TopPicks

TopPicks v. 21: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Dags för ännu en sammanfattning av veckan som gått och några av alla spännande nyheter som presenterats. Förutom Googles Marketing Live och alla Ads-nyheter som såg dagens ljus så har en hel del annat coolt hänt. Häng med!

Huawei svartlistade – tappar Googles tjänster

Förra veckan hamnade mobiljätten Huawei på Trump-administrationens svarta lista över företag som amerikanska företag inte får göra affärer med. Detta innebär att i kommande versioner av Huaweis enheter kommer Googles hårdvaror och mjukvaror inte finnas tillgängligt. Vad innebär det för dig med en Huawei-telefon? Framöver kommer inte exempelvis Gmail, Google Play och Youtube finnas tillgängligt.

Vill du läsa mer om nyheten – kolla in The Verges eminenta artikel.


Rapport visar att Google premierar vänstermedia

Enligt en akademisk studie från Northwestern University visar Google nyheter från medier som lutar åt vänster i 62% av sökresultaten. De medier som tagit allra mest plats är CNN som står för 10% av alla nyheter i toppresultaten, New York Times med 6,5% och The Washington post med 5,6%. Studien avser USA, har ni koll på någon liknande studie för Sverige – dela gärna med er!


Facebook förbättrar feeden!

Facebook presenterar ännu fler nyheter som ska förbättra användarupplevelsen. För att kunna leverera innehåll som är relevant och intressant för användaren har företaget genomfört surveys och utefter svaren de fått in nu alltså uppdaterat algoritmen. Få mer information om vad detta innebär för företagssidor (spoiler. ingenting enligt Facebook) och tanken bakom uppdateringen här: https://newsroom.fb.com/news/2019/05/more-personalized-experiences/


Konverteringar i campaign level hos Google Ads – äntligen!

I Google ads kan vi nu (äntligen) ställa in konverteringar på Campaign level istället för på Account level. Denna förändring innebär att man nu kan sätta upp lika konverteringar/mål för olika kampanjer. Tidigare har man varit tvungen att spåra samma konverteringar för alla kampanjer.

Läs mer om nyheten här: https://searchengineland.com/google-ads-unveils-several-fine-tuning-controls-for-bidding-strategies-317141


Bing utvecklar algoritmen

Bing har gjort ett av deras mest avancerade AI verktyg till ett open source projekt på GitHub. Det handlar om en vektor sök algoritm som möjliggör sökning genom miljarder delar av information kallat vector på millisekunder. Vad den i praktiken gör är att de hanterar konceptsökningar som skulle kunna vara: “Hur högt är tornet i Paris?”. Se videon där Bing-teamet förklarar:


Google Shopping lanseras i fler länder

För oss som arbetar tillsammans med kunder som har försäljning över hela världen kommer Googles nyhet om lansering av Shopping i fler länder som en glad nyhet. Då det är på testnivå just nu får vi be att återkomma med mer information inom kort!


Google Maps har koll på var du parkerade!

Är du som jag – ofta lite förvirrad? Då kommer funktionen i Google Maps där en kan spara sin parkering som en god nyhet!


Få koll på shoppingtips med Instagram @shop

Följ @shop – ett konto av instagram som promotar produkter från olika företag, inriktat på shopping i varje inlägg. Enligt Instagram går det inte att betala för synlighet på kontot utan det är till 100% community trends-driven.


Veckans bonus!

Googles CEO förklarar varför bilder på Donald Trump rankar i bildsöket på söktermen “idiot”

Vill du snacka nyheter med oss? Slå en signal, skicka ett mail eller hooka med oss på våra sociala medier!

Dela gärna!