Välkommen till veckans Digitala Nyheter! Semestern är alldeles runt hörnet för många och vad passar inte bättre med en uppdatering från den digitala branschen. Du vet väl att du även kan lyssna på digitala nyheter via vår podd – här hittar du vår podd!
- 1 Facebook lanserar dark mode på mobilenhet
- 2 Flera företag väljer att avstå helt från annonsering
- 3 Search Console Insights BETA
- 4 Google lanserar konkurrent till Pinterest
- 5 Snapchat lanserar filter med köpknapp
- 6 Google lanserar chatt-verktyg för företag
- 7 Google raderar din information automatiskt
- 8 Table of Content kan hjälpa din SEO
- 9 TikTok lanserar webbplats för företag
Facebook lanserar dark mode på mobilenhet
Efter att Facebook rullat ut den nya designen med dark mode funktion på desktop, testas nu detsamma för mobilenhet. Än så länge är det bara en liten grupp som har fått testa detta och tyvärr finns inget datum för när det kommer rulla ut globalt. Vad tycker ni om dark mode?
Läs hela artikeln här.
Flera företag väljer att avstå helt från annonsering
Ben & Jerry’s, Honda, Starbucks, The North Face och Coca Cola, listan är lång med företag som nu väljer att helt avstå från annonsering på sociala plattformar. Några avstår från annonsering helt under julimånad medan andra väljer att avstå för resten av året.
Detta på grund av en kampanj som dragit igång vid namn “Stop Hate For Profit”. Kampanjen riktar sig specifikt till Facebook och dess policy kring våldsamma hot, felinformation och hattal.Facebook gjorde en rad med ändringar i förra veckan, men inget av det var egentligen i enlighet med kampanjens krav.
Läs mer om företag som avstår från annonsering här.
Search Console Insights BETA
Google har nu börjat testa en ny funktion i Search Console som heter Google Search Console Insights. Det kommer ge dig en snygg vy över hur pass bra ditt innehåll presenterar. Du kommer få en djupare rapportering om din webbplats resultat och sidor samt se mer data från Google Analytics. Djupare integration kommer innebära exempelvis genomsnittlig tid på sidan, top reffering links från andra webbplatser och trafik till din webbplats från organisk sökning kontra sociala kanaler.
Detta är ännu i betastadiet men kommer troligtvis komma ut inom de närmsta veckorna. Google började be vissa användare av Search Console i förra veckan att godkänna en integration mellan just Google Analytics och Google Search Console.
Läs mer om detta här.
Google lanserar konkurrent till Pinterest
Google har lanserat en rival till Pinterest, nämligen appen Keen. Fördelen hos Keen är att den förlitar sig på Google’s expertis med machine learning. Tanken bakom Keen är inte att man ska spendera timme efter timme bakom skärmen och scrolla i sitt flöde, det ska istället vara en plats där du hittar inspiration och kunskap för att göra det faktiskt livet bättre.
Läs Googles uttalande om appen här!
Snapchat lanserar filter med köpknapp
Snapchat har lanserat den första kampanjen med sin nya “Shoppable AR” -teknologi. Kampanjen kommer att vara ett “try-on” -filter med AR-skor, skapat i samarbete med Gucci.
Det är inte första gången Snapchat använder sig av AR för att kunna testa produkter, tidigare har vi sett bland annat både make-up och solglasögon. Däremot är det första gången de använder Shoppable AR-alternativ, vilket innebär att man kan köpa skor man gillar direkt från linsen via en köp-knapp.
Än så länge har funktionen inte kommit till Sverige, vi väntar med spänning!
Läs hela artikeln här.
Google lanserar chatt-verktyg för företag
Google lanserar nu Business Messages. En chattjänst för företag för att kunna hantera kommunikation med kunder. Business Messages kommer vara åtkomlig via My Business med även i Google Maps. Ännu finns det bara tillgängligt på engelska men fler språk kommer inom snar framtid.
Läs hela artikeln här
Google raderar din information automatiskt
Google har gått ut med ett antal nya integritets-uppdateringar. Platshistorik är numer standardpolicy att raderas automatiskt efter 18 månader. Du kan också välja att ta bort din platsdata manuellt eller ställa in att det raderas automatiskt med tre månaders intervaller. Idag måste det automatiska ställas in av användaren själv men inte längre, nu kommer det vara standard från Googles sida.
Läs hela artikeln här
Table of Content kan hjälpa din SEO
Genom att använda table of content kan det ge dig fördelar i både sök och kanske framförallt användarupplevelsen. Sökmotorer kan lägga till dessa länkar under dina organiska sökresultat som ger dig både mer visuellt utrymme och fler länkalternativ.
Läs hela artikeln och ta del av fler fördelar här
TikTok lanserar webbplats för företag
TikTok har lanserat en ny webbplats, TikTok for Business. Här finns en rad resurser och verktyg för att hjälpa marknadsförare med sina annonskampanjer. Du hittar tips och tricks samt case studies för att få inspiration att få ut mest möjliga av TikTok.
Läs mer om TikTok Business här