Svenskarna och internet 2021

Svenskarna och internet 2021: Det här tar vi med oss!

Lästid: 4 minuter

Idag presenterades äntligen årets upplaga av Internetstiftelsens rapport Svenskarna och internet 2021. Och vi satt självklart bänkade framför livestreamen under morgonen! Rapporten är den mest omfattande som tagits fram hittills och täcker det digitalt uppkopplade hemmet, digital integritet, användandet av sociala medier, nyhetskonsumtion bland mycket annat. I den här sammanfattningen kommer jag att plocka ur några av russinen i kakan och dela med er.

Vill du göra en djupdykning i rapporten, då hittar du den i sin helhet här.

Hur använder vi egentligen nätet?

Internet är en del av vår vardag och av den svenska befolkningen använder sig 9 av 10 människor av nätet varje dag. 94% använder internet. Med den siffran står vi oss bra mot omvärlden och internetanvändandet är högt. Bland de som inte använder sig av nätet idag är “de äldre” högt representerade, vilket är bekymmersamt. Detta innebär att en del av vår befolkning inte har tillgång till tjänster som är direkt samhällsviktiga.

Hur ofta använder du internet?

Svenskarna och Internet 2021

 

Samtidigt som många äldre fortfarande har ett digitalt utanförskap har det under pandemin skett en viss utveckling. 1 av 10 pensionärer har börjat använda sig av internet under de senaste tre åren. För oss som jobbar inom marknadsföring innebär detta att denna målgrupp ökat, något som vi verkligen märkt av.

Bakgrundsprofil på nya internetanvändare de senaste tre årensoi 2021

 

Smarta prylar gör oss mer uppkopplade och andelen människor som innehar en uppkopplad pryl uppgår till 69%. Detta är en ökning med 50% mot 2018 då frågan senast ställdes i undersökningen.

Vilka är våra topp 5 smarta prylar 2021?

  1. Smart TV-apparat (56%)
  2. Smart armbandsur (25%)
  3. Uppkopplat larmsystem (19%)
  4. Smart högtalare (16%)
  5. Uppkopplad bil (15%)

Personlig integritet och insamling av data

Ett mycket intressant avsnitt i rapporten. Hur ser vi på användandet av vår data och vad oroar vi oss egentligen för? Något som verkligen slår en i rapporten är människors oro över att utländska myndigheter ska samla in och använda den personliga datan. Något som kan sägas speglar utveckligen i omvärlden. Inte mindre än 9 av 10 personer uppger att de känner någon form av oro för just detta.

Svenskarna och internet 2021

Fake news, eller?

En fjärdedel känner en stor oro för att det de läser online inte är sant. Något som kanske inte är så konstigt med tanke på alla “nyheter” och all “information” som delas som faktiskt är desinformation. Förhoppningsvis leder detta till att vi utvecklar vår källkritiska förmåga och kanske inte litar blint på allt som sägs på forum som Facebook.

Vilken oro känner du för att det du läser på nätet inte är sant?

Svenskarna och internet 2021

Hur utvecklas sociala medier?

Med de senaste årens utmaningar i att umgås fysiskt har vi utvecklat vår förmåga att umgås på ett obehindrat sätt online. 95% av alla internetanvändare har använt sig av sociala medier under året. När det kommer till chatprogram ser topp 5 ut som följer:

  1. SMS 76%
  2. Messenger 65%
  3. IG 36%
  4. Snapchat 33%
  5. Whatsapp 30%

Annons eller ej?

En fråga som ställts i rapporten är “Händer det att du börjar läsa en artikel på nätet som du sedan upptäcker egentligen är en annons?” Detta är något som händer alltsom oftast. 7 av 10 börjat läsa antingen en artikel på nätet eller ett inlägg i sociala medier som de sedan upptäckt är en annons.

Soi2021

 

Vilka är våra mest använda sociala medier?

Topp 3-listan är föga förvånande, vi konsumerar Facebook, YouTube och Instagram i mängder. 81% har använt sig av YouTube minst någon gång det senaste året och 35% kollar videos på YouTube dagligen. När det kommer till Facebook har 71% använt sig av tjänsten minst någon gång det senaste året och 54% är inloggade dagligen. Instagram då? 64% använt sig av tjänsten minst någon gång det senaste året och 46% är inloggade dagligen.

En het snackis som tyvärr inte riktigt fått fäste är Clubhouse. 2% har använt sig av det sociala mediet under de senaste 12 månaderna. 0% är inloggade dagligen.

Om vi ser till den yngre generationen med 8-11 åringarna så använder 30% sig av Tiktok dagligen. Allra mest används Tiktok av högstadieelever.

målgrupper på sociala medier

 

Detta var några av de nyheter vi tagit med oss från rapporten, läs vidare i rapporten Svenskarna och Internet 2021 och kommentera gärna om du hittat något annat guldkorn som du vill dela med dig av!


Anna-Karin Persson

Med en stor kärlek till digital marknadsföring är Anna-Karin en customer success manager med många strängar på sin lyra. Hon är en fena på sociala medier och content och såklart på att göra våra kunder glada och nöjda.
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *