Alexandra Topvisible

Lär känna Alexandra Wingstrand – vår Contentstjärna

Publicerat av

Alexandra Wingstrand, en av Topvisibles digitala marknadsförings konsulter. Alexandra har en passion för att ta ett helhetsgrepp – att få jobba med hela kundresan och att göra företag synliga online. Här får ni chans att lära känna henne lite närmre och ta del av Alexandras tre absolut bästa tips för att lyckas digitalt ⭐️ Häng med!

Vad är din roll på företaget?

När jag började på Topvisible jobbade jag främst med Google Ads. Rätt snabbt utvecklades min roll, och idag jobbar jag även med sociala medier, content marketing och administration av olika webbplatser. Jag skapar innehåll som infographics, texter och grafiskt, men jag jobbar även med den strategiska delen, samt annonsering.

Vad tycker du är roligast?

Det roligaste är att få jobba med mixen av allting. Jag gillar att få jobba med hela kundresan och få möjlighet att påverka alla olika aktiviteter i den. Måste jag bestämma någonting så får jag säga content marketing.

Hur ser en typisk dag ut för dig?

Oftast är jag inne på kontoret mellan 8.00 och 8.30. Jag börjar nästan alltid med att läsa igenom mina mejl och se över min to-do lista samtidigt som jag dricker en Nocco. Min LinkedIn måste jag så klart också kolla!

Dagarna består av att hjälpa kunder och företag med deras digitala marknadsföring. Det är en variation av möten, hands-on arbete, analys och research.

Det är också många trevliga stunder med kollegorna under dagen. Allt spontant snack, uppstyrda fikastunder (alla här älskar ju fika!) eller så kör vi vårt hälsobingo.

Hälsobingo, vad är det?

Det är ett bingo som vi själva har skapat. Bakom varje lucka gömmer sig ett uppdrag. Vi har exempelvis gjort allt ifrån meditation och jägarsist-tävling, till att gå till parken och spela kubb. När vi har gjort tillräckligt många får vi bingo och där gömmer sig ett pris, vilket kan vara allt möjligt trevligt.

Detta är ett superbra sätt att bryta av arbetet en stund och göra något aktivt eller låta hjärnan återhämta sig tillsammans med kollegorna.

Hälsobingo hos Topvisible

Hur ser din bakgrund ut?

Media och kommunikation har alltid varit en röd tråd i allt jag har gjort. Det var min inriktning redan på gymnasiet. Därefter läste jag till designteknolog i Köpenhamn på KEA Akademin. Där lärde jag mig design, inköp och marknadsföring.

När jag tog min examen därifrån så jobbade jag ett tag inom detaljhandeln som visual merchandiser, tills jag insåg att jag ville utvecklas ännu mer och rikta in mig på e-handel. Jag hittade då skolan IHM och sökte till E-commerce Manager. Det var genom den utbildningen som jag fick kontakt med Topvisible, och där jag valde att ha min LIA-period.

Innan jag tog examen började jag jobba på en start-up på Ideon i Lund. Jag var kanske ett halvår på det företaget tills Maria tog kontakt med mig en dag och erbjöd mig jobb på Topvisible. Självklart var jag snabb på att säga ja! 

Vad skulle du säga är utmanande med ditt jobb?

Att ständigt vara uppdaterad. Det händer så mycket nytt hela tiden.

Hur gör du att för att hålla dig uppdaterad?

Jag lyssnar mycket på olika poddar, läser nyhetssidor, använder sociala medier och jag gillar att mingla och gå på föreläsningar. Jag är allmänt nyfiken på människor, jag lyssnar och pratar gärna. Att nätverka är verkligen en guldgruva med kunskap.

Vi är även Premier Google Partners, vilket innebär att vi får uppdateringar direkt från Google, därigenom håller vi oss alltid ajour.

Inom företaget delar vi gärna med oss av kunskap och nyheter till varandra. Varje måndag har vi frukostmöte, där vi delar öppet med oss av nyheter mellan alla kollegorna. Vilket resulterar i vad ni kanske känner till som – TopPicks. En gång i månaden kör vi även gemensamma lunchföreläsningar där vi lär varandra nya saker.

Att vi alla även får avsätta arbetstid till att hålla oss uppdaterade och informerade är också toppen!

Vad drivs du av? 

Jag drivs av utveckling, förändring och ansvar. Men också av att leverera resultat, både internt och till mina kunderna. Att få ett stort ansvar över något kan ibland kännas lite överväldigande, men att sedan få leverera något riktigt bra och känna att jag har lyckats, det är en drivkraft. 

Alexandra Wingstrand

Vad är det roligaste med digital marknadsföring?

Får man säga mixen av allting? Jag gillar verkligen hela kombon. Att hitta det där rätta budskapet och det som engagerar en viss målgrupp. När man gör det och får se ett lyckat resultat, det är roligt!

Vad är din främsta kompetens? 

Jag är lösningsorienterad (och väldigt kreativ). Det finns en lösning i allting. Kreativiten speglas i mina lösningar, både i färg och form, samt de strategiska bitarna. Ja, i nästan allt jag gör helt enkelt, både privat och arbetsmässigt.

Kreativiteten var stark redan som liten – att få gå loss i farmors garderob och klä upp mig riktigt ordentligt var ju helt perfekt. Då mådde ja’!🤩

Alexandra Wingstrand

Har du någon svaghet? 

Jag har ett behov av att vara effektiv, i allt jag gör precis hela tiden. Detta kan i slutändan bli en svaghet för mig. Det tar mycket energi att vara så effektiv hela tiden. Man måste hinna tanka bilen däremellan.

Vad uppskattar du att göra när du är ledig? 

Jag älskar att resa. Allra helst där jag inte har varit innan. Jag vill upptäcka nya platser, gärna sol, värme och hav. Jag älskar Italien, USA och London.

Dansa är något jag önskar att jag kunde göra mer av (det är på min life-to-do-list).

Lika mycket som jag älskar hemmakvällar med mys så gillar jag också att klä upp mig och gå ut och träffa vänner. Att få äta goda middagar och dricka goda drinkar tillsammans. Ett annat intresse är inredning och konst. Jag gillar själv att måla och hoppas på att kunna göra mer av det i framtiden.

Vad gör du om 10 år?

Då har jag ett stort hus tillsammans med min man och mina barn. I anknytning till huset har jag min egna ateljé där jag målar tavlor.

Jag driver min egna e-handel vid sidan av mitt jobb.

Just det, jag och min man går även en salsakurs tillsammans.

Alexandra Wingstrand

Vad gillar du att måla? 

Abstrakta saker. Jag kan inte måla fin fint. Sen tycker jag det är mer intressant att leka med olika element, färger och former, där betraktaren själv mer får fantisera, drömma sig bort och hitta sin version av motivet.

Lösgodis eller charkbricka? 

Får man säga lite av varje? Okej, måste jag svara så säger jag lösgodis. Nä, måste jag verkligen välja? Jag säger båda!

Tre tips för att lyckas digitalt? 

⭐️ Håll dig hela tiden relevant.
Håll dig uppdaterad, lär, titta, testa dig fram, följ upp och repetera! 🙂

⭐️ Arbeta med personas och ha alltid kundresan i åtanke.

⭐️ Fastna inte i mät-mani. Det är jättebra att mäta relevanta nyckeltal, men fastna inte i att mäta allt. Allt går inte att mäta. Strunta inte i att genomföra vissa aktiviteter bara för att det inte går att mäta. För att ge ett exempel – du kan inte mäta kärlek, men visst är det fantastiskt! <3

Bonus!✨ Sätt alltid på dig dumstruten. Anta aldrig att dina webbplatsbesökare, kunder och anställda förstår allt precis som du gör. Antaganden leder ofta bara till missförstånd. Lycka till!


Vill du veta mer om Alexandra? Vad hon kan hjälpa dig med inom digital marknadsföring eller kanske bara prata resor och konst. Hör gärna av dig!

New call-to-action
Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *