e-handelsbaromentern 2020

Så mår den svenska e-handeln · e-barometern för Q2 2020 är här!

Lästid: 2 minuter

Som vi har väntat och längtat efter att PostNord och HUI ska släppa deras rapport om hur den svenska e-handeln mår. Hur e-handlare påverkats av den rådande situationen i samhället och vilka kundgrupper som ökar mest online. Jag har valt ut några punkter ur rapporten för Q2 som känns extra intressanta, jämför gärna med hur utvecklingen såg ut under det första kvartalet.

E-handeln växer med 49%

Det är helt omöjligt att inte inleda med denna smått otroliga siffra. Under ett kvartal har alltså den svenska e-handeln ökat med 49% och de branscher som gått allra bäst är:

  • Dagligvaror +115%
  • Möbler/Heminredning +71%
  • Apoteksartiklar +69%
  • Hemelektronik +51%
  • Sport/fritid +43%

Denna bild stämmer väl överens med de framgångar som vi ser hos våra e-handelskunder under kvartalet. Det har verkligen varit högtryck, och vår uppfattning är att detta kommer att fortsätta även framöver. Dessutom kan vi läsa att 77% har e-handlat under kvartalet, vilket är en ökning med 7% mot föregående år.

E-handlarna som gått bäst 2020

Bild från e-barometern 2020 (Q2)

I e-barometern presenteras varje kategori inom e-handel som ni ser ovan separat, så det går fint att läsa på lite extra om respektive område.

E-handeln bland äldre ökar!

En direkt effekt av coronapandemin är att de äldre inte har kunnat röra sig i butiker som vanligt och åldersgruppen 65-79 år har verkligen anammat e-handeln. I studien anger 67% av alla tillfrågade i åldersspannet att de e-handlat under kvartalet. Det är en ökning med 10% mot föregående år.

De populäraste inköpen bland åldersgruppen är:

  • Apoteksvaror
  • Livsmedel
  • Böcker

Största ökningen har branschen livsmedel som går från 3% under samma kvartal föregående år till 25% detta året.

Äldre e-handlar livsmedel

Vi vill betala med  Swish logotype

Förtroendet för Swish är stort och 58% av alla tillfrågade svarar att de tycker att det är mycket enkelt att betala med lösningen när de e-handlar. I augusti var det inte mindre än 7,6 miljoner svenskar som använde sig av tjänsten, och 230 000 företag erbjuder idag möjligheten att betala med Swish. Förutom möjlighet att betala med faktura är detta dessutom det betalningsalternativ som de äldre helst väljer.

Du kan ladda hem ett eget exemplar av rapporten i sin helhet här, vill du prata om att växla upp din verksamhet med effektiv marknadsföring – kontakta mig gärna!


Anna-Karin Persson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *