SEO experten svarar

Q&A med vår SEO-expert – få svar på dina frågor!

Lästid: 11 minuter

Här hittar du svaren på de frågor som vi fått in till vår ToppenMorgon med Topvisibles SEO-expert Niklas Aronsson. Har du någon fråga om sökmotoroptimering som du vill få svar på? Skicka in den till anna-karin.persson@topvisible.se så fyller vi på listan eller kontakta Niklas direkt!

Kolla in livestreamen här!

Här är frågorna vi fått in:

🔎

Vad är viktigast att tänka på vad gäller sökordsoptimering?

Att analysera var man är just nu. Vad har man för styrkor och svagheter. Därefter bygger man en sorts prioritetslista och börjar jobba med de största svagheterna först.

🔎

Var lägger man störst krut: produkttexter, metatitlar, metabeskrivningar, inlänkar… etc. Eller är det en kombination av allt?

Det är en kombination av allt. Titlar är väldigt viktigt, men du kan ju inte låta bli att jobba med länkar och innehåll för den sakens skull. Samma sak gäller för alla enstaka features. Man måste jobba med alla bitarna.

🔎

Vad är det många tror är viktigt när det gäller SEO, men i själva verket inte är så viktigt? 

Enstaka saker….. SEO är ett arbete med många olika parametrar. Där finns ofta inte en enskild sak som är jätteviktigt, utan det handlar om att göra många saker korrekt. Men om man ska titta på enstaka features är Sitemap något som har räknats högt länge, men som jag tror inte påverkar någonting för 95% av alla webbplatser.

🔎

När Keywords och länkstrategi är bättre alternativ vs keywords och SEM strategi?

Alltid! Nu får man skäll från Annons-teamet 🙂 SEO och länkar är väldigt viktigt för både Organisk trafik, men SEO är även viktigt för att få bra pris och hög relevans för dina annonser. Så jag skulle vilja säga att man alltid bör börja med SEO, oavsett situation, och sen låta SEM / Annonseringen komplettera.

🔎

Angående “läs mer” knapp. Är det så att googles crawler kan se den text som är gömd under knappen, om ja hur funkar det i praktiken?

Ja. Google kan läsa “gömd” information under en läs mer knapp men den texten kommer få en lägre värdering än text som är synlig direkt. Google bedömer texters position och placering olika. Rand på Moz har gjort en Whiteboard Friday om just detta ämnet för något år sedan.  
https://moz.com/blog/google-css-javascript-hidden-text är länken. 

🔎

Vad ska man tänka på när man ändrar om i sin struktur på hemsidan, tex menystruktur för att inte förstöra för SEO?

Länkar, länkar, länkar…. Detta är ett vanligt problem som vi stöter på när företag bygger en ny webbplats. Man skapar en ny struktur med nya URL-adresser och har inga planer på vad man ska göra med de gamla URLerna. Det som händer är att man tappar nästan all sin organiska ranking när den nya hemsidan lanseras. Man behöver ett Redirect schema för att se till så att de gamla sidorna har en plats i den nya strukturen, annars försvinner alla de länkar man har förtjänat till den gamla hemsidan. 

🔎

Vad betyder det för rankningen när en webbplats som legat i många år plötsligt byts ut till en ny? Finns det något man kan göra, om det skulle vara så att detta bidrar till ett tapp i rankningen?

Just att bygga en ny webbplats är oftast positivt. Ni får massvis med nytt content till sidan vilket är bra. Det som är viktigt att ta med sig är viktigt innehåll från den gamla sidan och se till så att URL – strukturen på den nya sidan är identisk med den tidigare versionen. Är det inte samma URL-struktur måste det göras ett Re-direct schema, eller ett 301-schema.

🔎

Spelar det roll vilken webbplattform (Quickbutik, Wikinggruppen, Abicart osv) du har när det gäller sökmotoroptimering. Har hört att vissa plattformar är bättre – i så fall varför?

Det spelar absolut roll, men det handlar mer om vad det finns för features. Vissa plattformar har mycket bra möjligheter för SEO-förbättringar medans andra inte har samma möjligheter. Se till så att plattformen ni ska använda har bra SEO – förutsättningar.

🔎

Hur finner man enklast ut vilka sidor som är så kallade “Orphan Pages” på ens sajt?

Hört att man kan jämföra sidor från GSC samt ett crawler-verktyg och sedan få ut en lista på dem på något sätt?

Först och främst bör vi nog förklara vad en orphan page är. När en sida inte har några interna länkar alls så kan varken sökmotorerna eller användarna hitta den. Det är ju såklart ett stort problem och gör att sidan inte har något värde. Detta innebär alltså att sidan inte finns med i sidstrukturen, den ligger inte under någon kategori och får inte någon länk från andra sidor på samma webbplats.

Den bästa lösningen att ladda ner en komplett lista med hemsidans undersidor, till exempel från sitt CMS. Sen får du köra en crawl där du sorterar efter antal inkommande länkar eller identifierar alla de sidor med 0 inkommande länkar. 

🔎

Vad är best practice när man ska ta sig an “orphan pages”?

Mig veterligen finns där ingen best practise utan det är så oerhört olika beroende på innehållet på den aktuella sidan. Om sidan har ett värde för oss ur trafik-syfte så måste vi länka till den. Är det en sida som inte ger oss någonting direkt så bör vi arkivera den. Om sidan inte når trafik eller läsare eftersom vi avsiktligt inte vill att folk utifrån ska läsa den så kanske vi låter den vara. Det viktigaste är att identifiera sidorna, sen gå igenom innehållet / syftet med varje sida för att sen avgöra hur vi ska agera. 

🔎

Går det att få lönsamhet på banner annonsering (roas 500%)?

Ja! Omöjligt att svara generellt på utan att få exempel att arbeta med, men absolut kan du ha en lönsam sida med Bannerannonsering. Man ska vara smart och kreativ dock, du måste få in dom på din sida och sen ska du få dom att vilja klicka på din banner, så budskapet i bannern och innehållet på sidan är väldigt viktigt. 

🔎

Hur stor roll spelar internlänkning?

Väldigt stor roll…. jag skulle säga att detta är nog det viktigaste och enklaste sättet att förbättra sin ranking på en befintlig sida.
Länkar utifrån genererar styrka till din sida. Innehållet på din sida avgör vad du kan ranka på. Interna länkar fördelar styrkan till de sidorna du anser vara viktiga. 

Ett arbete jag ofta gör till mina kunder är att identifiera de 10 starkaste sidorna på en webbplats och de 10 viktigaste sidorna på en webbplats. Det är väldigt ofta (alltid?) som de inte matchar, men de borde matcha. Det är klart att du vill ha styrkan på dina viktigaste sidor. Då kan du börja använda interna länkar från de starka sidorna till de viktiga sidorna för att skicka över en del utav styrkan dit. Intern länkning är väldigt väldigt viktigt. 

🔎

Hur stor roll spelar sidinläsningstiden?

Ju sämre det är ju större roll spelar det… så kan man väl säga. Om den går snabbt och problemfritt så är det inte så att man får en stor bonus, men om din sida är väldigt tung och tar lång tid att ladda så kommer du tappa både användare och ranking då vi är otåliga. Google bryr sig om användarna.

🔎

I en resurssnål värld (både mantimmar och pengar) var/på vad lägger jag bäst krutet för att mest/bäst ROI?

Jättebra fråga. Det enda som alltid är detsamma oavsett situation är att kolla var man befinner sig jämte konkurrenterna. När vi arbetar med SEO för våra kunder är alla case olika, men allting börjar med samma arbete. Vi analyserar nuläget. Baserat på vad man hittar där så skapas det en åtgärdslista och en projektplan. De kommer se olika ut för alla företag. Så svaret är att först göra en stor analys av ditt nuläge.

Gå igenom Analytics och Search Console, analysera era viktigaste sökord / sökfraser, identifiera konkurrenternas styrkor och svagheter, identifiera tekniska problem / möjligheter. Vill du ha ett enklare svar så gå igenom hemsidans Titlar och se till så att de matchar sökorden du vill ranka på. 

🔎

Kan ni berätta lite om sökordsanalys?

Absolut. Sökordsanalysen är det som ligger till grund för hela din SEO-strategi. Det har ju ingen betydelse om du rankar topp 1 på sökord som ingen använder sig av. Det är alltså viktigt att du ser till att göra din analys ordentligt från början. Vill du veta hur du gör så kan du läsa om detta i vårt blogginlägg om sökordsanalys för SEO.

🔎

Var hittar jag de mest sökta orden/begreppen inom ett område?

Vet ju att det är olika kostnad för klicken men skulle vilja se en lista på ord/begrepp innan jag sätter mig att göra själva annonsen.

Sökordplaneraren är det bästa tipset här. Det är Googles egna verktyg som du har access till inne i Google Ads. Där kan du knappa in sökord för att få rekommendationer och sökvolymer på en stor mängd olika sökord. Jag brukar börja med ett par stora sökord som jag vet är populära, sen tar jag åt mig av rekommendationerna sökordplaneraren bidrar med för att skapa en större lista som jag sen arbetar med. 

🔎

Vilka verktyg kan jag mer använda mig av för att hitta de bästa sökorden och hur följer jag upp mina sökordsoptimerade texter på bästa sätt?

Det bästa är att du börjar med ett gäng sökord som du tror är viktiga för verksamheten. Dessa kan du sedan använda i exempelvis sökordsplaneraren för att få förslag på fler sökord. Vi har skrivit ett helt blogginlägg om sökordsanalys för SEO som du hittar här.  

När det kommer till att hålla koll på och följa upp dina sidor så kan vi varmt rekommendera vårt SEO-verktyg RankTrail. Där kan du följa upp dina placeringar i det organiska sökresultatet och även få förslag på hur du kan optimera din sida ännu lite bättre.

🔎

Kan jag se vilka “företag” som rankar bäst på vissa sökord?

Ja, Googla sökorden 🙂 Annars får man använda ett verktyg som trackar vissa sidor för vissa sökord och manuellt kolla dom där.

🔎

Hur ser jag på en konkurrents sida vilka som är hens sökord?

Det enklaste sättet är att analysera deras Titlar. I titlarna lägger man sina viktigaste sökord, så oftast är företagen väldigt måna om att placera sina viktigaste sökord där.

🔎

På vilket sätt fungerar taggning i olika SoMe? Har de egentligen någon effekt.

Nej. Länkarna från Sociala Medier bidrar inte med någon styrka ur ett SEO – perspektiv, oavsett hur du lägger upp dom tekniskt. Däremot är det förstås en väldigt viktig del i den digitala marknadsföringen, men du ska inte fundera på SEO när du länkar från dina Sociala Medier till hemsidan.

🔎

Hur gör en för att få in emojis i metatitel och metabeskrivning?

Visst kan det vara väldigt effektfullt med emojis i sökresultatet. Det är ett sätt att sticka ut från mängden och locka till sig klick. Jag brukar helt enkelt kopiera den emoji jag vill ha med i min titel, rubrik och metabeskrivning från exempelvis emojipedia och sedan klistra in den i texten. 😍 

🔎

Hur stor påverkan har namnet på bilderna på hemsidan på SEO? Eller är det Alt-texterna som är det viktiga?

Först och främst så är det ju viktigt att veta på varför vi fyller i alt-taggar på våra bilder. Det är ett sätt att funktionsanpassa din webbplats så att den är lättförståelig för alla, i detta fallet för människor med synnedsättning. 

Svaret på din fråga är att filnamnet är viktigt på så sätt att du berättar för sökmotorn vad bilden föreställer utan att den behöver besöka bilden. Här använder du din primära sökfras som du optimerar sidan för. 

Tänk på att din webbplats hastighet har en betydelse för hur sidan rankar, du vill inte satt den ska vara för slö. Därför bör du inte ladda upp för tunga bilder. 

Alt-texten är självklart viktig, speciellt om du vill att din bild ska ranka i Googles bildsök. Försök att få med sökfrasen som du vill att bilden ska ranka på i den alternativa texten (om det passar). Alt-texten ska vara en text som beskriver bilden.

Vill du fördjupa dig i SEO för bilder så har Yoast skrivit en bra guide kring detta.

🔎

Bilder på hemsidan och SEO strategi här?

Se till så att bilderna är döpta och har alt-taggar som stödjer sökorden ni vill ranka på för den aktuella sidan. Tänk på att namnet / titeln ska vara kort och effektiv med fokus på sökordet medans alt-taggen är mer som en beskrivning där man ska beskriva innehållet i bilden för en blind person.

🔎

Hur viktigt, eller kanske om det ens är viktigt, är det att gå tillbaka och uppdatera gamla blogginlägg? Är det något man bör lägga tid på? Eller ska man rensa bort gamla inlägg med inaktuellt innehåll?

Självklart är detta viktigt och värt att lägga tid på, främst om innehållet behöver uppdateras för att det blivit inaktuellt. Du vill ju att besökaren som klickar på ditt sökresultat ska tycka att innehållet är relevant och fräscht. När du uppdaterat ditt inlägg kan du med fördel skriva överst på sidan: “Uppdaterat 2020-05-27”.

🔎

Bästa sättet att köpa länkar utan att Google straffar för det?

Det enkla svaret är: gör det inte. Vill du vara helt säker på att inte bli straffad av Google och tappa en massa placeringar så bör du inte köpa länkar, speciellt inte skräplänkar. Google har ett massivt gäng med människor som sitter och granskar webbplatser manuellt för att hitta fuskare. 

Det du kan och bör göra är att jobba med att få din webbplats att förtjäna länkar, kontakta alla dina samarbetspartners och kanske dina kunder för att be dem länka till dig.

🔎

Hur sker en flytt från HTTP till en säker HTTPS? (utan webbutvecklare)

Det enklaste och ärligaste svaret är nog att prata med företaget som har hand om din hemsida. Berätta för dom att du vill flytta till en säker server, köpa ett SSL certifikat och be dom hjälpa till med Ompekningen.

🔎

Hur sker ompekningar från gammal till ny sajt enkelt? (utan webbutvecklare)

Det finns ofta smidiga plugins för detta. Förutsatt att man använder ett relativt vanligt cms. Ex. WordPress, Drupal etc.

🔎

Uppföljningsfråga till ovan fråga: När flyttar man över Google Analytics spårningskod till nya sajt eller krävs ny spårningskod? Chans att förlora värdefull data när en sådan flytt sker?

Du flyttar alltid över den gamla spårningskoden till den nya siten. Skaffar du en ny spårningskod förlorar du all den historiska datan, vilket man förstås helst undviker!

🔎

Hur ska man jobba med dofollow och nofollow länkar? Hur ska man tänka kring dem som webbanalytiker?

Så här är det, det finns länkar som ger kraft och det finns länkar som inte ger kraft men det är Google själva som bestämmer det. Du kan tagga upp det med No-Follow, men Google kan välja att inte följa dina rekommendationer. Så mitt tips är att du inte lägger för mycket fokus på just Do eller No-Follow taggarna.

🔎

Vilka riktlinjer finns hos no-follow länkar, hur ska man jobba med dem?

Egentligen inga. No-Follow är ett direktiv du ger till Google där du ber dom att inte skicka länkstyrka från din länk. Så du vill helst inte ha en massa No-Follow länkar till din webbplats. Problemet är att Google kan välja att ignorera ditt direktiv, därför finns det No-Follow länkar som ger styrka och Do-Follow länkar som inte ger styrka. Eftersom vi inte vet till 100% vilka länkar som ger eller inte ger styrka tycker jag det är bättre att fokusera på andra bitar i din SEO. Undantaget är om du har en länk som borde vara riktigt stark men som har en oförtjänt no-follow tagg. Då hade jag kontaktat dom och undrat varför de valt att no-follow tagga den länken.

🔎

Är react SEO-friendly?

Ja. Google kan läsa och hantera sidor som använder Javascript. Dock ska man alltid säkerställa att innehållet på sidan har indexerats. För att göra det lättare för Google att på ett korrekt sätt läsa av sidan såå rekommenderas server-side rendering istället för client-side. Vill du läsa en massa intressant om detta? Kolla in Googles förklaringar här!

🔎

Kan man på något sätt påverka när Google visar Sitelinks? Eller är det som det verkar vara, att det är Google själva som väljer när och hur det ska visas?

Tyvärr har man i dagsläget inte möjlighet att påverka vilka sitelinks Google visar upp i sökresultatet. Google väljer helt och hållet vad som ska visas och inte visas.

🔎

Det var allt från oss för denna gång, ni är varmt välkomna att ta kontakt med oss om ni behöver assistans med er sökmotoroptimering! Åter igen, tusen tack för alla relevanta och bra frågor ni skickat in!


Niklas Aronsson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *