Google Ads kampanjer

Bygg effektiva Google Ads kampanjer – 11 tips!

Lästid: 5 minuter

Oavsett om du har ett nytt eller befintligt Google Ads-konto finns det ofta behov av att sätta upp nya kampanjer. Kanske ska du göra en extra satsning inför Black Friday eller jul? Eller så lanseras en helt ny tjänst? Här får du några tips och konkreta punkter för vad bör tänka på för att få en så effektiv och framgångsrik annonsering som möjligt. Spana in vår video om Google Ads!

Om du vill få hjälp med någon av dessa punkterna vet du att vi mer än gärna hjälper dig med hela eller utvalda delar av din digitala marknadsföring – bara hör av dig!

Måltips: Sätt mål!

Eller, detta är inte ett tips – det är en order: sätt mål med din annonsering. När du skapar en ny kampanj inne i Google Ads är det första du uppmuntras göra att välja ett mål. Förslag på mål är att du vill ha en viss mängd trafik (1000 sessioner per månad, eller 20% fler sessioner i år jämfört med i fjor), att du ska sälja ett visst antal produkter (40 unika ordrar per månad), komma över en viss ROI (>8 gånger er investering) eller få ett visst antal leads (25 nya kontakter i månaden).

Google Ads - mål när du startar en ny kampanj

Rätt kampanj för rätt mål

När du har satt dina mål, ska du välja rätt sorts kampanj. Visste du att inne i Google Ads finns det 8 olika sorters kampanjer?

Googles kampanjval

Sökannonser är överlägset de mest populära betalda annonserna, tätt följt av social, remarketing, display, shopping, native, programmatic och podcasts (Acquisio, 2019). Google rekommenderar lämpliga kampanjformer utefter de mål du väljer i första steget. Tex, ROI-mål som är ett sälj-mål, då väljer du sälj – och då rekommenderas Sök, Display, Shopping, Video, Smart eller Discovery. I min erfarenhet är det allra mest effektivt med Sök eller Shopping för e-handlare.

Strukturtips: Döp klokt. Dela upp enskilda sökord i annonsgrupper!

Ha en tydlig plan med din annonsering utefter dina mål och dina sökord och bygg upp ditt konto enligt denna plan. Ett bra strukturtips är att ha en tydlig namnstruktur så du enkelt kan navigera och utvärdera – döp både dina kampanjer och dina annonsgrupper enligt liknande struktur. Det blir enklare för dig, dina kollegor och det kommer bli enklare att se dina kampanjer i Google Analytics

Kvalitetstips: Lägg energi på att öka kvaliteten!

Nästa tips handlar om kvalitet och endast det bästa är bra nog tycker Google, och många av oss andra, lagom är ju faktiskt inte bäst! Google värderar kvalitet otroligt högt. Varenda sökord i ditt konto får ett betyg (kvalitetsresultat) mellan 1-10. Självklart ska du sikta på att ha högsta kvalitet. Du kan få bättre placeringar och lägre kostnad per klick. Du kan dock inte ha 10 på alla sökord så har du många sökord du behöver optimera – prioritera – men gör detta arbete – det är så viktigt!

Annonstips: Sökord i annonsen! AI-Annonser! Svara på frågor!

Du kan påverka den som söker med det du skriver eller bilderna du väljer! Varför klickar folk på en annons? – Jo, antingen för att bilden du har är fööör söt, eller för att annonsen hjälper dem – för att de svarar på en fråga, nämner ett känt varumärke de vill ha, kommer högst upp i sökresultatet eller att texten faktiskt lockar dem med en bra rubrik eller beskrivning.

 

I Googles söknätverk finns det 6 olika sorters annonser och i Display finns det 8 sorters annonser. Du borde hitta den som passar dig och din kund bäst! Även här finns det AI-drivna annonser som responsiva sökannonser (RSA) – se till att använda dem där det kan hjälpa dig och dina resultat.

Annonstillägg: Prova många! Använd datuminställning!

Du är inte färdiga för att du har skrivit bra annonser – utan se till att utnyttja möjligheten till extra utrymme och synlighet med annonstillägg. Det finns i dagsläget 11 sorters tillägg och flera automatiska tillägg. Du kan inte bestämma vilka som visas och när – det bestämmer Google. Men mitt tips är: Lägg in många tillägg och byt ut dem ofta för det går snabbt. Det går även att enkelt ställa in tillägg på olika start och slutdatum så använd datuminställningen.

Landningssida: Kolla vilka sidor som behöver optimeras enligt dina sökords kvalitetsresultat inne i Google Ads!

Då kommer vi till din landningssida. När någon klickat på din annons, Hur känns det för användaren när hen landar? Känns det tryggt? Är det tydligt? Är det samma innehåll som användaren sökte på Google? Hur kommer en vidare? Du kan få en indikation på hur bra Google tycker att din landningssida är genom att göra en analys av dina sökords kvalitetsresultat och särskilt studera kolumnen för Landing Page experience och där får du en indikation för vilka som behöver kärlek.

Automatisering: Delvis ja – här kan du spara tid! AI kan ju vara smart!

Detta pratar vi om en hel del internt. Kommer AI ta över behovet av oss konsulter? Nej, jag är inte särskilt orolig för det utan ser detta som en möjlighet! Se till att ta hjälp där det kan hjälpa dig och kunden att nå bästa resultat. Oftast handlar det om sådant där du kan bespara tid, där det är väldigt repetitivt arbete, och faktiskt – ibland är AI smartare än oss!

Budget: Fördela enligt dina mål!

Denna är kanske lite för basic, men glöm inte att du kan styra din budget hur du vill, du kan ändra den när du vill, hur ofta du vill. Se även till att fördela din budget klokt – de kampanjer och sökord som presterar bäst utifrån dina mål (för du har väl inte glömt att du skulle sätta mål?!) – dessa kampanjer ska såklart få mer budget. Våga även investera budget i nya sätt att annonsera på.

Negativitet: Uteslut irrelevanta sökord – gör det ofta!

Det brukar ju låta att man ska tänka positivt, men nu vill jag att du tänker negativt. Som i negativa sökord! Negativa sökord gör så att dina annonser inte syns på felaktiga matchningar av Googles AI. Mitt tips är att utesluta irrelevanta sökord ofta! Det gör du säkert redan men glöm inte bort att göra det igen. Det är ett enkelt sätt att höja kvaliteten och relevansen. Och du kan spara pengar, vem gillar inte det!

Utvärderingsmål: Utvärdera regelbundet! Hur är inte lika viktigt men utvärdera!

Hur ska du då ro i hamn alla dina mål? Jo, du måste se till att utvärdera dina kampanjer utefter dina mål regelbundet! Du kan göra detta i en snygg data studio rapport, logga in i kontot, be någon om hjälp – men gör det!
Våga utvärdera dina digitala insatser – det finns ingen brist på sätt att göra en analys så det finns inga ursäkter här.

Google Ads utvärdering


Stort lycka till med dina Google Ads-kampanjer! Behöver du hjälp? Tveka inte på att kontakta oss! 

 


Maria Eckerwall

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *