Q&A med vår SEO-expert – få svar på dina frågor!

Lästid: 11 minuter

Här hittar du svaren på de frågor som vi fått in till vår ToppenMorgon med Topvisibles SEO-expert Niklas Aronsson. Har du någon fråga om sökmotoroptimering som du vill få svar på? Skicka in den till anna-karin.persson@topvisible.se så fyller vi på listan eller kontakta Niklas direkt!

Kolla in livestreamen här!

Här är frågorna vi fått in:

🔎

Vad är viktigast att tänka på vad gäller sökordsoptimering?

Att analysera var man är just nu. Vad har man för styrkor och svagheter. Därefter bygger man en sorts prioritetslista och börjar jobba med de största svagheterna först.

🔎

Var lägger man störst krut: produkttexter, metatitlar, metabeskrivningar, inlänkar… etc. Eller är det en kombination av allt?

Det är en kombination av allt. Titlar är väldigt viktigt, men du kan ju inte låta bli att jobba med länkar och innehåll för den sakens skull. Samma sak gäller för alla enstaka features. Man måste jobba med alla bitarna.

🔎

Vad är det många tror är viktigt när det gäller SEO, men i själva verket inte är så viktigt? 

Enstaka saker….. SEO är ett arbete med många olika parametrar. Där finns ofta inte en enskild sak som är jätteviktigt, utan det handlar om att göra många saker korrekt. Men om man ska titta på enstaka features är Sitemap något som har räknats högt länge, men som jag tror inte påverkar någonting för 95% av alla webbplatser.

🔎

När Keywords och länkstrategi är bättre alternativ vs keywords och SEM strategi?

Alltid! Nu får man skäll från Annons-teamet 🙂 SEO och länkar är väldigt viktigt för både Organisk trafik, men SEO är även viktigt för att få bra pris och hög relevans för dina annonser. Så jag skulle vilja säga att man alltid bör börja med SEO, oavsett situation, och sen låta SEM / Annonseringen komplettera.

🔎

Angående “läs mer” knapp. Är det så att googles crawler kan se den text som är gömd under knappen, om ja hur funkar det i praktiken?

Ja. Google kan läsa “gömd” information under en läs mer knapp men den texten kommer få en lägre värdering än text som är synlig direkt. Google bedömer texters position och placering olika. Rand på Moz har gjort en Whiteboard Friday om just detta ämnet för något år sedan.  
https://moz.com/blog/google-css-javascript-hidden-text är länken. 

🔎

Vad ska man tänka på när man ändrar om i sin struktur på hemsidan, tex menystruktur för att inte förstöra för SEO?

Länkar, länkar, länkar…. Detta är ett vanligt problem som vi stöter på när företag bygger en ny webbplats. Man skapar en ny struktur med nya URL-adresser och har inga planer på vad man ska göra med de gamla URLerna. Det som händer är att man tappar nästan all sin organiska ranking när den nya hemsidan lanseras. Man behöver ett Redirect schema för att se till så att de gamla sidorna har en plats i den nya strukturen, annars försvinner alla de länkar man har förtjänat till den gamla hemsidan. 

🔎

Vad betyder det för rankningen när en webbplats som legat i många år plötsligt byts ut till en ny? Finns det något man kan göra, om det skulle vara så att detta bidrar till ett tapp i rankningen?

Just att bygga en ny webbplats är oftast positivt. Ni får massvis med nytt content till sidan vilket är bra. Det som är viktigt att ta med sig är viktigt innehåll från den gamla sidan och se till så att URL – strukturen på den nya sidan är identisk med den tidigare versionen. Är det inte samma URL-struktur måste det göras ett Re-direct schema, eller ett 301-schema.

🔎

Spelar det roll vilken webbplattform (Quickbutik, Wikinggruppen, Abicart osv) du har när det gäller sökmotoroptimering. Har hört att vissa plattformar är bättre – i så fall varför?

Det spelar absolut roll, men det handlar mer om vad det finns för features. Vissa plattformar har mycket bra möjligheter för SEO-förbättringar medans andra inte har samma möjligheter. Se till så att plattformen ni ska använda har bra SEO – förutsättningar.

🔎

Hur finner man enklast ut vilka sidor som är så kallade “Orphan Pages” på ens sajt?

Hört att man kan jämföra sidor från GSC samt ett crawler-verktyg och sedan få ut en lista på dem på något sätt?

Först och främst bör vi nog förklara vad en orphan page är. När en sida inte har några interna länkar alls så kan varken sökmotorerna eller användarna hitta den. Det är ju såklart ett stort problem och gör att sidan inte har något värde. Detta innebär alltså att sidan inte finns med i sidstrukturen, den ligger inte under någon kategori och får inte någon länk från andra sidor på samma webbplats.

Den bästa lösningen att ladda ner en komplett lista med hemsidans undersidor, till exempel från sitt CMS. Sen får du köra en crawl där du sorterar efter antal inkommande länkar eller identifierar alla de sidor med 0 inkommande länkar. 

🔎

Vad är best practice när man ska ta sig an “orphan pages”?

Mig veterligen finns där ingen best practise utan det är så oerhört olika beroende på innehållet på den aktuella sidan. Om sidan har ett värde för oss ur trafik-syfte så måste vi länka till den. Är det en sida som inte ger oss någonting direkt så bör vi arkivera den. Om sidan inte når trafik eller läsare eftersom vi avsiktligt inte vill att folk utifrån ska läsa den så kanske vi låter den vara. Det viktigaste är att identifiera sidorna, sen gå igenom innehållet / syftet med varje sida för att sen avgöra hur vi ska agera. 

🔎

Går det att få lönsamhet på banner annonsering (roas 500%)?

Ja! Omöjligt att svara generellt på utan att få exempel att arbeta med, men absolut kan du ha en lönsam sida med Bannerannonsering. Man ska vara smart och kreativ dock, du måste få in dom på din sida och sen ska du få dom att vilja klicka på din banner, så budskapet i bannern och innehållet på sidan är väldigt viktigt. 

🔎

Hur stor roll spelar internlänkning?

Väldigt stor roll…. jag skulle säga att detta är nog det viktigaste och enklaste sättet att förbättra sin ranking på en befintlig sida.
Länkar utifrån genererar styrka till din sida. Innehållet på din sida avgör vad du kan ranka på. Interna länkar fördelar styrkan till de sidorna du anser vara viktiga. 

Ett arbete jag ofta gör till mina kunder är att identifiera de 10 starkaste sidorna på en webbplats och de 10 viktigaste sidorna på en webbplats. Det är väldigt ofta (alltid?) som de inte matchar, men de borde matcha. Det är klart att du vill ha styrkan på dina viktigaste sidor. Då kan du börja använda interna länkar från de starka sidorna till de viktiga sidorna för att skicka över en del utav styrkan dit. Intern länkning är väldigt väldigt viktigt. 

🔎

Hur stor roll spelar sidinläsningstiden?

Ju sämre det är ju större roll spelar det… så kan man väl säga. Om den går snabbt och problemfritt så är det inte så att man får en stor bonus, men om din sida är väldigt tung och tar lång tid att ladda så kommer du tappa både användare och ranking då vi är otåliga. Google bryr sig om användarna.

🔎

I en resurssnål värld (både mantimmar och pengar) var/på vad lägger jag bäst krutet för att mest/bäst ROI?

Jättebra fråga. Det enda som alltid är detsamma oavsett situation är att kolla var man befinner sig jämte konkurrenterna. När vi arbetar med SEO för våra kunder är alla case olika, men allting börjar med samma arbete. Vi analyserar nuläget. Baserat på vad man hittar där så skapas det en åtgärdslista och en projektplan. De kommer se olika ut för alla företag. Så svaret är att först göra en stor analys av ditt nuläge.

Gå igenom Analytics och Search Console, analysera era viktigaste sökord / sökfraser, identifiera konkurrenternas styrkor och svagheter, identifiera tekniska problem / möjligheter. Vill du ha ett enklare svar så gå igenom hemsidans Titlar och se till så att de matchar sökorden du vill ranka på. 

🔎

Kan ni berätta lite om sökordsanalys?

Absolut. Sökordsanalysen är det som ligger till grund för hela din SEO-strategi. Det har ju ingen betydelse om du rankar topp 1 på sökord som ingen använder sig av. Det är alltså viktigt att du ser till att göra din analys ordentligt från början. Vill du veta hur du gör så kan du läsa om detta i vårt blogginlägg om sökordsanalys för SEO.

🔎

Var hittar jag de mest sökta orden/begreppen inom ett område?

Vet ju att det är olika kostnad för klicken men skulle vilja se en lista på ord/begrepp innan jag sätter mig att göra själva annonsen.

Sökordplaneraren är det bästa tipset här. Det är Googles egna verktyg som du har access till inne i Google Ads. Där kan du knappa in sökord för att få rekommendationer och sökvolymer på en stor mängd olika sökord. Jag brukar börja med ett par stora sökord som jag vet är populära, sen tar jag åt mig av rekommendationerna sökordplaneraren bidrar med för att skapa en större lista som jag sen arbetar med. 

🔎

Vilka verktyg kan jag mer använda mig av för att hitta de bästa sökorden och hur följer jag upp mina sökordsoptimerade texter på bästa sätt?

Det bästa är att du börjar med ett gäng sökord som du tror är viktiga för verksamheten. Dessa kan du sedan använda i exempelvis sökordsplaneraren för att få förslag på fler sökord. Vi har skrivit ett helt blogginlägg om sökordsanalys för SEO som du hittar här.  

När det kommer till att hålla koll på och följa upp dina sidor så kan vi varmt rekommendera vårt SEO-verktyg RankTrail. Där kan du följa upp dina placeringar i det organiska sökresultatet och även få förslag på hur du kan optimera din sida ännu lite bättre.

🔎

Kan jag se vilka “företag” som rankar bäst på vissa sökord?

Ja, Googla sökorden 🙂 Annars får man använda ett verktyg som trackar vissa sidor för vissa sökord och manuellt kolla dom där.

🔎

Hur ser jag på en konkurrents sida vilka som är hens sökord?

Det enklaste sättet är att analysera deras Titlar. I titlarna lägger man sina viktigaste sökord, så oftast är företagen väldigt måna om att placera sina viktigaste sökord där.

🔎

På vilket sätt fungerar taggning i olika SoMe? Har de egentligen någon effekt.

Nej. Länkarna från Sociala Medier bidrar inte med någon styrka ur ett SEO – perspektiv, oavsett hur du lägger upp dom tekniskt. Däremot är det förstås en väldigt viktig del i den digitala marknadsföringen, men du ska inte fundera på SEO när du länkar från dina Sociala Medier till hemsidan.

🔎

Hur gör en för att få in emojis i metatitel och metabeskrivning?

Visst kan det vara väldigt effektfullt med emojis i sökresultatet. Det är ett sätt att sticka ut från mängden och locka till sig klick. Jag brukar helt enkelt kopiera den emoji jag vill ha med i min titel, rubrik och metabeskrivning från exempelvis emojipedia och sedan klistra in den i texten. 😍 

🔎

Hur stor påverkan har namnet på bilderna på hemsidan på SEO? Eller är det Alt-texterna som är det viktiga?

Först och främst så är det ju viktigt att veta på varför vi fyller i alt-taggar på våra bilder. Det är ett sätt att funktionsanpassa din webbplats så att den är lättförståelig för alla, i detta fallet för människor med synnedsättning. 

Svaret på din fråga är att filnamnet är viktigt på så sätt att du berättar för sökmotorn vad bilden föreställer utan att den behöver besöka bilden. Här använder du din primära sökfras som du optimerar sidan för. 

Tänk på att din webbplats hastighet har en betydelse för hur sidan rankar, du vill inte satt den ska vara för slö. Därför bör du inte ladda upp för tunga bilder. 

Alt-texten är självklart viktig, speciellt om du vill att din bild ska ranka i Googles bildsök. Försök att få med sökfrasen som du vill att bilden ska ranka på i den alternativa texten (om det passar). Alt-texten ska vara en text som beskriver bilden.

Vill du fördjupa dig i SEO för bilder så har Yoast skrivit en bra guide kring detta.

🔎

Bilder på hemsidan och SEO strategi här?

Se till så att bilderna är döpta och har alt-taggar som stödjer sökorden ni vill ranka på för den aktuella sidan. Tänk på att namnet / titeln ska vara kort och effektiv med fokus på sökordet medans alt-taggen är mer som en beskrivning där man ska beskriva innehållet i bilden för en blind person.

🔎

Hur viktigt, eller kanske om det ens är viktigt, är det att gå tillbaka och uppdatera gamla blogginlägg? Är det något man bör lägga tid på? Eller ska man rensa bort gamla inlägg med inaktuellt innehåll?

Självklart är detta viktigt och värt att lägga tid på, främst om innehållet behöver uppdateras för att det blivit inaktuellt. Du vill ju att besökaren som klickar på ditt sökresultat ska tycka att innehållet är relevant och fräscht. När du uppdaterat ditt inlägg kan du med fördel skriva överst på sidan: “Uppdaterat 2020-05-27”.

🔎

Bästa sättet att köpa länkar utan att Google straffar för det?

Det enkla svaret är: gör det inte. Vill du vara helt säker på att inte bli straffad av Google och tappa en massa placeringar så bör du inte köpa länkar, speciellt inte skräplänkar. Google har ett massivt gäng med människor som sitter och granskar webbplatser manuellt för att hitta fuskare. 

Det du kan och bör göra är att jobba med att få din webbplats att förtjäna länkar, kontakta alla dina samarbetspartners och kanske dina kunder för att be dem länka till dig.

🔎

Hur sker en flytt från HTTP till en säker HTTPS? (utan webbutvecklare)

Det enklaste och ärligaste svaret är nog att prata med företaget som har hand om din hemsida. Berätta för dom att du vill flytta till en säker server, köpa ett SSL certifikat och be dom hjälpa till med Ompekningen.

🔎

Hur sker ompekningar från gammal till ny sajt enkelt? (utan webbutvecklare)

Det finns ofta smidiga plugins för detta. Förutsatt att man använder ett relativt vanligt cms. Ex. WordPress, Drupal etc.

🔎

Uppföljningsfråga till ovan fråga: När flyttar man över Google Analytics spårningskod till nya sajt eller krävs ny spårningskod? Chans att förlora värdefull data när en sådan flytt sker?

Du flyttar alltid över den gamla spårningskoden till den nya siten. Skaffar du en ny spårningskod förlorar du all den historiska datan, vilket man förstås helst undviker!

🔎

Hur ska man jobba med dofollow och nofollow länkar? Hur ska man tänka kring dem som webbanalytiker?

Så här är det, det finns länkar som ger kraft och det finns länkar som inte ger kraft men det är Google själva som bestämmer det. Du kan tagga upp det med No-Follow, men Google kan välja att inte följa dina rekommendationer. Så mitt tips är att du inte lägger för mycket fokus på just Do eller No-Follow taggarna.

🔎

Vilka riktlinjer finns hos no-follow länkar, hur ska man jobba med dem?

Egentligen inga. No-Follow är ett direktiv du ger till Google där du ber dom att inte skicka länkstyrka från din länk. Så du vill helst inte ha en massa No-Follow länkar till din webbplats. Problemet är att Google kan välja att ignorera ditt direktiv, därför finns det No-Follow länkar som ger styrka och Do-Follow länkar som inte ger styrka. Eftersom vi inte vet till 100% vilka länkar som ger eller inte ger styrka tycker jag det är bättre att fokusera på andra bitar i din SEO. Undantaget är om du har en länk som borde vara riktigt stark men som har en oförtjänt no-follow tagg. Då hade jag kontaktat dom och undrat varför de valt att no-follow tagga den länken.

🔎

Är react SEO-friendly?

Ja. Google kan läsa och hantera sidor som använder Javascript. Dock ska man alltid säkerställa att innehållet på sidan har indexerats. För att göra det lättare för Google att på ett korrekt sätt läsa av sidan såå rekommenderas server-side rendering istället för client-side. Vill du läsa en massa intressant om detta? Kolla in Googles förklaringar här!

🔎

Kan man på något sätt påverka när Google visar Sitelinks? Eller är det som det verkar vara, att det är Google själva som väljer när och hur det ska visas?

Tyvärr har man i dagsläget inte möjlighet att påverka vilka sitelinks Google visar upp i sökresultatet. Google väljer helt och hållet vad som ska visas och inte visas.

🔎

Det var allt från oss för denna gång, ni är varmt välkomna att ta kontakt med oss om ni behöver assistans med er sökmotoroptimering! Åter igen, tusen tack för alla relevanta och bra frågor ni skickat in!

Mät din digitala framgång med smarta KPI:er!

Lästid: 2 minuter

I den här artikeln kommer jag att ge exempel på hur ni som företag kan välja ut några av de nyckeltal som ni kan använda för att mäta er digitala framgång genom. Är ert mål på Facebook att få fler kommentarer på era posts så kan en KPI exempelvis vara att få x antal nya gillamarkeringar på sidan. Men vad finns det mer att mäta egentligen? Häng med så får du förhoppningsvis några idéer som passar in till dina mål.

Vad är en KPI?

KPI är en förkortning av Key Performance Indicator och är ett sätt att mäta nuläget mot våra uppsatta mål. Genom att sätta mätbara mål kan vi enkelt se hur framgångsrika vi är, bland annat i den digitala marknadsföringen. 

Därför bör du mäta din digitala marknadsföring!

Digital marknadsföring är fantastiskt. Framför allt för att det är så himla transparent (och effektivt om rätt utfört). Har du satt upp mål med din digitala närvaro så kan du enkelt se hur mycket du får tillbaka på de investeringar du gjort. Dessa resultat kan du löpande använda för att fatta smarta beslut om vilka kanaler som du ska satsa mer på, och vilka du kanske ska dra ner din närvaro något i.

Välj ut vad du ska mäta!

Det första du måste göra för att välja ut rätt KPI:er är att bestämma vilka mål du har med din digitala närvaro. På din webbplats kan några exempel på mål vara:

  • Öka försäljningen med x kronor i webshopen
  • Få x antal nedladdningar av produktbeskrivning
  • X inskickade kontaktformulär

Nästa steg blir att koppla delmål till dessa, alltså att välja ut vilka actions en person kan göra för att assistera till ditt slutmål. Dessa blir då dina KPI:er.

Så väljer du ut dina KPI:er

Börja med att bryta ner alla dina kanaler för sig, sätt mål för dessa och sedan specificera dina KPIer för varje mål i varje kanal. Dessa KPI:er bör vara SMARTa, alltså:

Smarta mål - KPI:er

Några exempel som kan mätas för sökmotoroptimering kan vara:

Det var allt för idag, i kommande blogginlägg kommer vi att fördjupa oss i hur du mer kanalspecifikt tar fram dina KPI:er.

Vill du få hjälp med att ta fram riktigt smarta mål och KPI:er till företaget? Kontakta oss gärna så hjälper vi er!

Storytelling för sociala medier – 3 enkla steg

Lästid: 3 minuter

Vad gör en produkt eller ett företag särskilt intressant för dig som konsument? Är det bara prissättningarna, produktens kapacitet och funktioner som lockar dig till köp? 

Det som gör att du fastnar för en specifik produkt eller ett särskilt företag beror till stor del på hur skickliga de är på att berätta en historia kring sig själva. Hur skickliga de är på storytelling i sin marknadsföring.

Gör ditt varumärke levande

En bra berättelse etsar sig fast hos den som tar del av den. Den gör konsumenterna mer benägna att kunna identifiera sig med företaget ifråga och därmed också mer benägna att köpa just deras varor. 

En skickligt berättad historia fångar inte bara den som tar del av berättelsen, den gör också ett varumärke till något som känns levande, berörande och intressant. 

Storytelling på sociala medier

Få format är så passande och anpassade för storytelling som sociala medier. Där finns både utrymmet och en publik som gärna vill lyssna. Så hur kan ditt företag använda sig av storytelling i era sociala kanaler för att skapa just denna effekt? 

Vi guidar dig till att bemästra storytelling på sociala medier i tre enkla steg.

Storytelling i sociala medier

1. Vem lyssnar och varför? 

För att kunna fånga åhörarnas och betraktarnas intresse måste du ha en uppfattning vilka dessa är och vad de är intresserade av. Du har hört det förut men det tåls att upprepas igen; Lär känna din målgrupp och anpassa ditt material, dess tonalitet och berättarform därefter. 

För det spelar ingen roll hur välskriven och informativ din text om ingenjörsuppdrag i bilindustrin är om du läser den för en skara barn som egentligen vill höra en saga. De kommer garanterat att tappa intresset inom loppet av några sekunder, ditt budskap har inte gått fram och du har lagt ner en massa tid på ett material som inte når någon. Du förstår min poäng, eller hur?

Läs mer om hur du bemöter din målgrupp under kundresan här.

2. Val av kanal

När du vet mer om din målgrupp så vet du också vilka plattformar de rör sig på. Fundera därefter på om din storytelling bör vara i rörligt eller skriftligt format? Kanske både ock? Vilka plattformar fungerar bäst för historien som du vill förmedla? Gå igenom alla sociala mediers olika format och prova dig fram.

3. Storytelling – Bygg upp din historia

Alla bra berättelser kräver en viss struktur. En början, en mitt och ett slut? Nja, det är inte fullt så enkelt. Utan en genomtänkt struktur är det lätt att din berättelse blir svårförståelig och därmed också ointressant.

Nyckeln till en bra historia ligger i att alltid kunna behålla sina åhörares uppmärksamhet och engagemang genom hela berättelsen. Så genom att bygga upp både nyfikenhet och spänning i din historia, med hjälp av en viss berättarstruktur, har du större chans att nå fram till din målgrupp.

Fortfarande osäker på hur du ska använda storytelling i sociala medier? Tveka inte att kontakta oss så hjälper vi dig vidare!

Hashtags på sociala medier – så här väljer du rätt!

Lästid: 2 minuter

Hashtags är en viktig beståndsdel i din kommunikation på sociala medier. Genom att använda hashtags kan du ge ditt innehåll större räckvidd och sökbarhet på de sociala plattformarna. Men hur ska man tänka när man väljer sina taggar? Det ska vi gå igenom i denna artikel, häng med!

Hashtags är ett effektivt sätt att få mer räckvidd på Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, TikTok, Pinterest – ja you name it! Genom att använda # kan du ge ditt innehåll en rejäl boost och växa din community avsevärt. Här är våra bästa tips!

Ha en unik hashtag för ditt företag eller kampanj

Nummer ett: ha din unika hashtag för ditt företag eller kampanj. Denna tagg bör du alltid använda när du delar innehåll på dina sociala medier. 

Välj relevanta hashtags 

Börja med att skriva en lista med taggar som känns relevanta för ditt företag. Här kan det vara smart att fundera över hur pass smal eller bred en hashtag är. Taggar som är väldigt breda kan göra att ditt innehåll visas i ett irrelevant innehållsflöde eller att det inte syns alls eftersom taggen hela tiden används. #love Alltför smala taggar däremot genererar kanske ingen synlighet alls för ditt inlägg. #ingenkommersedennataggenfördenärsåhimlalång

Kolla alltid vad taggarna genererar för innehåll

När du har din lista med taggar redo är det dags att gå igenom vad dessa taggar genererar för innehåll. Kolla ALLTID vilken typ av innehåll som finns under en viss hashtag. Man vill inte riskera att ens inlägg syns med olämpligt eller irrelevant innehåll. 

Kika på konkurrenter eller inflytelserika personer

Om du behöver inspiration för att hitta nya taggar att använda är ett tips att kolla in vad konkurrenter eller inflytelserika personer använder. Kanske använder de några taggar som kan vara relevanta att använda även för dig.

Utvärdera relaterade hashtags

Om du har taggar i din lista som du är osäker på om du ska använda rekommenderar vi alltid att du testar dem. Provkör taggen för att se om engagemanget förändras. 

Använd lagom många taggar

Gränsen för hur många # man får använda i ett inlägg är 30. Det betyder inte att man måste lägga till 30 taggar. Om man smäller in 30 # kan det däremot se lite spammigt ut. Här gäller det att prova sig fram för att hitta rätt balans. Vår rekommendation är att använda någonstans mellan 2-10 taggar i samma inlägg. 

Söker du mer inspiration och tips? Här hittar du 12 tips på hur du bygger ditt varumärke i sociala medier. Är du en LinkedIn-junkie? Här har du 20 coola tips till företag på LinekdIn!

Content Marketing genom hela Kundresan – 2020

Lästid: 5 minuter

Content marketing och den berömda kundresan fortsätter att hålla oss på tårna. Så, hur pratar du med dina målgrupper i de olika faserna? Idag finns det oändliga möjligheter för företag att kommunicera med sina olika målgrupper.

Samtidigt som vi lever i en värld där Google ger oss svar på det allra mesta mellan himmel och jord, och allting omkring oss. Alltifrån “Hur gör man slime?” till recensioner och UGC (User generated content), som betyder mer än någonsin. 

Dagens användare och teknik ställer höga krav på transparens, relevans, och timing. Som dessutom ska serveras i rätt kanal, utan att vara påträngande. 

Just därför ska content marketing vara en del av ditt företags marknadsmix och din inbound marketing strategi! 

Varför är kundresan viktig när det kommer till content marketing?

Kort och gott – För att skapa relevant innehåll, i rätt kanal, vid rätt tidpunkt.

Ett strukturerat content marketing-arbete tar hänsyn till din målgrupp och det som händer i omvärlden just då. Det handlar om att skapa, distribuera, mäta och våga

För att kunna vara relevant, leverera ett värde och finnas där för dina målgrupper hela vägen måste du ha en aning om vart de befinner sig i sin mentala och fysiska kundresa. 

Vad är Content Marketing och Kundresan?

Content marketing är strategiskt innehåll i olika format som levererar ett värde för din målgrupp och persona. Innehållet ska produceras och därefter publiceras på ditt företags egna plattform, för att sedan distribueras i dina egna och andras kanaler.   

Content marketing, även kallat innehållsmarknadsföring, är ofta utbildande eller inspirerande, och kan appliceras på alla branscher i diverse storlekar.

I de bästa av världar bör ditt content vara konsistent, frekvent och anpassat efter var mottagaren är i SIN kundresa

Kundresan är den process din målgrupp och persona går igenom före, under och efter ett köp, och består av en mängd olika aktiviteter och situationer.

Det är en visualisering över den mentala och fysiska resa din målgrupp går igenom – online och offline – både innan och efter de vet att de behöver just din produkt/tjänst/information.

kundresan och content marketing digital marknadsföring

Vad är ditt och företagets mål med er innehållsmarknadsföring?

  • Leadsgenerering
  • Brand awareness
  • Engagemang
  • Trafik till siten
  • Ökad intäkt
  • Lead nurturing
  • Employer branding
  • Vårda befintliga kunder

…för att nämna några av de vanligaste målen. Det viktigaste är att sätta ett mål som ni stävar åt tillsammans, för att sedan följa upp konsekvent och agera på resultaten.

Innehåll för olika faser av kundresan

Det är viktigt att skapa och distribuera innehåll för alla faserna i kundresan, för både potentiella kunder och befintliga kunder.

Levererar du endast content som riktar sig till målgruppen i awareness-fasen kommer användarna aldrig att konvertera i så hög grad som dom kan.

Precis som om du bara fokuserar på att skapa innehåll för den senare delen av kundresan, där det då blir det svårt att skapa tillit och samla in nya leads.


Förslag på innehåll att arbeta med i de olika faserna

  • Awareness stage: Blogginlägg, Checklistor, Infographics, Guider, DIY.
  • Consideration stage: Landningssidor, CTA:s, White papers, Marketing automation, Webinar, Användargenererat innehåll (UGC).
  • Decision stage: Demos, Kundcase, E-böcker, Recensioner, Produkt- och Tjänst-jämförelser. 
  • Loyalty: Personlig hälsning, Uppföljning av köpupplevelsen med enkät eller NPS (Net Promoter Score), dialoger i sociala medier, Limiterat innehåll enbart för kunder, Framtidsspaningar, event.
  • Ambassador: Tävlingar, Mallar, Förhandsvisningar, CSR-insatser, Inbjudningar, Födelsedagshälsning.

Återvinning av innehåll? – Självklart. Återvinn och det blir win-win!

Arbeta med det content ni redan har genom att:

  • Skapa innehållet i ett annat format. T ex. gör en Youtube video av ett blogginlägg, skapa en infographic av ett webinar, eller livesänd en DIY på Instagram.
  • Uppdatera äldre innehåll med ny färsk information eller material.
  • Skapa ett Pinterest konto och skapa olika boards.
  • Lägg ihop flera blogginlägg till en större guide eller en lista.
  • Dela upp ett blogginlägg och skapa mer nischat content. 
  • Var gästexpert hos ett annat företag eller organisation.

Exempel på content marketing i video format

#AskAlexa – Humor slår det mesta right? 🤩 Företag: Amazon.
Detta introt känner vi väl igen!? 👑 Företag: Hootsuite.
Augmented Reality för de många människorna. 🛋 Företag: IKEA.

Distribution av B2B och B2C content

Gör ditt innehåll synligt för målgruppen genom hela kundresan, vilket vi pratar om hela tiden. Just därför räcker det inte med att endast distribuera ditt innehåll i en kanal, som passar dig.

Exempel på distribution kan vara: sponsrade och organiska inlägg i sociala medier, sökmotoroptimering, sökordsannonsering via Google Ads eller Microsoft ads, mailutskick till prenumeranter, influencer marketing, native advertising, annonsering på Youtube osv. 

KPI:er för din content marketing 

Content marketing anses vara en långsiktig strategi, då innehåll bygger förtroende över tid genom hela kundresan, Målgruppen behöver oftast ta del av flera olika content för att till sist göra sitt köp eller återkommande köp.

KPI:er finns i överflöd, men ska vi mäta alla för det? Nej. Mät det som är relevant för dig och din verksamhet, samt målet för innehållsmarknadsföringen.

Sätt gärna mål innan och följ upp veckovis, månadsvis eller kvartalsvis. Utgå från vad du har för resurser, men försök att som minimum välja ut 1-3 KPI:er att följa upp.

Att följa upp ett antal utvalda KPIer hjälper dig och verksamheten att veta om ni är på rätt spår. (Eller helt ute o cyklar)

10 KPIer för ett strukturerat content marketing-arbete:

  1. Ranking på Google (organiskt)
  2. Total trafik till siten
  3. Tid på sidan
  4. Scroll depth
  5. Unika besökare 
  6. Bounce rate
  7. CTR på interna länkar
  8. Antalet leads
  9. Socialt engagemang
  10. Antalet konverteringar

Så kommer du igång med content marketing för kundresan

Tänk efter hur ni jobbar med er persona och målgrupp i alla faser i kundresan. Hur hjälper vi användaren vidare till nästa steg?

Skriv upp stödpunkter för hur er personas undersöknings- och beslutsprocess ser ut.

Registrera vad ni gör back-stage i företaget som supportar det som sker on-stage ut mot potentiella kunder, i de olika kanalerna – och vid vilken tidpunkt?

  • Börja med att inventera din webbplats. Vad har ni för content idag och för vilken fas? Inventera om ni svarar på besökarnas och kundernas frågor. 
  • Ta reda på vilka frågor som ställs – Gör en ordentlig sökordsanalys och se över söktermer.
  • Hur samlar ni in leads idag?
  • Se över hur ni hjälper leadsen vidare i kundresan mot både micro och macro konverteringar
  • För att hjälpa leadsen framåt kan du skapa och distribuera mer specifikt content, utbildande content, använd er av marketing automation m.m.
  • Tänk utifrån dina målgruppers behov och utmaningar. Utefter det skapar du material som i grund och botten inspirerar eller utbildar. 

Känns det fortfarande rörigt och svårt att komma igång ordentligt?

Kanske är en workshop en bra katalysator för att få arbetet i rullning eller ett grundläggande strategiarbete med en konsult, där ni sedan tar över bollen och sätter den i krysset (flera gånger)?

Kontakta mig så kan vi se hur vi kan ta er content marketing till nästa nivå 🙂

kundresan och content marketing 2020 strategi och analys för b2b och b2c företag

Vad står ditt varumärke för?

Stärk ditt varumärke och din affär genom att använda dig av content marketing för hela kundresan.

Ta din målgrupp i handen och hjälp dom hela vägen fram. Ta hand om dom, få dom att känna sig trygga och fortsätt uppvakta och vårda relationen. Utvecklas tillsammans, prata med varandra och framförallt lyssna!  

Våga testa – Analysera – Agera!

Cheers! / Alexandra 🦸‍♀️

PSST! Är det bra content om det inte är någon som tar del av det? Glöm inte att distributionen av ditt content är minst lika viktigt som att skapa värdefullt content. 

Frågor eller funderingar? Kontakta oss enkelt genom att fylla i formuläret nedan. Hoppas vi hörs!


Humor ❤️ Digital Marknadsföring = SANT

Lästid: 6 minuter

Hej igen!

ett par sitter framför datorn och är aktiva på sociala medier

Min praktik på Topvisible lider mot sitt slut och jag är nu inne på min sista vecka. Mycket har hänt under dessa sex veckor – inte minst på ett världsligt och helt omvälvande plan, men även på ett personligt plan! Ibland kan jag komma på mig själv att uppvisa tendenser av hybris (självklart på ett enligt mig helt socialt accepterat och charmigt vis) och så även i detta fall. Jag kommer nämligen välja att utgå från att du som läser denna bloggartikel även har läst min första – och hittills enda – bloggartikel (tills jag publicerar denna vill säga). Så, eftersom du nu redan har läst min tidigare artikel vet du att jag lovade en uppdatering huruvida mitt ”kött på benen” utvecklar sig under praktiken. Jag vågar påstå att jag lagt på min en hel del faktiskt, så även bokstavligt. På Topvisible förespråkar man nämligen en inbjudande och trevlig arbetsmiljö med glada anställda, på ren skånska översatt till: KAGA ÄR LAJVET!🍰 (Kaka är livet). Fantastiskt trevligt! I oroliga tider som dessa har man ju dessutom fått höra att det bara är bra att det finns lite extra köttreserver att plocka från #staypositive #bikiniseason #bodypositivity (lovade trots allt lite buzz inom marknadsföring…).

Men nog om mig och min ”gynnsamma” kroppsutveckling. Jag har ju faktiskt ett riktigt, på riktigt nu, syfte med denna artikel. Och det är att lyfta humor som ett inspirerande/engagerande verktyg inom marknadsföring! Humor är ju trots allt mer än bara en egenskap som värderas hög(s)t av Sveriges singlar.

Vilka effekter kan humor ha i marknadsföring och hur kan man göra för att lyckas med humoristisk marknadsföring? Det är några av de frågor jag tänker att vi tillsammans ska försöka bena ut!

I början av det nya året, precis som året dessförinnan och året innan dess osv, kunde vi ta del av ett stort antal trendlistor på webben, som avslöjade årets stora ”up-and-comings” inom digital marknadsföring. 2020 var inget undantag. Du har förmodligen inte missat att en av de största trenderna just nu handlar om personliga ”behind the scenes-kommunikationsmetoder”?

2020 kommer bli året av personlig marknadsföring!

generation Z

Dagens konsument är en uppdaterad och medveten konsument, som inte låter sig luras i första taget. Ett utmärkt exempel på en sådan persona är den moderna Y-konsumenten (millenniegenerationen födda efter år 1982) och Z-konsumenten (smartphonegenerationen som växt upp efter millennieskiftet). Med sina klarskarpa laserögon ser de igenom alla dina välgjorda native-inspirerande annonser. Vi – som den 90-talist jag faktiskt är – har i stor utsträckning tröttnat på generiska annonser och material som kanske inte alls har något att göra med våra personliga intresseområden. Vilket ställer högre krav på dagens marknadsförare.

Idag väljer vi bort reklamen till den mån att vi till och med är beredda att betala. Exempel på detta är Spotify Premium och sedan en tid tillbaka även ett uppgraderat och reklamfritt Youtube. Traditionell marknadsföring och generiska annonser fortsätter att bli mer och mer ineffektiva och hör snart till en gången era. Så vad ska du göra? Gör allt mer personligt! Kommunicera så som du kommunicerar på daglig basis.

I mitt LinkedIn-flöde, tidigare i veckan, kunde jag ta del av ett av de bästa content-tips jag stött på. Det var något i stil med: Skriv och skapa content som om att du vore två öl in i Afterworken. Ändå ganska logiskt va? 🍻

Kort och gott handlar det om att inte övertänka- och därmed inte överprestera. Journalismens strikta rammar och perfekta meningsuppbyggnader är i mångt och mycket ett minne blott. I alla fall när vi nu pratar om att nå ut i sociala medier och på så vis slå igenom bruset. Idag har förhållandet och gränserna mellan skrift- och talspråket allt mer börjat suddats ut och vi efterfrågar en hybrid av lättsamhet och underhållning i vårt sätt att kommunicera.

En undersökning från Adobe visar att en klar majoritet av svenskarna är positivt inställda till riktad reklam och uppger att de lockas till annonser som får de att skratta. En tydlig webbtrend är att personlig e-post-marknadsföring många gånger når upp till tre gånger så högt engagemang jämfört med generiska utskick. Så, kort och gott, gör det personligt och addera gärna lite humor.

”Det är mycket viktigare att ta fram bra innehåll som blir uppskattat och delas och används av besökarna, än att det till exempel skapas ett visst antal artiklar.”

I takt med att reklamexponeringen ökar och kanalerna blivit fler har det blivit svårare för företag att fånga mottagarens uppmärksamhet. För att råda bot på det här problemet visar flera studier att humor är ett effektivt verktyg inom marknadsföring för att fånga mottagarens uppmärksamhet, ha en positiv effekt på mottagarens attityd till varumärket, göra det enklare att komma ihåg reklamen och även minska frustrationen över reklamavbrott etc.

“Man kommer ihåg en känsla mer än vad man kommer ihåg konkret information, och känslan av att skratta sätter sig på ett helt unikt sätt.”

Här är fem värdefulla tips du kan ta med dig och tänka på (innan du i panik börjar trippeldubbla antal emojis per inlägg – nej, det är inte lösningen!) 💡

  1. Faller ditt varumärke under kategorin ”tråkigt”? Då är humor åter igen att föredra och ett starkt verktyg att applicera i din digitala marknadsföringsstrategi. Humor kan användas för att göra tråkiga saker som topplån, bottenlån och sparformer till något underhållande, det gör budskapet helt enkelt lite lättsammare.
  2. Våga knorra till det, ta ut svängarna och göra något roligt! Ibland är det okej att vara lite normbrytande och kringgå den trygga landet-lagom-mentaliteten. Detta är dessutom extra viktigt i dagens mediakonkurrens-blurr, med nya kräsna generationer som våra framtida kunder. Lyckas man göra något riktigt bra är chansen större att det får viral spridning, blir ihågkommen och omdiskuterat, vilket kan öka intresset för varumärket. Men! Om du väljer humor som strategi, bör det även ligga i företagets DNA. Du ska inte vara seriös ena dagen och sen rolig den andra dagen för att sedan gå tillbaka till att vara seriös. Det skulle bara skapa förvirring.
  3. Provocera – men med måtta. Vi kan konstatera att marknadsföring med inslag av humor, satir eller provokation kan vara effektfullt och ha potential att bli viralt. Men som med mycket annat går det en hårfin linje mellan det som är provokativt eller roligt och det som är plumpt eller osmakligt. Ett bra råd är därför att först testa budskapet internt eller på en testpanel för att undersöka hur det tas emot, innan du ger dig ut i de sociala medierna. När det kommer till ironi, så hade jag valt att utesluta det helt. Smaken är som baken och det kan lätt bli helt fel. På internet är dessutom allt offentligt och saker kan enkelt hittas, plockas utanför sitt sammanhang och hamna i en annan kontext, än hos din planerade målgrupp.
  4. Vilken kanal man marknadsför sig i spelar också roll. Det är nog lättare, och mer accepterat, att skoja till det på Facebook och Instagram än på LinkedIn – där folk förutsätter allvar – eller Twitter – där budskapet begränsas till 280 tecken.

Låt oss avrunda med en skräckis, a la Vampyreffekten 😉

Gå inte i ”vampyreffekten-fenomenet”-fällan. Ehh, haa, Que? – tänker du högst sannolikt nu. Det hade i alla fall jag gjort. Låt mig förklara.

en tecknad vampyr

5. Fenomenet Vampyreffekten grundar sig i en forskningsrapport om varumärkesrelaterad humor från 2011. I denna rapport diskuterar författarna fenomenet “vampyreffekten” – att tittaren kommer ihåg reklamen men inte varumärket. De skriver att humorbudskap som är relaterade till varumärket är att föredra, eftersom dessa fångar tittarens uppmärksamhet på ett positivt sätt samtidigt som kopplingen till varumärket kvarstår. Kort och gott, för att varumärket ska bli ihågkommit räcker det inte med att vara rolig. Humorn måste vara både stark och sammankopplad med varumärket samt dess löften för att tittaren ska minnas både reklamen och dess avsändare.

Har din, liksom många andras, tid hemma i soffan (av förklarliga skäl…) ökat drastiskt på sistone? På jakt efter lite underhållning? Då vill jag tipsa om reklamer som till exempel Old Spice, Volvo Trucks “The epic split” och Klarnas “Smoooth”, som jag anser är snygga exempel på klassiska reklamer som lyckats lite extra bra med användandet av den överraskande typen av humor!

Behöver du ytterligare en liten knuff i rätt humor-riktning och en stor dos inspiration? Då rekommenderar jag dig att genast gå in på Instagram och börja följa dessa tre klockrena företag, som helt enkelt har fattat (humor)grejen: Livrustkammaren, Innocent och Delicato.se.

Och sist men inte minst, kom ihåg! Ett gott skratt förlänger inte bara livet utan kan göra dig både friskare och gladare. Det finns faktiskt riktiga, seriösa vetenskapliga studier som visar på detta. I alla fall om man ska tro på Google.

Sitter du inne med några personliga favorit-humorkonton som du bara måste dela med dig av? Skriv då gärna de i en kommentar nedan. I tider som dessa kan vi gott behöva en extra dos HUMOR!

Tjolahopp tjolahejdå 👋🏼

Digital byrå – så väljer du rätt partner för digital marknadsföring!

Lästid: 4 minuter

Att välja en digital byrå som ditt företag ska jobba tillsammans med är inte helt lätt. För det första finns det ganska många aktörer på marknaden, det är svårt att veta hur expertisen faktiskt ser ut på byrån. Och vilken typ av avtal passar egentligen era behov? Här kommer några tips på vägen mot ert nästa samarbete.

Kom väl förberedd!

För att ni ska få bästa möjliga utfall av ert första möte med en potentiell digital byrå så är det viktigt att ni är väl förberedda. På så sätt minskar ni risken för missförstånd – ni har koll på vad ni är ute efter och byrån får en tydlig överblick över vad ni behöver. Vi som byrå vill gärna ha så mycket värdefull information om er som möjligt!

Det här vill vi gärna veta:

Målgrupp: Vem är det ni vill nå ut till med ert budskap och er verksamhet. Har ni tagit fram personas sedan tidigare och har ni koll på kundresan, så som den ser ut idag?

Mål och KPIer: Vad är framgång för er och vad är era mål med den digitala närvaron? Vill ni få fler leads, sälja mer i webbshopen, få fler prenumeranter på nyhetsbrev, sänka klickkostnader, öka den organiska trafiken till webbplatsen eller få fler engagerade följare på sociala medier? Detta är bara några förslag på vad ni kan ha för mål med det nya samarbetet.

Kanaler: Har du klart för dig vilka kanaler det är du vill vara synlig(are) i? Vill du satsa på Inbound Marketing, SEO, annonsering, YouTube eller sociala medier? Om du inte redan vet vad du vill ha hjälp med så kan en erfaren byrå guida dig rätt.

Budget: Det är värdefullt om du har lagt upp en budget inför det första mötet, både för konsultkostnader och för eventuella annonsinvesteringar (om du vill ha hjälp med annonsering).

Förväntningar: Var tydlig med vilka förväntningar du har på byrån. Hur vill du få rapporter, hur ser en optimal mötes- och avstämningsstruktur ut för dig? För vissa är en rapport på mail en gång per månad perfekt, andra vill ha ett fysiskt möte en gång per vecka. Och vad förväntar du dig för resultat från byrån?

Typ av samarbete: Ta gärna en funderare över vilken typ av samarbete du är ute efter. Är det så att du vill ha hjälp med strategi och behöver ett bollplank, vill du ha ett samarbete där din digitala partner utbildar dig samtidigt som arbetet utförs eller vill du helt lägga över uppdraget på partnern.

Erfarenhet: Berätta för byrån hur er erfarenhet av digital marknadsföring ser ut sedan tidigare. På så sätt kan vi bättre skräddarsy ett upplägg som passar just er.

Vi vet att ni kanske inte har koll på allt ovan, men det är viktiga saker att fundera över!

Avtalets längd – kort eller långt?

Bindningstid digital byrå

Det är värt att fundera över hur ni vill att avtalstiden ska se ut, vissa företag vill ha långa bindningstider (1-3 år). Andra uppskattar möjligheten att kunna byta digital byrå om annat behov uppstår med en kortare bindningstid. Det allra mesta går såklart att förhandla om men det är viktigt att ha koll på att båda alternativen finns på marknaden.

Byråns kompetensområden

Hur bred är byråns kunskap och kompetens egentligen? Just nu kanske ni “endast” vill få hjälp med annonsering, men längre fram vill ni kanske lägga till områden som sökmotoroptimering, sociala medier eller Inbound Marketing – till exempel. Det är värdefullt att veta att byrån har kompetensen att hjälpa er även framöver så att ni kan dra nytta av synergier mellan de olika kanalerna.

digital verktygslåda

Referenser – hur nöjda är andra kunder?

Hur bra känsla du än fått från ett säljmöte med byrån är det alltid bra att be om referenser. De flesta byråer har dessutom case på deras webbplats där ni kan läsa om andra kunder som de jobbar/jobbat med.

Vad ska det kosta egentligen?

Här vill jag gärna dra fram det berömda citatet “en får vad en betalar för”. Självklart måste det finnas gränser för konsultkostnader, men tänk på att det är expertis du köper in till ditt företag. Du betalar för att den digitala byrån ska få ditt företags marknadsföring att flyga genom hårt arbete, kunskap och smarta strategier.

Vad kostar en digital byrå

Kompetensutveckling

Fråga gärna byrån hur de håller sig a jour inom digital marknadsföring. Avsätter de tid för kompetensutveckling och hur ser det upplägget ut? Har personalen möjlighet att lära sig från andra branschexperter på konferenser? Har de avsatt tid veckovis/månadsvis för att läsa på om allt nytt som händer i branschen? Hos oss är detta inte bara en möjlighet, det är ett krav att alla anställda ska vidareutvecklas.

Närhet och personkemi ❤️

Sist men inte minst, det måste kännas bra. När du ska välja vilken byrå du kommer att jobba tillsammans med så är det såklart väldigt viktigt att samarbetet blir bra. Har du fått träffa eller prata med den person som kommer att vara din kontaktperson? Hur kändes det?

För många är det viktigt med närheten. Finns byrån i samma trakt som er? Det gör det såklart väldigt mycket enklare att ses för både möten och gemensamt arbete. För andra spelar det mindre roll var byrån finns rent geografiskt. Telefon, Skype, Google Hangouts, Trello eller Slack funkar alldeles utmärkt för kommunikation. Det viktiga är att du vet hur du vill ha det.

Hoppas ni har fått med er lite bra tips inför byråvalet. Behöver du fler tips, eller vill prata om ett framtida samarbete? Hör av dig till mig!

Cookies – Google slutar stödja tredjepartskakor

Lästid: 4 minuter

Cookie – den omtalade, lätt förvirrande men ack så nödvändiga kakan. Jag tror de flesta har hört om cookies innan. Det finns ätbara oftast supergoda cookies och så det finns två olika cookies på Internet – förstaparts- och tredjepartscookies. Men år 2022 kommer Google sluta stödja tredjepartscookies. Vad kommer detta innebära för oss som jobbar med digital marknadsföring? Är vi på väg mot en privat framtid?

Vad är en cookie?

Webbplatser använder sig av cookies (kakor). En cookie är egentligen en liten textfil som webbplatsen sparar på besökarens dator. De sparas med anledning att kunna spåra hur besökaren surfar eller för att kunna erbjuda alla funktioner och en mer logisk och smidig upplevelse för användaren. 

Det är kakornas förtjänst att du blir ihågkommen på Internet. Att exempelvis dina inställningar sparas eller att dina varor kan ligga kvar i varukorgen till nästa gång du kommer tillbaka hos en e-handel. Om du inte har raderat cookies på din dator och går tillbaka till en webbplats du varit inne på tidigare så minns datorn vad du gjort. Det finns två typer av cookies, förstapartscookies och tredjepartscookies. 

Läs om cookielagen här.

Vad är förstapartscookies?

En cookie har alltid en avsändare som är ett domännamn. En förstapartscookie är en cookie som kommer ifrån den domänen/webbplatsen man är inne på. Siten du besöker är alltså den som satt förstapartscookien.

Vad är tredjepartscookies?

En tredjepartscookie är en cookie som kommer ifrån en annan domän än den du besöker. Denna form av kaka är populär bland främst annonsörer. Ser du en banner eller annons på webbplatsen, så kallad remarketing, så har den troligtvis en tredjepartscookie. Denna cookien kan dessutom användas av flera olika webbplatser som samarbetar.

Google tar bort 3:e-partscookies

Under januari månad berättade Google att de kommer ta bort stödet för tredjepartscookies som spårar användare i Google Chrome. Deras vision är att göra detta om två år. År 2022 försvinner alltså stöd för tredjepartscookies. Men redan nu har Google påbörjat något som ska försvåra det för tredjepartskakorna.

“Users are demanding greater privacy, including transparency, choice and control over how their data is used, and it’s clear the web ecosystem needs to evolve to meet these increasing demands,” – Justin Schuh, director of Chrome engineering at Google

Google meddelar kort och gott att anledningen till att tredjepartscookies tas bort är för att förbättra sekretessen för människorna i världen över. Webbläsare som Safari och Firefox har redan detta som standard. Att Google har avvaktat med detta beror på just intäkterna som kommer ifrån annonsering via tredjepartscookies.

Läs Googles blogginlägg här.

Google gör ändringar redan nu

För att göra tredjepartscookies striktare och säkrare redan nu så kommer Google från och med februari införa ett nytt attribut på cookien – SameSite. Webbutvecklare måste gå in och välja vilka cookies på webbplatsen som ska gå att komma åt från tredjepart. Detta kallas för Cross Site Request Forgery. Detta gör att övriga känsligare cookies kommer att skyddas.

Google tar bort tredjepartscookies

De cookies som inte innehåller en SameSite-etikett kommer att betraktas som en förstapartscookie. Alla cookies som är märkta för tredjeparts-användning måste gå att komma åt via en säker sida (HTTPS).

Tips! Redan nu kan du gå in och ställa in din webbläsare att använda sig av SameSite. Under mars månad kommer Google rulla ut den nya versionen av Chrome, Chrome 80. Äger du en webbplats idag kan du redan nu börja se över så den är fungerande.

Grotta ner dig mer i SameSite här.

Cookiedöden förändrar allt

Att tredjepartscookies tas bort från Chrome kommer att påverka väldigt många, inte minst alla som jobbar med digital marknadsföring. Kommer remarketing helt dö ut? Nja, inte helt så drastiskt. Det går att köra remarketing på förstapartscookies också. Annonsörer på bland annat Facebook kan själva välja att ställa in cookies från första eller tredje part för Facebook Pixel. Redan idag är det trots allt många som väljer att blockera tredjepartscookies.

Ytterligare tjänster som Marketing Automation är baserat på samlad information (från kakor) om en besökare. A/B testing, analys, ja.. listan med områden som kommer att möta utmaningar är lång. Saker och ting kommer att fungera, men kommer det fungera lika effektivt som det en gång gjort?

Det cookies gör är att identifiera dig och ditt beteende. Vikten av att veta vem målgruppen är kommer alltså bli viktigare än någonsin. Om vi inte lyckas visa våra kunder det innehåll dom är intresserade av och skapa den där relevanta och värdefulla informationen till våra besökare, riskerar vi att tappa dem till en konkurrent som gör det bättre.

Testa din webbplats för cookies här!

Googles lösning – Chrome Privacy Sandbox

Google har så klart en lösning på att tredjepartscookies tas bort. Informationen som kakorna tidigare har samlat in om dig kommer sedan att hamna i något som Google kallar för Privacy Sandbox. Informationen kommer alltså samlas direkt i Google Chrome’s webbläsare.

Detta låter annonsörer fortsätta visa relevant innehåll för dig samtidigt som du behöver dela med dig av så lite information och historik som möjligt om dig själv. Låter inte helt fel ändå? För att komma åt informationen så behöver du använda dig av ett API.

Techjättarna skapar ogliopol

Ett oligopol är en marknadsform som uppstår på marknaden när det bara finns ett fåtal säljare (företag). Källa: Wikipedia

cookies-techjättarna skapar ogliopol

De flesta av er har säkert flera webbplatser som ni använder där det krävs en inloggning. Exempelvis Google. Dessa webbplatser är inte beroende av cookies för att samla in data och identifiera besökaren. Användarnamnet som skrivs in vid inloggning blir ditt användar-ID som i sin tur kan användas för analys (om du ger ditt samtyckte, vilket man oftast måste göra vid inloggning).

Techjättarna som Google, Amazon och Facebook kommer mer eller mindre skapa ett ogliopol på grund av detta. Dom blir inte så påverkade av cookiedöden då du ändå alltid är inloggad på deras webbplats och ger ut tusentals av data och information automatiskt.


Hur allt detta kommer att fungera exakt återstår helt enkelt att se. Många av idéerna är fortfarande i rullning och Google ber dessutom om feedback och tankar från användare för att ständigt kunna utveckla det till det bättre. Vi lovar att hålla er uppdaterade med nyheter och våra tankar! Vad tror ni om detta?

New call-to-action

ToppenMorgon: Webbtrender 2020 med Odd Hill

Lästid: 5 minuter

Årets första ToppenMorgon har gått av stapeln. Det var fullt hus med morgonpigga människor, det bryggdes kaffe nonstop och vi blev inspirerade av våra vänner på Odd Hill som intog ToppenMorgon-scenen. Hampus och Michelle delade med sig av 9 webbtrender för 2020, det snackades design, teknik och content. Här kommer vår recap från föreläsningen!

Vad är en trend?

En trend kan handla om allt ifrån tycke och smak till hållbarhet och politik. Bara för att något är en trend och en het snackis, betyder det inte att det är rätt för alla företag. Ska man haka på en trend direkt? Eller bör man avvakta och låta andra testa första och utvärdera om det är något som kommer ge mitt företag något positivt.

“En allmän riktning där något utvecklas eller förändras”

Trender kan vara kort-, medel- eller långvariga. Ni kanske minns magväskan som användes flitigt under 90-talet? Oh yes, and now it’s back! Magväskan blev utsedd till säsongens trendigaste väska förra året och vi kan se den hos mer eller mindre alla modehus nu. Minst sagt – en trend.

Webbtrend #1 – Personalized Design 

Hur kan man personifiera design? Ni är säkert flera som använder Netflix. Då vet ni också att beroende på vilket konto man använder så visas unikt content. Hur kommer design fortsätta att utvecklas framöver?

Dark Mode 

Dark Mode är en trend inom design som vi sett ökat kraftigt. Det innebär att man kan välja att se en mörk bakgrund eller en ljus bakgrund på sin skärm. De som jobbar med design menar att saker är enklare att nå ut med i en mörk bakgrund. Det är inte helt lätt att nå ut i bruset, därav kan dark mode hjälpa till med att just framhäva funktioner. Det ger en klarare bild av vad som finns på webbplatsen.

webbtrender-dark-mode-på-mobilen

Dark mode kom redan under 90-talet och många webbplatser använde detta redan då. Nu har det kommit tillbaka och blivit en ökad trend. Vi ser det allt mer och mer på främst mobilanvändande.

Webbtrend #2 –  Inclusive Web Design

15 % av jordens befolkning har en funktionsnedsättning.

Från denna källa.

Det borde vara lika självklart att funktions-anpassa våra digitala miljöer så som vi anpassar våra icke digitala miljöer. Om man inte har en webb som är tillgänglig för alla så går man miste om otroligt många potentiella besökare. Vi ser alltså en trend att göra webben tillgänglig för alla!

Lagkrav

1 januari 2019 gick en ny lag igenom för detta. För webbplatser som tillhör myndigheter eller andra aktörer som klassas som offentligrättsliga organ är detta ett krav. De måste ha ett funktions-anpassat innehåll på sin webbplats. Ni kan läsa mer om denna lag och även testa er webb här.

Webbtrend #3 – Design ROI 

Vi är på väg in i en lågkonjuktur, vilket kan komma och innebära en minskad budget på marknad och mindre riskbenägna kunder.

Mät ROI i design

Om man annonserar så sociala medier ser man vad det ger i intäkt. Om man skapar ett formulär kan man se hur många leads det ger. Med vad ger design i ROI? Vi ser en ökad trend på att vilja se ROI på alla insatser, inte minst design på webben.

Webbtrend #4 – Hållbarhet 

Hållbarhet – är det en trend eller är det en rörelse? 🌎

Idag ser vi att hållbarhets-tänket går mer och mer in i det digitala. Har man ännu inte ställt om sig för detta så är det hög tid. Det handlar inte om ATT kommunicera hållbarhet. Det handlar om HUR du kommunicerar ut det och hur du tar det till nästa nivå. Våga stick ut!

Allt fler e-handlare erbjuder sina besökare att ta egna beslut hur man vill shoppa hållbart. Istället för att välja att shoppa utifrån kön, färg osv. så kan du välja att shoppa enligt dina värderingar, så som vintage, sustainable, unisex osv.

För dom som vill se hur deras shopping påverkar koldioxidutsläppen så har det nu lanserats ett kreditkort. Ett kreditkort som har en gräns för hur mycket koldioxid utsläpp du får shoppa för. När du nått din satta gräns så spärras kortet. Spana in kreditkortet här.

Webbtrend #5 – 90 talet är tillbaka

Precis som vi nämnde magväskan och 90-talet i början av inlägget så kan berättar Odd Hill att 90 talet är på väg tillbaka även på webben. De ser en trend kring främst färg och font. 

  • Font – Gärna platt och bred text 
  • Färg – Mycket utav färgen “Back to nature”, en sotgul/beige färg
webbtrender-Back to nature

Webbtrend #6 – Voice

Det har snackats länge om voice search, men jo – vi tror att det fortsätter öka. Detta innebär att det är av stor vikt att optimera sin webbplats för voice. Det gör man via strukturerad data.

Odd Hill hintar om att vara noga med att i alla fall lägga in saker som telefonnummer, adress, öppettider och FAQ (om man har de på webben). 

År 2030 – mobilen försvinner

En spaning kring mobiltelefonen. År 2030 tros användandet av mobilen försvinna helt. Vad kan detta komma att göra med webben? Odd Hill tror att det kommer finnas betydligt mycket mer siter än vad det gör idag. Siter som egentligen är en ren datakälla.

Webbtrend #7 – AI 

Det AI gör är att samla in data och blir ständigt smartare och smartare. AI har använts i några år nu och vi kan se att det har blivit riktigt effektfullt. År 2020 tror vi blir året AI kommer slå igenom på riktigt.

AI kan identifiera dig online – hitta vart du bor, vad du kör för bil, vad du gillar för varumärken, vilka sociala medier du använder dig av och vilka dina vänner är. Egentligen allt som finnas att ta reda på om dig. Låter det läskigt? Ja, en aning. Man kan säga att AI poäng-sätter oss alla beroende på hur vi beter oss online.

För några år sedan lamslog GDPR oss fullständigt. GDPR handlar om att bland annat samla in personnummer, namn, politisk- och ekonomiskställning. Detta är ju något AI faktiskt gör. Vad för lag kommer att komma kring detta?

Webbtrend #8 – Fler lagar 

Ny cookie lag är på väg in. Man kommer inte längre få ladda in cookies passivt. Varje besökare måste aktivt godkänna detta. Besökaren ska inte bara kunna tacka ja eller nej.

Webbplatsen måste meddela och visa upp alla sina cookies man har på siten, sedan ska besökaren kunna klicka i och ur dom som dom godkänner och inte.

Trendbubblare – Äg ditt innehåll!

Äg ditt innehåll, det handlar precis om det som det låter. Det finns många webbplatser som erbjuder både gratis bilder men även abonnemang där man kan använda bilder. Nu ser vi en ökad trend där företag lägger mer vikt på att skapa sitt egna innehåll. 

Ni kanske sett ICA’s miss?

Gör som Ica - köp ditt te på Lidl

I ett skyltfönster som ICA hade satt upp hade de av misstag en bild på te som kom från Lidl. Antagligen kommer bilden från just en gratistjänst. Lidl fick en superchans att haka på. De gick ut med en post på sociala medier som sa “Gör som ICA, drick te från Lidl”. Hur undviker man en sådan miss? Jo, genom att just producera sitt egna material. Äg ditt innehåll!


Stort tack till våra vänner på Odd Hill för denna gång. Spana in dom här! Tankar? Frågor? Funderingar? Skriv gärna till någon av oss här 😀

⭐ Topvisible nominerade i Årets Byrå 2020

Lästid: < 1 minut

Vår måndag inleddes på ett fantastiskt sätt då vi som ett kvitto på det arbete vi gör fick veta att vi är nominerade till Årets Byrå 2020. Självklart skålade vi i apelsinjuice och frukostfrallan smakade lite extra gott! Av 142 byråer är vi alltså en av de som rankats högst i betyg av våra kunder. Häftigt!

Topvisible nominerade till årets byrå 2020

Kategori: Digital 7-25 MKR

Kategorin som vi är nominerade i heter Digital 7-25 MKR och det som avgjort nomineringen är våra kunders utlåtande om oss kombinerat med vår omsättning. Regi, som ligger bakom “Årets Byrå” har gjort djupa intervjuer med ett stort antal av våra kunder och tack vare resultaten i dessa intervjuer är vi med i slutspurten. Den 20 februari tillkännages vinnaren på Regis gala på Berns i Stockholm.

Vad är det som gör att vi har så nöjda kunder?

Maria, Carl-Gustaf, Magnus, Caroline, Anna, Fredrik, Anna-Karin, Niklas, Alexandra, Nils, Fanny, Ulf och Johan. Med andra ord – alla som har daglig kontakt med och gör ett riktigt bra jobb för våra kunder. Det här är verkligen allas vår nominering!

Det är otroligt att få denna nominering och jag blir så stolt över gänget på Topvisible och de fantastiska relationer vi har med våra fina kunder. Vi ska verkligen vara stolta och glada!

Maria Eckerwall, stolt och glad VD på Topvisible