Live streaming på LinkedIn

Publicerat av

Vi alla känner ju hur video tar över mer som innehåll på webbplatser, sociala medier, pressreleaser m.m. Att det blir viktigare hur man når ut till sin målgrupp. En del av detta är live streaming. Många olika plattformar erbjuder tjänsten idag, men LinkedIn har än så länge inte varit med i leken, tills nu!

“Video has become one of the key drivers for member engagement on LinkedIn,” Peter Roybal, Principal Product Manager på LinkedIn.

Den sociala nätverkstjänsten som idag är främst för företag, men även för privatpersoner som exempelvis vill nätverka, söka jobb med sitt digitala CV på plattformen (vilket var mitt eget syfte med plattformen i början).

Med idag ca 600 miljoner användare och ett innehåll som är anpassat att dela nyheter, knyta till sig kontakter och samarbeten, är LinkedIn nu alltså redo för nästa steg för sina användare. Visst, det kommer först ut som en beta, men det är väl ändå ett steg i rätt riktning?

Vad innebär detta?

Detta innebär egentligen inte någonting revolutionerande eller unikt i sig som ingen annan kan erbjuda i sin liga. LinkedIn har som man säger, varit en “late bloomer” i ämnet. Kanske kan detta hjälpa plattformen att redan vid lansering ha minimerat eventuella misstag, struktur som inte fungerar eller teknik som inte håller?

Men eftersom live streaming har varit den mest frekvent ställda frågan på plattformen när det ska lanseras, så låter det som att det var på tiden. Bättre sent än aldrig, som man säger.

Om vi backar bandet lite till när LinkedIn senast gjorde en förändring gällande rörligt material, så tar vi oss tillbaka till år 2017, då implementerades video för sina användare. Spolar vi fram lite till något mer närmare i vår tid, rättare sagt under 2018 och i Oktober månad – så slöt LinkedIn ett samarbete med video-streaming tjänsten Vimeo, som öppnade upp möjligheten för användare på Vimeo att pusha sina videos till LinkedIn.

Hur fungerar det?

Möjligheterna är så klart många och för företaget eller privatpersonen som har en fantasi utan gränser, så kan man egentligen producera vilket innehåll som helst.

Men, för att lyssna lite på vad LinkedIn rekommenderar att tjänsten skall används för, så är det följande:

  • Evenemang
  • Konferenser
  • Produktmeddelande
  • Q&A för influencers
  • Nyheter

Men även övriga real-time innehåll så som examen evenemang, pris ceremonier m.m. kan tjänsten användas för. Men för att ge ett råd och en rekommendation som skulle ge just ert företag bästa förutsättningar till starkast genomslag vid en livesändning så ställer er frågorna,

  1. Vad är vårt budskap?
  2. Vad har vi för körschema i sändningen?
  3. Vad vill vår målgrupp se?
  4. Vad vill vi nå för resultat med livesändningen?

Precis som tidigare så erbjuds tittare möjligheten att gilla, kommentera, ställa frågor, komma med konkreta förslag och integrera med livesändning precis som på många andra liknande befintliga tjänster och plattformar idag.

Hur formar jag min live streaming?

Men någon med ingen tidigare erfarenhet av att producera en livesändning eller en osäkerhet på hur de ska gå tillväga för att skapa innehåll som är engagerande med en inramning som känns professionell, så är även LinkedIn lösningen. För att underlätta detta så har plattformen knutit åt sig samarbeten med x antal live streaming tjänster (Wirecast, Switcher Studio, Wowza Media Systems, Socialive och Brandlive) för att hjälpa företagen att skapa ett innehåll som är värt att titta på, som på så vis ökar produktionsvärdet för livesändningen.

Kan detta generera några intäkter?

Men om företagen inte ser värdet i varför de ska investera tid och pengar i livesändning, så finns det en direkt möjlighet som eventuellt skulle kunna övertyga. Eftersom plattformen idag erbjuder video annonsering så öppnar detta även upp möjligheten att ta betalt av sina tittare för unikt innehåll via subscribers/medlemskap. Någonting som idag finns på YouTube där användare kan bli medlem på en specifika kanal som intresserar en, för att komma åt unikt innehålI som släpps endast för medlemmar.

I dagsläget så är detta ingenting som är bekräftat av LinkedIn, men någonting som är möjligt längre fram.

När kommer det hit?

Den stora frågan!

Givetvis för att inte öppna upp det för alla, så implementeras tjänsten först som en beta i USA. Men för att göra det lite extra speciellt så är det endast utvalda företag/individer som får en inbjudan att prova den nya tjänsten. Spontant så känns detta som ett smart drag, då det skapar mer rampljus över hur det går för tjänsten och fler användare håller utkik efter livesändningar i sitt nätverk.

Men, om det är så att någon skulle stå där utan en inbjudan så är det inte försent! LinkedIn kommer att lägga upp ett kontaktformulär de närmsta veckorna så att intresserade kan anmäla sig och eventuellt klättra några placeringar på listan över vem som är näst på tur.

I övrigt så finns det inte några uttalande idag eller tillgänglig information om när det kommer att lanseras på den Europeiska marknaden. Men, skulle konceptet vara framgångsrikt så är det bara en tidsfråga så klart när det kommer till oss!

Frågan är om detta är steget som tar LinkedIn till en ny nivå att konkurrera med övriga Sociala Medier om livesändning, eller – har plattformen nått sitt max?

På tal om Sociala Medier, ni vet väl att vi hjälper er med annonsering i samtliga kanaler?

Tvivla inte att höra av er om ni vill komma igång med annonsering eller är aktiva idag på utvalda plattformar men behöver råd och hjälp hur ni ska ta nästa steg för att bli mer framgångsrika!


Kontakta gärna mig eller mina härliga kollegor så hjälper vi er mer än gärna!

Önskar er alla en riktigt härlig fortsättning av februari!

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *