TopPicks

TopPicks v.38: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans digitala nyheter! Den här veckan snackar vi bland annat om Google Ads, Nofollow attribut, Facebooks nya gränssnitt och YouTube. Över frukosten var diskussionerna många och heta. Häng med och diskutera gärna vidare i kommentarerna 😀

Läs vårt senaste blogginlägg: “Hur du bygger upp en bra kontostruktur i Google Ads”


Google Ads – Optimera för konverteringsvärde

google-ads-manual-bidding-opt-conv-value

I Google Ads kan du nu använda en variant av budmetoden utökad CPC. Förr kunde du endast välja att optimera buden för konverteringar men nu kan du även välja att optimera buden för konverteringsvärde. Läs hela artikeln här.

Google ändrar nofollow-attributet

meta-robots-nofollow

Google ändrar hanteringen av nofollow-attributet för länkar och kommer med två nya länkattribut. Läs vad Google säger här.  

  • rel=”sponsored”: Använd det sponsrade attributet för att identifiera länkar på din webbplats som skapades som en del av annonser, sponsring eller andra kompensationsavtal
  • rel=”ugc”: UGC står för användargenererat innehåll, och ugc-attributvärdet rekommenderas för länkar inom användargenererat innehåll, till exempel kommentarer och foruminlägg
  • rel=”nofollow”: Använd det här attributet i fall där du vill länka till en sida men inte vill antyda någon typ av godkännande, inklusive överföring av rankningskredit till en annan sida.

Apple – rankar sina egna appar högst

app store

Apple har blivit anklagade för att ge sina egna appar mer utrymme och gynsammare positioner vid nedladdningar av appar. Apple säger att det nu har justerat sin algoritm för att minska synligheten för företagets appar i viktiga kategorier. Läs mer här.

Google Discover Feed – visar nu restauranger

Google Discover Feed

Google Discover Feed börjar nu även föreslå restauranger. i förra veckans TopPicks skrev vi om att Google anpassade film rekommendationer direkt i sökresultatet. Nu utökas alltså detta till restauranger. Läs hela artikeln här.

Facebook – ändrar gränssnitt på Desktop

facebook gränssnitt

Facebook rullar ut ny design på Desktop. Den nya designen ska göra det enklare att navigera till favoritelement, med flikar längst upp på skärmen och en mer komprimerad vy. Desktop versionen ska vara mer i linje med mobil-appen. Läs mer här.

YouTube – Fashion Channel

Nu finns det en kanal för alla modeälskare där ute. Under kanalen youtube.com/fashion samsas många av de stora modehusen med modeller och populära youtubers i genren. Allt innehåll på kanalen är original och vi hittar allt ifrån kollektioner och catwalks till skönhetstips och stilguider. En dröm för alla fashionistas (och annonsörer som vill nå ut till dem) där ute!

Facebook – testar nya butiksannonser

fb_checkout

Inför alla högtider som kommer testar Facebook nu två nya shopping-annonsalternativ. De båda syftar till att effektivisera sökvägen och hålla användarna i appen, i motsats till att filtrera dem bort till andra webbplatser. Först ut testat en dynamisk annons som skulle göra det möjligt att shoppa direkt från själva feeden. Läs mer om det här.

Googles senaste algoritm uppdatering

Google algoritm

Google har uppdaterat sin algoritm för att highlighta mer orginalnyheter. Anledning är att det ska bli lättare att hitta ursprunget till en nyhetshistoria och förhindra att källan begravs under nyare artiklar. Läs mer om uppdateringen här.


Ha nu en fortsatt fin vecka! / Caroline 🙂

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *