Digitala Nyheter

TopPicks v. 22: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Hej kompisar! 💜 Ni som hängt med ett tag här vet att vi älskar måndagar – för det innebär nyheter och uppdateringar i den digitala världen. Vi sammanfattar några av dem till er och avslutar med en snackis, denna gång gällande influencers. Häng med!

Läs vårt senaste blogginlägg: Enhetsbjudningar i Google Ads – Så funkar det!

Google ändrar utseende – i sökresultatet

Enligt Google handlar det om en mindre förändring men utseendet kan ändå påverka en hel del. Vad tycker ni? Har ni sett skillnaden ännu?

Nu mer ser vi alltså företagets favicon/logo samt titel överst. Annonser märks dessutom upp på samma sätt. Läs hela artikeln här.

Digitala Nyheter

With this new design, a website’s branding can be front and center, helping you better understand where the information is coming from and what pages have what you’re looking for.

Google ger Ads – ny design

Som nämnt ovan märks annonser ut annorlunda nu. Den svarta “Ads stämpeln” som Google har testat i några månader är nu officiell och har lanserats med fler uppdateringar. Den visas högst upp av annonsen bredvid URL:n, som även den är i svart. Detta gör det aningen svårare att avgöra vad som är annons och inte. Vad tycker ni om uppdateringen? Läs mer här.

Digitala Nyheter

Facebook personifierar flödet – med undersökningar

Målet med nyhetsflödet på Facebook är att kunna koppla ihop människor med inlägg som är mest relevanta för dom. Att se till att alla får se de inlägg som de faktiskt vill se, både från vänner, familj och nyhetsartiklar.

För att lyckas med detta gör Facebook bland annat olika undersökningar. Nu har de gått ut med två rankinguppdateringar som är baserade på just undersökningar. En prioriterar vänner som man vill höra ifrån och den andra prioriterar de länkar som en person anser mest värdefullt. Läs mer om detta här.

Mash – vill ta bort både kort och kontanter från butiker

Digitala Nyheter

Företaget Mash lanserades i Finland för två år sedan och nu är dom på väg in i den svenska marknaden. Dom har byggt en lösning som gör att du varken betalar med kontanter eller kort i butik. Kontanter har mer eller mindre försvunnit men nu vill dom alltså ta bort kortbetalning.

Med Mash signerar du via BankID i butiken och får sedan hem en faktura. Likt konkurrenten Klarna kan man alltså ta hem kläder, prova i lugn och och ro och sedan bara betala för det man väljer att behålla. Mash riktar sig till dom som handlar mellan 100 – 50.000 kr. Läs mer om tjänsten här.

Google utökar – ‘end-to-end’ food ordering to Search, Maps, Google Assistant

Googles inofficiella nya mantra är “helping users get things done” (GTD). För det ändamålet gör Google sina många kanaler, egenskaper och annonser mycket mer “transaktionella”. Transaktionsavgifter är en del av Googles strategi att tjäna pengar på Google Assistant. Läs hela artikeln här.


Resumé sätter influencers under luppen

Vad gäller egentligen när det kommer till samarbeten mellan företag och influencers? Kan man som anställd på ett företag göra reklam för företagets produkter och tjänster?

I en relativt ny bransch där få fall av “otillräckligt uppmärkta reklamsamarbeten” blivit prövade har Resumés journalister valt att anmäla ett antal inlägg i olika genres till reklamombudsmannen. Detta för att försöka bringa någon form av klarhet i vad som är okej eller ej. För detta har de fått utstå en hel del reaktioner från influencers.

Av de inlägg som blivit fällda av reklamombudsmannen som smygreklam sticker ett visst inlägg ut något mer än de andra. Linus Carlén, varumärkeschef på Nocco, har blivit fälld för ett inlägg där han gör reklam för företagets egna dryck. Shocking news kan tyckas. Vad säger detta då. Är det ok att göra reklam för det företag en jobbar på?

Veckans Snackis

Jag lyssnade på en intervju med de två journalisterna som utför granskningen på P3 i förra veckan. I intervjun kommer de fram till att det är okej att prata om vilket fantastiskt företag man jobbar på och dela information. Dock ska man vara lite försiktig med att dela rena erbjudanden och haussa upp produkter utan att märka upp inlägget med att det är ett samarbete.

Vad är en influencer?

Det har ingen betydelse hur många följare du har, alla som har någon form av påverkan på andra människor är influencers. Det kvittar alltså om du har 5 eller 500 000 följare. Reklam är reklam.


Missade ni förra veckans TopPicks? Här kan ni ta igen det!

Dela gärna!