e-handelsbaromentern 2020

E-handelsbaromentern 2020 är här – detta tar vi med oss!

Publicerat av

Äntligen har den årliga upplagan av Postnord, Svensk Digital Handel och HUIs mastiga rapport e-handelsbarometern släppts. Vi vill gärna dela med oss av några av alla godbitar 🍩 ur rapporten. Häng med!

Hur e-handlade svenska folket?

Ja ett är då säkert, e-handeln är verkligen inte på nedgång på något sätt och vis. Den totala e-handeln ökade under 2019 med 13% mot året innan. Vad innebär detta då? Vi har shoppat online för 87 miljarder kronor förra året.

Branscherna med högst tillväxt under 2019

  • Apoteksvaror ökade med 36% under året
  • Dagligvaror med 22%
  • Möbler och heminredning med 14%
  • Hemelektronik med 14%
  • Sport och fritid med 13%
e-handelsbaromentern 2020
Källa: e-handelsbaromentern 2020

Vilka e-handlar vi helst hos?

I undersökningen har svenskarna fått svara på vilka deras favoritbutiker är för shopping online. Topp 5 favoriter är:

  1. Apotea (15%)
  2. Zalando (6%)
  3. Cdon (4%)
  4. Adlibris (4%)
  5. H&M (4%)
Bildresultat för apotea
Apotea: Svenskarnas favorit e-handlare 2020

Vad handlar vi mest av?

👚 Trots att kategorin Kläder och skor inte ligger i topp när det kommer till tillväxt inom e-handeln är det just den kategorin som vi handlar mest av. 38% uppger att de e-handlat kläder och skor den senaste månaden.

💅🏽Inte långt därefter hittar vi Skönhet och hälsa där den kraftiga tillväxten inom apoteksbranschen har gett en riktig draghjälp. Under 2019 uppger 34% att de e-handlat skönhetsprodukter.

📚 Böcker och media respektive Hemelektronik har vi också e-handlat massor av under förra året. 23% uppger att de handlat böcker och media och 22% har handlat hemelektronik.

E-handeln från andra länder

Enligt rapporten backar svenskarnas e-handel från andra länder lite. Under 2018 uppgav 18% att de e-handlat minst en vara från utlandet. Samma siffra under förra året landar på 17%.

Vilka länder e-handlar vi helst ifrån?

  1. Tyskland 27%
  2. England 26%
  3. Kina 21%
  4. USA 12%
  5. Danmark 9%
E-handel från utlandet
Källa: e-handelsbaromentern 2020

Marknadsföring – vad är viktigast?

Nu går vi in i vårt favoritområde, vad är det egentligen som gör att svenskarna hittar till en e-handel och vad är det som får dem att köpa?

Vilken är den viktigaste informationskällan?

Enligt rapporten är hemsidan den absolut viktigaste källan för e-handel, på plats två kommer Google och på tredje plats hittar vi recensioner.

Varför e-handlar vi?
Källa: e-handelsbaromentern 2020

Den mest personliga kanalen – e-post 💜

Det är verkligen superintressant att kolla på grafen nedan, konsumenten har fått frågan “Var anser du att du får den mest relevanta/personliga kommunikationen för just dig?” och företagen har fått frågan “Vilken kommunikationskanal tror ni konsumenterna uppfattar som mest personlig/relevant för att få erbjudanden eller kommunikation från er?”

Här ser vi verkligen hur svaren skiljer sig, och hur viktigt det är att veta – inte gissa!

kommunikationskanaler
Källa: e-handelsbaromentern 2020

Vilka marknadsföringskanaler är viktigast enligt e-handlarna?

Vilka verktyg tycker egentligen e-handlarna är viktigast i deras marknadsföring? De ägda kanalerna ligger verkligen i topp där hemsidan, e-mail marketing och annonsering på Google toppar listan.

viktigaste verktygen för marknadsföring
Källa: e-handelsbaromentern 2020

Personaliserade annonser

Hur bra är vi egentligen på att bygga bra, personaliserade annonser? Och hur tar mottagaren emot informationen i annonsen?

personaliserade annonser
Källa: e-handelsbaromentern 2020

Vill du läsa hela rapporten? Ladda ner den hos Postnord här!

Dela gärna!

Tags: ,

Tags: ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *