer som de fokuserar på (eller borde) samt analysera beteendet från besökarna. Du hittar mycket data i både Google Analytics, Google Search Console och i Topvisible Insights.

Mitt tips är att arbeta med datan i ett spreadsheet eller med en rapport direkt i Google Looker Studio för att snabbt få en överskådlig vy.

Content Plan

När du vet vilka webbsidor som du har på din webbplats och vad deras huvudsöktermer är samt en förståelse om de behöver uppdateras och förbättras, då är det dags att göra en Content Plan.

I din innhållsplan bör du ha med de berörda webbsidorna (vilket också inkluderar blogginlägg) samt alla de söktermer som du saknar innehåll för. Planen bör även innehålla vem som bör arbeta med respektive webbsida, om ni är flera involvera samt när arbetet ska publiceras. En sådan conent plan eller innehållsplan kan du skapa i Topvisible Insights.

Contentplan i Topvisible Insights

Innehållsplan inne i Topvisible Insights

Steg 3 – Producera & uppdatera Pillar Content

Ett viktigt steg är så klart produktionen och publicering av ditt innehåll till Pillar Content. Ett tips som vi brukar ge våra kunder är att börja skriva och publicera direkt utan att den är färdig. Bygg på med fler stycken på din Pillar Page efterhand som du bloggar och när du känner att den börjar bli täckande av flera frågor så kan det vara läge att lyfta fram den i menyn och kanske pusha för den på startsidan.

Vänta inte med att publicera din Pillar Page tills den är helt färdig eftersom den har en chans att indexeras av Google och efterhand som du uppdaterar innehållet så gör du den också mer intressant för Googles sökande.

Steg 4 – Skapa interna länkar

Interna länkar mellan dina webbsidor på din webbplats är kritiska för att lyckas med sökmotoroptimering. När du skapar en Pillar Page så bör den ingår i ett Topic Cluster. Detta innebär att Pillar Content alltid ska ha interna länkar till redaktionellt innehåll (Cluster Content) som går djupare in på olika relaterade ämnen, trots att det redan omnämns i Pillar Content.

Skillnaden mellan Pillar Content och Cluster Content är följande;

  • Pillar Content – en webbsida inom ett ämne som är heltäckande med svar på många olika frågeställningar, men inte på djupet
  • Cluster Content – flera webbsidor inom relaterade ämnen till det som finns på din Pillar Content och dessa går djupare in på varje enskild frågeställning

Steg 5 – Marknadsför ditt Pillar Content

När du har skapat ditt Pillar Content så kan det ta ett tag innan det når topp 10 på Google för det ämne och relevanta söktermer som du fokuserar på. För att underlätta arbetet så kan du distribuera och marknadsföra dina Pillar Pages på olika vis, som exempelvis;

  • På din webbplats. Pusha gärna för din Pillar Page på startsidan och i toppmenyn, på din webbplats. På så vis fångar du upp besökare från många olika källor och lockar dom till ditt kunskapsinnehåll.
  • Email Marketing. Tipsa gärna om din Pillar Page med innehåll i dina email (Email Marketing) till både leads och befintliga kunder.
  • Sociala Medier. Publicera organiskt ‘micro content’, dvs små utvalda delar från din Pillar Page i relevanta kanaler i sociala medier.
  • Google Ads. Se till att marknadsföra ditt Pillar Content med hjälp av Google Ads. Det behöver inte vara huvudbudskapet i annonserna men kan vara en sk sitelink som attraherar för mer läsning.

 

Personlig hjälp med din Pillar Content strategi

Om du vill ha hjälp av en av våra SEO experter med att skapa en SEO strategi kring Pillar Content eller annat innehåll, så kontakta oss för en förutsättningslös diskussion kring hur vi kan arbeta ihop. Tänk så mycket värdefull trafik som finns därute som du går miste om…