Topick v12

Top Picks v12: Google Heatmap & Adwords notes

Publicerat av

Varje vecka försöker vi scanna webben efter intressanta nyheter inom digital marknadsföring och sedan återberätta det för er läsare. Vissa veckor är mer händelserika än andra men även den här veckan har vi en del att berätta. Google har uppdaterat deras verktyg Insights Analytics med heatmap och Adwords introducerar notes för att underlätta analysarbetet. Ni kan även läsa om Twitters nya uppdatering för att förhindra spam och fyra tips som ledande varumärken gör för att överleva i videolandskapet.

Insights Analytics & Heatmap

Nu kan du få ännu bättre insikt i dina kunders resa till din butik. Google har uppdaterat deras verktyg Insights Analytics i Google My Business med en heatmap. Heatmap/Värmekartan ska visa dig var dina kunder befinner sig när de söker efter vägbeskrivning till ditt företag. Syftet med funktionen är att få bättre insikt i var dina kunder kommer från och ska i sin tur förbättra ditt företags riktningsstrategi. Ju mer insikt om dina kunder desto bättre. Eller hur?

Heatmap

Notes kommer till Adwords

Adwords släpper nu en rad nya uppdateringar till Adwords Interface, däribland möjligheten att göra noteringar i UI. Det är inte ovanligt att se en del pikar eller dalar i Adwords statistik och att ta reda på vad dessa beror på kan ta onödigt lång tid. Men tack vare Notes kan man notera direkt vid en pik eller dal vad dessa kan bero på (t. ex. ny kampanj, nya kanaler) och noteringarna blir tillgängliga för alla som sitter i samma Adwords-konto. För er som arbetat med Google Analytics är det här inget nytt men det är nytt för Adwords och syftet är att öka produktiviteten genom att spara tid. Uppdateringen kommer inom ett par veckor och kommer finnas tillgängligt för alla med ett Adwords-konto, oavsett storlek.

Google har även döpt om “Opportunities” fliken till “Recommendations” och erbjuder något mer assisterande funktioner för att förenkla optimering av adwords-kampanjer och förbättra prestationen.

 

Läs mer om Notes, recommendations och mer intressanta funktioner i Adwords här!

Twitters uppdatering för att förhindra spam påverkar marknadsförare

Ingen gillar spam, det är vi alla överens om hoppas jag. Och visst uppskattar vi när jättarna gör sitt bästa för att vi ska slippa behöva sitta och filtrera bort dem själva? Dock har Twitter nu fått en del kritik från marknadsförare. Deras nya uppdatering har nämligen inte enbart gjort det svårare för spam och andra meddelanden som inte hör hemma i nätverket att spridas, utan även för de som marknadsför på sociala medier.

Uppdateringen innebär att Twitter inte längre tillåter tweets från flera olika konton med identiskt innehåll som postats samtidigt. För företag och framförallt marknadsförare som hanterar många olika konton på Twitter innebär den här uppdateringen en hel del extra jobb då inläggen inte får vara identiska. Lösningarna blir att antingen retweeta inläggen mellan olika konton eller göra små justeringar i varje inlägg för att inte misstolkas som spam.

Om det bara hade varit lika enkelt att få bort spam på nätet som det är för Jeremy Clarkson från Top Gear att förstöra den här konservburken hade vi alla varit nöjda.

Fyra tips för att marknadsföra i det nya videolandskapet

Think with Google har studerat vad varumärken gör för att konkurrera och marknadsföra i det nya videolandskapet. Även om TV står för 91 % av vår tittartid så är vi idag så har traditionellt TV-tittande i åldrarna 18-24 nästan halverats och i åldrarna 25-34 har det minskat med nästan en tredjedel. Det beror främst på att vi inte är lika begränsade till TV:n som vi tidigare varit. Vi ser allt mer på videos och serier både på datorer, mobiler och surfplattor och det är betydligt billigare att annonsera på t ex youtube än att köpa reklamtid på en tv-kanal.

Men vad bör man tänka på när man annonserar i dessa kanalerna. Think With Google har tagit fram fyra punkter:

  1. Var kreativ i din riktningsstrategi och basera inte enbart på demografi. Think outside the box.
  2. Skapa relevanta och kvalitativa annonser till din specifika målgrupp.
  3. Ha ett team som studerar kampanjen och ha regelbunden uppföljning. Var beredd att ändra ett förlorande koncept INNAN det är för sent. Ingen vet om en kampanj kommer bli lyckad eller inte förrän man lanserat den.
  4. Effektivisera medieköp. Investera i ett bra verktyg som hjälper dig hitta din målgrupp där de befinner sig.

 

Behöver ni hjälp med era Adwords-kampanjer så är ni alltid välkomna att kontakta oss! Eller vill ni lära er mer om SEO, Adwords, Analytics eller Annonsering på sociala medier? Anmäl er här

 

Avslutningsvis vill jag vara lite typisk svensk och prata väder för äntligen har solen tittat fram här i Malmö…

…och så här ser det ut på varenda uteservering idag!

 

 

 

 

 

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *