Digitala Nyheter

TopPicks v. 37: Topvisible Snackar Digitala Nyheter

Publicerat av

Välkommen till veckans digitala nyheter! I förra veckan åkte vi iväg hela gänget till Strömstad. Vi hade några dagar av roliga workshops, fokus på oss själva och vår gemensamma utveckling. Nu är vi tillbaka med ny energi och inspiration. Morgonen började i vanlig ordning med att snacka digitala nyheter. Häng med!

Läs vårt senaste blogginlägg: “Lär känna Magnus Äng – en av Topvisibles grundare”

Google Analytics – den största uppdateringen hithills

Google-Analytics

Google har precis släppt den största uppdateringen gällande Google Analytics någonsin, dom kallar den för App + Web. Allt gällande App + Web är nytt. Bland annat, Real-time reports, New user snapshots, Automatic measurement, New open VS. Closed funnels. Här kan ni läsa om alla nya funktioner och hur det fungerar. Läs mer.

Google – hjälper dig att välja film

Filmrekommendation Google

Nu hjälper Google dig med filmvalet inför kvällen. Google har tagit fram en funktion som hjälper dig att välja film. Beroende på vilken streaming-tjänst du använder presenterar Google förslag på filmer till dig. Du kan klicka i vilka filmer du gillar och inte – så klart lär sig Google därefter vad du gillar för filmer och kan enklare personalisera ditt val. Läs mer här.

Vibenomics lanserar – Out-of-home audio

out of home audio

Vibenomics, som är ett ljud upplevelseföretag har nu lanserat marknadsplats för out-of-home audio (OOH). Det är utformat för att ansluta annonsörer till kunder som shoppar i fysisk butik. Tanken är att varumärken ska kunna få sin ljudannons uppspelad i butikens högtalare. Det kan handla om brand-awareness eller en annons som ger action direkt i butiken. Läs mer här.

Microsoft – responsiva sökannonser

microsoft-advertising-ad-strength

Det automatiserade text-annonsformatet är på väg att bli den nya standarden. Nu kan annonsörer börja testa responsiva sökannonser (RSA’s) i deras Microsoft Ads konton. Läs mer här.

En smart ryggsäck – från Yves Saint Laurent

Smart ryggsäck

Jacuquard, som är ett experimentellt hårdvaruprojekt från Google som är designat för att göra vardagskläder och tillbehör smartare. Denna gång har Google samarbetat med Yves Saint Laurent och skapat en smart ryggsäck. Läs mer här.

Facebook – överväger att dölja likes

Facebook döljer likes

Facebook vill testa att dölja likes. För ett tag sedan rapporterade Instagram att de skulle testa att dölja antal likes på inlägg för att stävja den like-hets som kan uppstå i samband med användande av plattformen. Nu följer eventuellt Facebook efter och inför samma typ av funktion. Syftet med en sån här begränsning är helt enkelt att användare ska sluta jämföra sig med varandra och istället fokusera på själva innehållet. Läs mer här.

Internet – från rymden till Arktis

OneWeb – ett flyg- och rymdföretag med planer på att stråla internetanslutning från rymden – meddelade idag planer på att tillhandahålla “fiberliknande internet” -täckning till Arktis med början redan 2020. Läs mer här.

Voice Search – låg prioritet

Voice Search

72 % av digitala marknadsförare av ingen plan alls på att optimera för voice search. Detta enligt en undersökning som inkluderar svar från mer än 1 000 beslutsfattare. Vill du stå ut från mängden? Kanske det är just voice search du ska satsa på. Läs mer här.


Ha nu en fin vecka! / Caroline 🙂

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *