Google Marketing Live recap

Nyheter från Google Marketing Live 2019

Publicerat av

Det är väldigt mycket Google hos oss just nu, Maria hänger hos dem i Amsterdam för tillfället, vi var på föreläsning hos IHM i veckan och i måndags var det en spännande YouTube-utbildning i Köpenhamn som ett helt gäng från oss hängde på.

Sist men absolut inte minst gick Googles årliga event Google Marketing Live av stapeln igår, med en massa intressanta nyheter om utveckling inom annonsering. Vi kollade såklart och har sammanfattat några av de viktigaste nyheterna till er.

Google introducerar nyheter för Shopping Ads, Gallery Ads och deras helt nya annonsformat Discovery Ads!

Fokus på top of funnel

Som Google själva uttrycker det så fokuserar den nya typen av annonser på “den nya kundresan”. Vad innebär det egentligen? Vi som marknadsförare måste förutse vad kunderna behöver för att stå ut i mängden. Kundresan är komplex och kunden har ofta många touchpoints på olika plattformar innan de faktiskt gör ett köp. Detta innebär att vi måste finnas där kunden finns och skapa relevanta och intressanta annonser till kunden, i det stadie av kundresan de befinner sig.

“These new shopping experiences let people shop and purchase frictionlessly right where they already turn to for research and inspiration: Search, Google Images, YouTube and a redesigned Google Shopping destination.”

Surojit Chatterjee, vice president of Product Management, Google

Nytt: Discovery Ads – så kommer det att funka!

Google Discovery Ads
Bild: Google

Förra året introducerades Google Discover Feed, en tjänst som ska leverera relevant innehåll till användaren. Google Discover har fler än 800 miljoner användare varje månad och har fram till nu varit fritt från annonser. Men nu har det alltså blivit dags för Google att introducera annonser i flödet med Discovery Ads.

Med det nya annonsformatet får annonsörer möjlighet till en massiv räckvidd – i Discover feeden, i Gmails promotion tab och i YouTubes home feed. Med machine learning kan vi, över tid, leverera bästa möjliga annonser till våra användare.

Google Discover
Bild: Google

Gallery Ads – ger mer visuellt utrymme!

Med det nya annonsformatet Gallery Ads får annonsörer ett utökat utrymme i sökresultatet. Annonser kommer få möjlighet att visa multipla bilder med swipefunktion. Kombinationen grymma bilder och copy är helt klart ett vinnande koncept!

Vad gäller?

  • Annonsen ska innehålla 4-8 bilder
  • Varje bild har en beskrivning med upp till 70 tecken
  • Annonsen kan ha upp till 3 rubriker

Google beskriver effekten; Genom att kombinera sökintention med ett mer interaktivt och visuellt format, gör Gallery Ads det enklare för dig att kommunicera vad ditt brand har att erbjuda. Gallery Ads lanseras senare under 2019.

Showcase Shopping Ads – nå ut med annonser i Google bilder, på YouTube och i Discover feeden.

Bild: Google

Google Shopping annonser kommer nu att få ännu större utrymme. Annonsörer får med Showcase Shopping Ads möjlighet med visuellt tilltalande annonser finnas tillgängliga i Google Bilder, feeden på discover och inom kort även på Youtube. Detta innebär att vi når ut till användare med relevanta annonser där de letar efter inspiration och idéer.

Alltså väldigt intressanta nyheter för alla som driver e-handel (och för oss som gärna hjälper er med detta). Läs mer om Showcase Shopping Ads: https://support.google.com/google-ads/answer/7325107

Se en av alla keynotes från Google Marketing Live 2019

Detta var några av nyheterna från gårdagen, vi fortsätter såklart att berätta om alla fantastiska nya tjänster (bland annat custom audiences, expanded audiences tool och förbättringarna av smart bidding).

Vill du ha hjälp med att få igång din annonsering med de nya annonsformaten? Kontakta oss så hjälper vi dig att komma igång!

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *