Google AdWords-annonsering

Annonstillägg i Google AdWords – Fler anledningar att klicka

Publicerat av

Annonstillägg är ett effektivt sätt att utöka era annonser och samtidigt bli mer synliga och framträdande i sökfältet. Detta är verkligen att rekommendera att använda till alla AdWords annonsörer just för att det kan hjälpa er att öka annonsens klickfrekvens (CTR). Med hjälp av att välja väl utvalda tillägg så kan du visa extra information som i sin tur kan leda till att de potentiella kunderna väljer just ert företag. I detta inlägg kan du läsa om de annonstillägg som ni själva kan ställa in (manuella tillägg) samt vilka som kompletterar varandra bäst. Så vad väntar ni på, börja sticka ut med era annonser redan idag!   

Tips på hur ni väljer relevanta annonstillägg

Det första ni ska göra när ni funderar på vilka annonstillägg som passar för just ert företag är att se över vilka primära mål ni har med annonsen. Genom att använda målet som utgångspunkt blir annonsen mer genomtänkt, vilket kan vara värdefullt för att få fler användare att klicka. Nedan följer några vanliga mål för annonsörer och vilka tillägg som är mest relevanta för motsvarande mål.

Mål: Få kunder att besöka företagets fysiska adress

Utgår ni från detta mål och vill uppmuntra potentiella kunder till att besöka er fysiska adress (ex. butik eller restaurang) så ska ni fundera på att lägga till dessa tillägg:

  • Adresstillägg
  • Affiliate-adresstillägg
  • Informationstillägg

Mål: Få kunder att kontakta er

Med detta mål vill ni uppmuntra användarna att på något sätt kontakta er vid eventuella frågor . De mest relevanta tilläggen som ni har möjlighet att utöka er annons med är:

Mål: Få kunder att konvertera på er webbplats

Ge användarna fler anledningar att besöka er webbplats, med väl genomtänkt information i era tillägg, utökar ni chansen att fånga intresset för att de ska besöka just er. Fundera här över att använda er av dessa tillägg:

  • Webbplatslänkstillägg
  • Informationstillägg
  • Tillägg med strukturerade kodavsnitt
  • Pristillägg
  • Recensionstillägg
Annonstillägg

Ett exempel på hur er annons kan se ut när den visas med webbplatslänkstillägg, informationstillägg och tillägg med strukturerade kodavsnitt.

Beskrivning av AdWords annonstillägg

Webbplatslänkstillägg – Med detta tillägg kan ni länka användare till specifika landningssidor på er webbplats. Exempelvis kan ni länka till informationssidor om öppettider eller en viss produkt.

Samtalstillägg – Tillägget är ett smart sätt att öka klickfrekvensen (CTR) genom att kunder interagerar mer med annonsen. Med endast ett tryck eller klick kan de ringa ert företag.

Informationstillägg – Locka in besökare genom att framhäva populära, unika produkter eller tjänster som ert företag erbjuder. Exempel på dessa kan vara ”fri frakt”, ”utmärkt kundservice” eller ”trygg e-handel”.

Apptillägg – Ge en uppmaning om att ladda ner eran app. Till de kunder som laddat ner den är detta ett utmärkt sätt att få dem att besöka er webbplats genom endast ett klick i appen.

Recensionstillägg – Detta är ett bra sätt att lyfta fram positiva recensioner i era annonser. Genom att lägga till detta tillägg så skapar ni ytterligare en anledning för potentiella kunder att klicka.

Tillägg med strukturerade kodavsnitt – Här kan ni framhäva fördefinierade rubriker som visar upp det som är av störst intresse bland de potentiella kunderna som besöker er webbplats. Exempel på detta kan vara ”kurser”, ”resmål” eller ”bilmodeller”.

Adresstillägg – Uppmuntra potentiella kunder att besöka ert företag genom att visa er adress. Ni kan lägga till en samtalsknapp och länka till er webbplats där de finner mer information så som öppettider och vägbeskrivningar.

Pristillägg – Gör er textannons mer effektiv genom att kunna ge mer information samt pris till produktsortiment och tjänster. Besökaren har möjlighet till att bläddra mellan era produkter direkt i annonsen. Här finner de även direktlänkar till de produkter som fångade just deras intresse på webbplatsen.

Affiliate-adresstillägg – Om ni säljer era produkter via återförsäljare så kan ni hjälpa användarna på traven att fatta ett beslut om vart de kan och ska köpa produkten. Genom att lägga till detta annonstillägg kan de hitta närmaste butik som säljer er produkt.

Vill du läsa mer om hur du skapar olika annonstillägg kan du titta i AdWords-hjälpcenter, länk till artikeln jag utgått från hittar du här! Har ni ytterligare frågor kring annonsering i Google AdWords kontakta någon av våra grymma AdWords-specialister här!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *