10 enkla tips för Backlinks [2021]

Lästid: 6 minuter

Vad är backlinks?

Idag är backlinks (inkommande länkar) någonting som är en av de större ranking-faktorerna när det kommer till Off-Page SEOEtt område som Google och andra sökmotorer använder flitigt för att pussla ihop webbplatser och landningssidor med varandra – relevanta genom gemensamma ämnen, kategorier eller dylikt.

Idag så upptäcker sökmotorer nytt innehåll via just länkar, det är också delvis så de bedömer innehållets kvalitet. Länkar är som röster och rekommendationer, de är vittnesmål om hur värdefullt innehållet är och Google ser en hälsosam länkprofil som ett gott tecken. 

Det långsiktiga målet med backlinks är att det skall leda fler människor till rätt innehåll och att hjälpa din webbplats att ranka högre på Google på de relevanta sökorden som din målgrupp idag använder sig av för att söka efter dina produkter eller tjänster.

Men för att backlinks skall ha ett värde så bör de checka av följande lista:

  • Hjälpsamma och skapa ett värde för användaren
  • Hög kvalité och relevanta för för webbplatsen
  • Naturlig koppling mellan din domän och domänen som länken kommer ifrån

Hur hittar jag backlinks av hög kvalité?

För att få ut det mesta av dina backlinks så finns det några saker som en bör tänka på och använda sig av för att dels förtjäna fler backlinks, men även se till så att dessa håller en hög kvalité. De inkommande länkarna skall även vara uppsatta enligt de rekommendationer som idag finns för oss att tillgå. 

  1. Relevans

    För att en backlink skall vara naturlig och skapa ett värde för användaren så måste den vara relevant.

    Se därför till så att alla inkommande länkar är från landningssidor som pratar om samma ämnen, kategorier eller produkter/tjänster som vår webbplats/landningssida.

    Ex. Vill vi få in backlinks inom bilförsäkringar så är det värdefullt med att införskaffa dessa på webbplatser som handlar om bilar, inte matrecept.

  2. Länkens position på hemsidan

    Vanligtvis när vi pratar om backlinks och vart de placeras på en webbplats så är det mångt och mycket längst ner på sidan i footern eller djupt begravd på en plats som ingen hittar den.

    Kort sagt så vill vi att länken skall placeras i brödtexten på sidan, där den syns bäst. Vi höjer då chanserna för att användaren ser länken, klickar på den och tar sig vidare till vår webbplats, vilket är målet.

  3. Förtjänade länkar

    Idag så finns där ett stort hav av olika strategier och processer för hur vi idag kan generera fler backlinks.Någonting som kommer väga tungt är förtjänade länkar. Detta är personer och webbplatser som länkar till dig idag utan att du har betalat dom eller frågat om ni kan byta länkar, som två exempel. 

    Förtjänade länkar är då alltså genuina och naturliga backlinks som genererats för att personerna gillar vad ni gör, innehållet som de länkar till och vill sprida det vidare till sin publik.

  4. Ankartext

    Precis som placeringen på sidan, typen av backlinks och relevansen behöver vi även se till så att ankartexter är SEO-Optimerade.

    Ankartexter är den klickbara texten som länken “gömmer sig bakom”. Dessa skall innehålla det sökord som beskriver landningssidan som länken leder till.

    Gör vi detta rätt så kommer även Google att kunna se kopplingen mellan länkens ursprung och din landningssida, förstå relevansen och värdet för användaren. 

    Ex. En länk som skall leda användaren från en sida som handlar om bilar till din bilförsäkringssida bör därför innehålla ordet “bilförsäkring” i ankartexten.

  5. Orden före och efter ankartext

    När vi väl har sökmotoroptimerat ankartexterna så rekommenderas det varmt att även se över orden som befinner sig både före och efter ankartexten.

    Google ser nämligen idag en koppling till ämnet baserat på orden som nämns tillsammans med länken, är de inom samma ämne, pratar om samma produkt eller tjänst – ja, då är det relevant.

    Denna bedömning hindrar även att länkar som “spammas” på en sida med enbart sökord och ankartexter ses inte som relevanta, då de idag leder till flera olika ämnen, kategorier etc.

  6. Nofollow vs Dofollow

    Mycket av det som vi lyft fram tills nu är någonting som användaren och besökare på en webbplats kan se.För att säkerställa att vi idag kan kontrollera vilka backlinks som har ett värde för oss och vilka som inte har det, så finns det någonting som heter “Nofollow” och “Dofollow”. 

    rel=”nofollow” är en tag som implementeras i koden på den sida som länken finns och som meddelar sökmotorn att denna länken är ingenting som har ett värde för oss, ignorera den. 

    När det kommer till SEO så vill vi givetvis ha så många “dofollow” länkar som möjligt, så länge de är relevanta för oss. Många länkar som genereras idag kan vara “nofollow” länkar, se därför över alla inkommande länkar så att de som är viktiga för er inte är “nofollow”.


Tips på innehåll som genererar fler backlinks

Idag så behöver det inte enbart vara content i form av texter i artiklar, blogginlägg, undersökningar eller nyheter i sin helhet som genererar backlinks.

Det behövs även några andra ingredienser som vi gärna vid tillfälle skall försöka integrera med vårt innehåll på webbplatsen.

Bilder

Det visuella säger ganska mycket genom bilder. En bild kan rama in ett budskap, måla upp ett scenario eller miljö som text inte kan. Förklara trender, tendenser eller lyfta statistik och fakta som blir mer övergripligt.

  • Diagram, Tabeller, Tidslinje eller Pajer
    Har ni gjort en undersökning? Samlat ihop data och statistik som exempelvis beskriver vårt köpbeteende under olika tider på året? Hur trenderna ser ut för olika produkter? Eller utvecklingen över tid för olika länder, då är dessa typer av bilder väldigt användbara att inkludera i ditt content.

    Är innehållet värdefullt för fler personer att se? Ja, då finns där en procentuell chans att ditt innehåll och bilder används på andra webbplatser.

    När detta uppstår är givetvis förhoppningarna att de refererar till just din artikel, blogginlägg eller nyhet och vips så har du fått en backlink.

    Håller vi tummarna lite extra mycket så är det förhoppningsvis en relevant webbplats som delar ditt innehåll och värdet på länken stiger.
  • Infographics
    Vill du redovisa information och texter tillsammans med en snygg grafisk layout som förklarar händelseförloppet vid en specifik process? Eller en topplista på de 10 bästa tipsen för rengöring av badrummet? Då är infographics väldigt användbart och populärt.Alla har vi våra egna preferenser när det handlar om att förstå eller lära oss exempelvis något nytt eller tyda ett innehåll. En del gillar texter, andra gillar bilder och den tredje gillar videos – som exempel. Därför kan det vara smart att inte nödvändigtvis välja det ena för det andra, men försöka integrera i alla fall någon infographic eller bilder tillsammans med din text.Givetvis är detta anpassningsbart efter innehållet, en infographic funkar inte alltid – men ofta gör det.

Utbildande material

1. Guider
Idag så genomförs det dagligen en hel del sökningar efter guider inom specifika branscher, ämnen, produkter eller kategorier. Några exempel på detta kan vara:

  • Hur tvättar jag bilen bäst?
  • Vad är bäst OLED eller QLED TV?
  • Hur får jag min gräsmatta grön? Vi förlitar oss väldigt ofta på att svaret finns där ute, på Google. Många gånger finns det och andra finns det inte.

    Har ni innehåll och kunskap som kan vara värt att nämna på er hemsida, blogg eller i Sociala Medier? Dela gärna med er av dessa. Kunskap och expertis är någonting som efterfrågas varje dag, även om det inte är direkt mot en säljare, rådgivare eller konsult så vill människor gärna ha svaren snabbt, helst igår – genom exempelvis guider.

2. Listor
Precis som guider är listor någonting som vi uppskattar och gärna tar del av. Listor kan vara tips vid olika köp, vilka aktier som växte mest under 2020, vad som är viktigt att tänka på när du väljer hemförsäkring eller det populäraste resmålen under sommaren.

För att ta ett konkret exempel som många känner igen, populära resmål under semestern. Här skapas det en hel del listor med rekommendationer över vart du skall resa, hur du bäst bokar din resa och vad du bara måste göra när du väl är på din semester.

Har vi kunskap och expertis som andra har nytta av? Dela det gärna, då är chansen att om innehållet är uppskattat så kommer det att delas vidare.

Banbrytande innehåll

Någonting som ofta flyger väldigt bra och har ett mönster att trenda är banbrytande innehåll. När någonting nytt dyker upp, så tenderar vi att lyssna och gärna sprida det vidare.

Vi får idag väldigt mycket nyheter och uppdateringar genom våra olika Sociala Medier, nyhetssidor eller i fikarummet på kontoret där en kollega berättar om en nyhet som hen läste i morse.

Några exempel på format som ofta genererar fler läsare och fler delningar är:

  • Undersökningar
  • Enkäter
  • Forskning

 

Så har ni innehåll och nyheter som är värt att nämna, lyft det på er webbplats genom bloggen eller som artiklar och se till så att det kommer ut till er målgrupp.


Om ni vill snacka lite mer SEO eller Backlinks så hör gärna av er!

Allt gott,


Carl-Gustaf Kesselman

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *