Gör en en perfekt optimerad landningssida

Guide – Del I: Skapa en perfekt optimerad landningssida

Publicerat av

Syns du inte på de sökord du vill synas på? Sitter du fast i ditt SEO-arbete och vill ha lite ny inspiration? Är där vitala SEO-element som du kanske missat att implementera? Vi på TopVisible får in en hel del frågor om hur man skapar landningssidor som är perfekt optimerade för sökmotorerna. Så mina två kommande inlägg här på bloggen kommer att handla om just det: Hur man skapar landningssidor som ger en bra grundförutsättningar för att börja ranka i Googles sökresultat. Inläggen kommer endast fokuseras på on-page-SEO.

Redo för en crash course? Bra! Häng med nu så går jag igenom det man behöver veta när man skapar en SEO-anpassad landningssida!

Ponera att jag driver ett bageri på nätet, “Freddy’s Online Bakery”, där jag säljer kakor. Jag har just börjat baka chokladrutor med kokostäcke, som ska säljas online. Jag har för närvarande ingen lämplig landningssida för dessa kakor, men det ska jag skapa!

Sökord

Börja med att göra en sökordsanalys för att ta reda på vad folk söker efter. Jag personligen kanske kallar kakorna för “Chokladrutor”, men är det verkligen det folk söker efter? Kärt barn har många namn: Mockarutor, Fiffirutor, Kärleksmums – hur vet jag vad jag skall döpa landningssidan till? Den framtagna sökordsanalysen kommer att ge mig svaret!

Kärleksmums 40,500 sökningar/månad

Mockarutor 5400 sökningar/månad

Chokladrutor 2400 sökningar/månad

Kokosrutor 720 sökningar/månad

Fiffirutor 260 sökningar/månad

Sökordsanalysen talar sitt tydliga språk – “Kärleksmums” är det vedertagna ordet och är alltså det sökord jag kommer optimera min landningssida för. (Givetvis kan man välja att optimera landningssidan för ett sökord med lägre sökvolym, men i de flesta fall väljer man ut de sökord med högst månatlig volym.)

Titel

När jag identifierat det sökord som jag vill optimera min landningssida för är det dags att sätta en titel på landningssidan. Titeln är ett av de absolut viktigaste elementen on-page. Den får vara max 68 tecken lång och SKA innehålla sökordet. (Har man inte med sökordet i titeln kommer Google med största sannolikhet inte förstå vad landningssidan handlar om.) Företagsnamnet placerar vi alltid till höger i titeln.

Tänk även på att vara konsekvent när du skapar dina titlar. Håll alltså koll på hur du sätter gemener och versaler i ditt företagsnamn, vilken typ utav avskiljningstecken du använder osv.

Titeln syns i Googles sökresultat och på fliken högst upp i webbläsaren. Se utdrag från sökresultatet nedan. (Den översta texten är titeln.)

Titlar från sökresultat Google

Här nedan kommer några exempel på hur man skulle kunna skriva en titel för landningssidan om “Kärleksmums” på Freddy’s online Bakery.

Alternativ 1: Kärleksmums – Freddy’s Online Bakery

Alternativ 2: Köp kärlekmums & mockarutor online | Freddy’s Online Bakery

Alternativ 3: Beställ kärleksmums – Flera olika smaker – Freddy’s Online Bakery


Som ni ser kan titlarna skrivas på en mängd olika sätt. Vill man att den skall vara kort och koncis eller längre och mer säljande? Vill man kanske ha med två utav sökorden i titeln? Med eller utan Call-to-action? Möjligheterna är många och det finns inget klart svar på vad som kommer att funka bäst för er. Det bästa sättet är helt enkelt att testa sig fram. Vill man så kan man byta titel med jämna mellanrum, för att därefter se vad som generar bäst ranking och mest trafik. 

Metabeskrivning

När man satt en titel är det dags att ta fram en metabeskrivning till landningssidan. Metabeskrivningar är inte så viktiga ur SEO-synpunkt, men hjälper till att driva klick till siten. Metabeskrivningen får vara mellan 150-160 tecken lång och bör innehålla sökordet 1-2 gånger. Den ska även vara säljande och får gärna avslutas med en call to action. Metabeskrivningen syns inte på landningssidan utan syns tillsammans med titeln i Googles sökresultat. Alla landningssidor ska ha en unik metabeskrivning.

Jag har tidigare skrivit ett utförligt inlägg om hur man skriver metabeskrivningar. Läs gärna det inlägget om ni vill lära er mer om just metabeskrivningar.

Till min nya landningssida om “Kärleksmums” kommer metabeskrivningen se ut enligt nedan:

“Vill du köpa goda kärleksmums online? Freddy´s Online Bakery erbjuder ett brett sortiment av kärleksmums. Smaker som choklad, vanilj & citron. Beställ idag!”

URL

Steg nummer fyra är att skapa en url. Hur url:en ser ut beror lite på sitens struktur och hierarki. Men som regel brukar man säga att url:en ska innehålla sökordet och inget mer.

Min url skulle alltså kunna se ut enligt följande:

Alternativ 1 – På en site med “djupare” struktur – www.freddysonlinebakery.com/kakor/karleksmums

Alternativ 2 – På en site med “plattare” struktur – www.freddysonlinebakery.com/karleksmums

Titta på din sitestruktur och skapa url:en anpassat efter hur strukturen ser ut.

1 cup - mått för optimerade landningssidor

Rubriker

Rubriksättningen på siten är också en del i arbetet med SEO. Inom rubriker skiljer man på H1, H2 och H3. H1-rubriken är den “mest värdefulla” rubriken som talar om var det viktiga innehållet startar. Enligt best practice ska alla landningssidor ha en H1:a.

I H1-rubriken ska man ha med sökordet eller en längre variant utav sökordet. Tex. skulle min H1-rubrik kunna se ut på följande vis:

Alternativ 1: “Kärleksmums”

Alternativ 2: “Kärleksmums i flera olika smaker”

H2 och H3-rubrikerna fungerar som underrubriker till H1:an och i dessa kan man sväva ut lite mer. Tex. skulle H2:an och H3:an kunna se ut på följande vis:

H2: Hur bakar vi våra kärleksmums?

H3: Vad innehåller våra kärleksmums?

Det var denna veckas inlägg. I Del II av mitt inlägg kring den perfekt optimerade landningssidan kommer jag gå igenom det ni behöver veta om textinnehåll, intern länkstruktur, bilder och video. Vill ni läsa fler blogginlägg under tiden? Isåfall hittar ni dem här!

Dela gärna!

One Comment

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *