Recap från SearchStars

SearchStars – Live SEO Mythbysting, SEO & devs!

Lästid: 4 minuter

Dags för sista recapen från SearchStars. Vi går igenom svaren vi fick från Martin Splitt på Google i SEO Mythbusting och får sammanfattningar av Judith och Kristoffers eminenta framföranden.

Martin Splitt – Live SEO Mythbusting

Martin Splitt från Google äntrade scenen på SearchStars 2019 för att riva av ett live-prat om “SEO Mythbusting”. I snacket fick Martin Splitt svara på ett antal frågor som publiken i förväg fått ställa. Nedan ser ni ett axplock av de frågor som dök upp under Martins prat. Håll tillgodo! 

Is CTR/Dwell time a ranking factor within SEO?

Martin Splitt påpekade att han inte tycker om denna typ av frågor men svarade kort och koncist att “NEJ, det är inte en rankingfaktor”. Däremot rullar Google ut småuppdateringar hela tiden där man experimenterar mycket. I dessa fall kan det ibland hända att Google experimenterar med CTR.

Are webmasters or users more important?

Googles användare är primärt de som Google försöker tillfredsställa. 

The importance of Structured data in the future?

Kommer bli mer och mer viktigt, används i flera olika Google-produkter. Inom framförallt recept är det en stor hjälp.

What’s the difference between RankBrain and Google Brain?

RankBrain är själva stammen medan Google Brain är en förgrening. Google Brain och Rankbrain är alltså inte samma grejer, men de är förstås relaterade.

Does the crawler have a name?

Googlebot brukar man kalla den. I våras rullade Google ut en ny version som de kallar för  “The evergreen Googlebot.”

What’s up with nofollow?

Nofollow är endast ett direktiv 

Is there a rendering budget?

Nej

Which metric for speed matters?

Speed är otroligt viktigt för användarupplevelsen. Här finns ingen specifik metric som man ska titta på, däremot bör man se till så att man landar på ett resultat mellan 80-100 för att ha en optimal speed. Landar man lägre bör man se ifall det går att göra förbättringar. Resultaten kan man få via tex. Google Lighthouse samt Google page speed insights.

Is there a way of knowing if a click in the SERP comes from a featured snippet or a normal search result?

Intressant fråga, men Martin har faktiskt inte svaret på den.

Judith Lewis på Searchstars

Judith Lewis – Beyond the basics: Business-led practical optimisation techniques

Dagens andra talare var Judith Lewis som grundat Decabbit och varit aktiv inom Digital Marknadsföring sen 1996! Man märkte direkt att hon var en erfaren talare, väldigt lugn och harmonisk på scen. Hon berättade om sin stora kärlek till Choklad och Digital Marknadsföring.

Hennes tal handlade bland annat om Who, What, When and Where. Vem ska man försöka nå, hur ska du nå dom, när ska du sprida dina budskap och var befinner dom sig. Tog upp en intressant sak angående Personas. Det fokuseras väldigt mycket på att skapa personas för tillfället, särskilt byråer, men att det sällan görs personas för både Blivande och Existerande kunder. 

Hennes tips till oss som jobbar med SEO var att vi inte längre skulle fokusera på sökord när vi optimerar utan att det ska handla om Topics istället. Det innebär automatiskt mer content. Proffsig och rolig talare. Hade velat ha mycket mer tid med henne då hon pratade om väldigt många saker men inte riktigt hann djupdyka i något. Statistiken, rapporterna och graferna hon delade med sig av var väldigt imponerande! 

Kristoffer Yi Fredriksson på SearchStars

Kristoffer Yi Fredriksson – Hi, I’m a developer. Let’s be friends.

Det var nog få som inte skrattade när Kristoffer stod på scenen. På sitt enkla och roliga sätt pratade från ett utvecklar-perspektiv kring SEO. Han började med att ta upp framtidens sök, vilket enligt han, till stor del kommer handla om röstassistenter. Han pratade även om hur stora företag och sökmotorer kommer bli smartare och smartare, och med hjälp av Machine Learning och Big Data till slut kan förutspå vad konsumenter kommer köpa.

Publiken fick dock ganska snabbt reda på att detta ligger i framtiden och att maskiner, idag, fortfarande är korkade. Med ett exempel kring hur man optimerar för Featured Snippet på Google förklarade han hur enkel och grundläggande SEO fortfarande fungerar. Den hemliga formeln för Featured Snippet kunde enligt han summeras i denna figuren:

featured snippet formula
  • Rikta dig mot ett väldigt specifikt ämne.
  • Ställ det som en fråga, vilket du besvarar i texten.
  • På ett nischat språk, Svenska i Sverige o.s.v. 

Han spinner vidare på ämnet med maskiner och hur dem behöver en lång lista med egenskaper för att kunna förstå något, till skillnad från oss människor. Med Schema.org kan vi uppnå detta och hjälpa sökmotorerna att förstå vårt innehåll. 

Kristoffer avslutar sin presentation med att förklara hur vi kommer köpa mer och mer från Googles sökresultat, utan att ha besökt webbsidan som erbjuder produkten. Han gav ett exempel om hur han för inte längesen köpte flygbiljetter direkt från SERPen. Förklaringen bakom denna funktionen var enligt Kristoffer ett riktigt bra och väldokumenterat API. Med ett API tillgängligt så kan Google koppla upp sig låta användare köpa produkter från företag genom deras sökresultat. Vi ska dock inte oroa oss för att vi inte har ett snyggt API idag, menar Kristoffer och refererar till Hofstadter’s Law:

Till sist avslutar han med några punkter som summerar presentationen:

  • Virtuella assistenter kommer ersätta det mesta av AIDA-funneln
  • Med andra ord SERPen..
  • Fast..Maskiner är dumma..
  • Använd Schema.org och se till att era kunder har ett publikt API(med bra dokumentation!)
  • Prata med era utvecklare
  • Återigen, prata med era utvecklare, dom vill gärna hjälpa till!

Det var det för detta året. Håll koll på vår YouTube för att ta del av alla coola videos som kommer inom kort.