Konverteringsoptimering

Konverteringsoptimering för nybörjare – Vad är det & hur funkar det?

Lästid: 4 minuter

Att jobba med digital marknadsföring kan ha sina utmaningar, en av dessa är vetskapen att man går i rätt riktning med sitt arbete. En E-handlare vill gärna att fler besökare handlar, ett B2B-företaget vill i sin tur få in fler leads – egentligen har alla ägare till webbplatser ett huvudsyfte med webbplatsen, som ofta kallas för konvertering. För att uppnå fler konverteringar på sin webbplats så kan man ta olika vägar, konverteringsoptimering är en av dessa. 

Konverteringsoptimering (CRO)

En e-handlare kommer ganska logiskt öka antal konverteringar om antalet besökare till webbplatsen ökar(såvida det inte är spam-trafik). En viss procent av dessa besökare kommer att konvertera och handla något på webbplatsen. Denna procent kallas för konverteringsfrekvens. Om e-handlarens konverteringsfrekvens ligger på 2% betyder det att ca 20st kommer konvertera på 1000 besökare. Då kan dem räkna ut på ett ungefär hur många fler kunder två tusen besökare skulle generera i månaden. 

1000 * 2% = 20 kunder
2000 * 2% = 40 kunder

Istället för att fokusera på att öka antal besökare kan man istället fokusera på konverteringsfrekvensen. Om e-handlaren ökar sin konverteringsfrekvens till 4% så genererar tusen besökare precis lika många kunder som två tusen besökare hade gjort med den tidigare konverteringsfrekvensen på 2%.

1000 * 4% = 40 kunder
2000 * 4% = 80 kunder

För att öka konveringsfrekvensen måste företag jobba med konverteringsoptimering. Det betyder att dem ändrar utseende och funktioner på webbplatsens olika sidor med målet att öka konverteringar. Detta kan inkludera allt från att endast ändra texten i rubriker, till att lägga till/ta bort stora sektioner av en sida. 

Hur kommer ni igång med konverteringsoptimering?

Att ändra utseende och layout på er webbplats är inte något som är helt lätt. Ofta förlitar man sig på webbutvecklare när det är något som ska ändra på webbplatsen, vilket är helt korrekt. Men det finns ett verktyg som låter er ändra på just utseende och layout, utan att kunna programmera. Det verktyget heter Google Optimize. Verktyget låter er ändra bilder, texter och till och med layout på stora delar av webbplatsen. 

“Hur vet jag vad som ska ändras för att öka konverteringar?”

Det är en superbra fråga, och inte något man kan veta på förhand. Kanske är det så att de ändringar som genomförs på webbplatsen faktiskt försämrar konverteringsfrekvensen, istället för att öka den. Det är inte omöjligt. Och för att slippa lägga alla ägg i en korg och hoppas att det ni implementerar ska förbättra era siffror så bör ni använda er av A/B-testning. A/B-testning kommer med på köpet när ni använder Google Optimize. 

Vad är A/B-Testning?

A/B-testning är ett väl insmort ord inom digital marknadsföring och ses som en självklarhet för oss som jobbar i branschen. Detta är kanske något ni endast hört talas om men aldrig vågat fråga om. Så innan vi går in på Google Optimize kan det vara bra med en snabb genomgång av A/B-testning.

Poängen med A/B-testning är att kunna mäta om potentiella förändringar till sajten är bättre eller sämre än det nuvarande, innan ni väljer att gå all in på ett av alternativen. Genom att ha två varianter av samma sida på er webbplats, variant A och variant B, så kan ni mäta och jämföra dessa mot varandra för att se vilken av dem som presterar bäst. 

Om vi exempel tar följande scenario; 

Variant A, originalet av er webbsida där ni inte ändrat något. 
Variant B, er ny testvariant av A. På denna sidan har ni lagt till en stor knapp där det står “KÖP”.

Efter en viss tid när det hunnit trilla en ex antal besökare så kan ni se i analytics att variant B haft en konverteringsfrekvens på 4,5% medans orignalet, variant A, endast haft en konverteringsfrekvens på 3%. Om vi i säger att webbplatsen haft 10 000 besökare under testperioden och det genomsnittliga värdet på varje köp ligger på 450kr. Så kan vi räkna ut hur mycket mer variant B har dragit in. Varje variant har fått 5 000 besökare vardera. 

Variant A: 
(5000 * 3%) * 450 = 67 500kr

Variant B: 
(5000 * 4,5%) * 450 = 101 250kr

Resultatet visar att variant B, där vi la till en stor köpknapp, dragit in 33 750kr mer än originalet. Vi kan då säga att en stor köpknapp kanske är något vi ska implementera permanent på webbplatsen, eftersom det verkar funka riktigt bra.

Google Optimize

Eran bästa vän för att genomgöra A/B-testning på er webbplats är Googles egna verktyg, Optimize. Genom verktyget kan skapa varianter på er sajt utan att kunna koda. Om ni dessutom har lite förståelse för kod så kommer ni kunna göra även mer avancerade ändringar på sajten. En annan fördel med verktyget är att ni kan avgöra hur stor del av besökarna som ska fördelas till varje variant ni skapar. 

Ett vanligt scenario är att ni skapar en variant på en sida, så att ni har originalet samt en ny test-variant. Sedan ställer ni in så att 50% av trafiken på er sajt blir presenterade med originalet, och den andra hälften ser istället testsidan ni nyss skapat. 

Koppla mål till experimentet

För att kunna avgöra vilken av era två varianter som presterar bäst måste ni koppla några mål till testet. Det är dessa mål som ni sedan utvärderar och baserar resultatet på. Ett mål kan vara ex antal formulär som skickats. Har ni försäljning på er webbplats så kan ni sätta antal ordrar eller intäkt som ett mål. Det krävs dock att ni har e-handelsspårning implementerat i Google Analytics.

När ni skapat allt detta är ni redo för att starta igång experimentet. Vi rekommenderar att ni låter det gå några veckor för att hinna få in tillräckligt mycket data, för att rättvist kunna bedöma om ert experiment fungerat bättre eller sämre. 

“Något vi borde börjat jobba med för längesen!”

Något vi ofta upplever med de kunder som vi hjälper med konverteringsoptimering är att dem önskar att dem fick upp ögonen för det tidigare. Inte bara är det kul att vara kreativ och testa om det blir bättre med hjälp av experiment – det kan samtidigt öka er försäljning på samma gång!

Känner ni att konverteringsoptimering är något ni borde testa och vill ha hjälp med det – hör av er! Vi har en hel del erfarenhet inom området och kan bistå med allt från kreativ input till att faktiskt sätta upp experiment och följa upp resultat.

När man analyserar sitt experiment och ser att konverteringsfrekvensen gått upp




Nils Kautto

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *