Mät din digitala framgång med smarta KPI:er!

Lästid: 2 minuter

I den här artikeln kommer jag att ge exempel på hur ni som företag kan välja ut några av de nyckeltal som ni kan använda för att mäta er digitala framgång genom. Är ert mål på Facebook att få fler kommentarer på era posts så kan en KPI exempelvis vara att få x antal nya gillamarkeringar på sidan. Men vad finns det mer att mäta egentligen? Häng med så får du förhoppningsvis några idéer som passar in till dina mål.

Vad är en KPI?

KPI är en förkortning av Key Performance Indicator och är ett sätt att mäta nuläget mot våra uppsatta mål. Genom att sätta mätbara mål kan vi enkelt se hur framgångsrika vi är, bland annat i den digitala marknadsföringen. 

Därför bör du mäta din digitala marknadsföring!

Digital marknadsföring är fantastiskt. Framför allt för att det är så himla transparent (och effektivt om rätt utfört). Har du satt upp mål med din digitala närvaro så kan du enkelt se hur mycket du får tillbaka på de investeringar du gjort. Dessa resultat kan du löpande använda för att fatta smarta beslut om vilka kanaler som du ska satsa mer på, och vilka du kanske ska dra ner din närvaro något i.

Välj ut vad du ska mäta!

Det första du måste göra för att välja ut rätt KPI:er är att bestämma vilka mål du har med din digitala närvaro. På din webbplats kan några exempel på mål vara:

  • Öka försäljningen med x kronor i webshopen
  • Få x antal nedladdningar av produktbeskrivning
  • X inskickade kontaktformulär

Nästa steg blir att koppla delmål till dessa, alltså att välja ut vilka actions en person kan göra för att assistera till ditt slutmål. Dessa blir då dina KPI:er.

Så väljer du ut dina KPI:er

Börja med att bryta ner alla dina kanaler för sig, sätt mål för dessa och sedan specificera dina KPIer för varje mål i varje kanal. Dessa KPI:er bör vara SMARTa, alltså:

Smarta mål - KPI:er

Några exempel som kan mätas för sökmotoroptimering kan vara:

Det var allt för idag, i kommande blogginlägg kommer vi att fördjupa oss i hur du mer kanalspecifikt tar fram dina KPI:er.

Vill du få hjälp med att ta fram riktigt smarta mål och KPI:er till företaget? Kontakta oss gärna så hjälper vi er!

Vad betyder Avvisningsfrekvens i Google Analytics?

Lästid: 3 minuter

I dagens blogginlägg tänkte jag dela med mig om vad avvisningsfrekvens även kallat bounce rate i Google Analytics betyder och några tips på hur ni kan använda denna KPI (key performance indicator) för att optimera er webbplats och era marknadsinsatser.

Vi börjar med: Vad är Google Analytics?

Google Analytics är ett gratisverktyg som gör det möjligt att läsa av besökarnas beteende på er webbplats. Här samlas data utifrån varje enskilt besök och ger er statistik på vilken kanal de kom från, hur länge de stannar under en session och mycket mycket mer. Det är ett verktyg som kan hjälpa er att få värdefulla insikter och en möjlighet till att utveckla webbplatsen, baserat på data och beteende istället för uppfattning och en känsla.

Om ni vill ha hjälp med att skapa ett Google Analytics-konto kan ni läsa här om hur ni går tillväga.

Vad betyder avvisningsfrekvens i Google Analytics?

Avvisningsfrekvens är den procentandel av alla sessioner på er webbplats där en användare besöker en sida utan att ta sig vidare till en annan sida eller interagerar med den. Avvisningsfrekvens är en viktig KPI som kan hjälpa dig att förstå beteendet kring olika landningssidor och optimera utifrån.

4 tips – Avvisningsfrekvens i Google Analytics

Matcha sökord & content

Avvisningsfrekvens är en bra tumstock för att avgöra om besökaren är nöjd med innehållet och blir intresserad av att besöka fler sidor. Det är viktigt att content på landningssidan besvarar och matchar sökordet och framförallt sökintentionen. Hittar besökaren inte vad den var ute efter eller kommer in på en svårnavigerad webbplats ökar risken avsevärt att de lämnar direkt.

Bestäm syfte och mål

Kom ihåg att bara för att avvisningsfrekvensen är hög och många lämnar efter endast en sida betyder det inte att det är något “fel” på landningssidan. Vad är syftet med landningssidan? Kanske har målet med landningssida blivit uppfyllt. Exempelvis: En besökare läser ett blogginlägg och sedan lämnar sidan. För att utvärdera om målet blev uppfyllt med blogginlägget kan man istället kolla genomsnittlig sessionstid. Bestäm: Vad är syftet och vad är en måluppfyllelse för den specifika sidan.

Call to action

Om man vill hålla kvar besökaren på sin webbplats efter att de läst ett blogginlägget är det viktigt att lägga till en tydlig Call to action där man länkar vidare till en annan sida. Exempelvis: Kolla in det här blogginlägget min kollega Fredrik har skrivit gällande 3 enkla tips för ert Google Analytics-konto. (By the way är det ett riktigt bra inlägg om ni önskar få en bättre struktur på ert konto och få en bra grund att stå på.)

Laddningstid

Långa laddtider på webbplatsen kan leda till att besökaren lämnar sidan innan den ens har laddat kvar. Den generella koncentrationsförmågan har minskat rejält de senaste åren och de säga att vi människor idag har en koncentrationsförmåga på ca 5-8 sek. Vill du få koll på hur snabb din sida är kan vi tipsa om följande verktyg.

Vad är en bra avvisningsfrekvens?  

Det är tyvärr omöjligt att säga vad som är en bra avvisningsfrekvens då det är kopplat till vad syftet med landningssidan är. Exempelvis för en e-handel är målet ofta att besökaren ska genomföra ett köp – låg avvisningsfrekvens. Det kan vara en bra idé att jämföra olika sidors avvisningsfrekvens mot varandra och tänk på att de bör ha samma mål.

Hoppas ni har lärt er något nytt och fått tips på hur ni kan optimera er webbplats utifrån avvisningsfrekvens. Eftersom vi inte vill att ni lämnar oss riktigt än kan ni ju alltid kolla in in mig och mina kollegor här. Vi hjälper er mer än gärna att förstå er på era webbplatsbesökare. 🙂 Don´t be a stranger! / Fanny

3 enkla tips för ert Google Analytics-konto!

Lästid: 4 minuter

Vill ni ha lite tips för ett mer strukturerat och lättläst Google Analytics-konto? Om svaret är ja, GRYMT! Då är det bara att fortsätta läsa dagens blogginlägg där jag bjuder er på 3 superenkla best practices för ert Google Analytics-konto. No time to lose, let’s roll! 

Vyer i Google Analytics – Alltid minst 3 som standard!

När ni startar upp ett nytt Google Analytics-konto finns det alltid en förinställd Analytics-vy som kallas “All website data” (All webbplatsdata). Denna ingår som standard, men är knappast helt optimal ifall du vill ha full koll på dina data i Google Analytics.

Vad är då en vy i GA?!

En vy (view) i Google Analytics ger er insikter om trafiken och användarna på er webbplats. Vyn kan anpassas i stort sett hur som helst. I varje vy kan ni tex. utesluta trafik, skapa filter, sätta upp mål osv.. I varje Analytics egendom kan ni ha max 25 vyer.

Tips 1 – Best practice för vyer

Som en best practice i ett Google Analytics-konto bör ni alltid ha minst 3 vyer;

  • Master View – Detta är rapporteringsvyn som ni använder för att analysera all data. I denna vy lägger ni tex. till mål, utesluter intern trafik m.m. Har ni redan en “All website data”-vy råder jag er att döpa om den till “Master View”.
  • Test View – Testvyn är den “experimentella vyn”. Det är en kopia av Master View, med den lilla skillnad att vi testkör grejer här innan vi rullar ut det i Master View. Detta för att säkerställa att nya filter, mål osv. funkar som de ska innan de verkställs i vår rapporteringsvy.(Master view)
  • Raw Data View – Har ni i dagsläget ingen raw data view? Då är det högprio att se till att fixa det! En raw data view består precis som det låter av en helt oförändrad vy. Här lägger vi aldrig in filter eller gör korrigeringar. Vi vill alltid ha en vy med rå data som backup.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att när vi kopierar alternativt skapar en ny vy så följer den historiska datan INTE med. Vilket innebär att datan börjar samlas in from. den dag då vyn skapas.

Hur skapar vi nya vyer/kopierar en befintlig vy?

Om ni ska kopiera en befintlig vy – Gör såhär:

1. Klicka på Admin-kugghjulet längst ner i vänsterhörnet. 

2. Klicka därefter på “Vyinställningar”. 

3. Uppe i högerhörnet, klickar ni på “Kopiera vy”.

4. Välj ett nytt namn. (Förslagsvis döper ni den till “Test View”)

5. Klicka på “Kopiera vy”. Klart!

Om du ska skapa en ny vy – Gör såhär: 

1. Klicka på Admin-kugghjulet längst ner i vänsterhörnet.

2. Klicka på ”+ Skapa vy”.

3. Skriv ett namn på “rapportvyn”. Välj tidszon och klicka därefter på “Skapa vy”. Klart! 

Har ni länge haft ett GA-konto med endast en vy som tex. är döpt till “All website data” är mitt råd att ni kopierar denna vy för er Test view och att ni skapar en ny för er Raw data view.

Har ni nu gjort allt rätt bör det se ut såhär:

Tips 2 – Använd er av Filter

Ytterligare en grej som är viktig att implementera i sitt Google Analytics-konto är filter. Det finns en mängd olika filtertyper att välja bland. Men den ni framförallt ska se till att implementera är filter för uteslutning av intern trafik. Vi vill ju verkligen inte att ert interna användande av siten ska mixas med era riktiga besökare – eller hur?

Vill ni veta hur ni lägger till filter för att utesluta interna IP-adresser så kan ni läsa min senaste guide här!

Tips 3 – Mål – Se för guds skull till att mäta någonting på siten!

Tips nummer 3 är att alltid se till att sätta upp ett antal mål i Google Analytics. Detta görs med fördel i er Master View, aka. Rapporteringsvy. (Den vy där ni följer upp all trafik och data.)

Vad är då ett mål i Google Analytics?

Är det som så att ni inte driver ren försäljning och inte räknar konverteringar, konverteringsgrad osv. så kan det vara bra att sätta upp andra mål så att man får en någorlunda uppfattning om hur besökarna beter sig på siten. Vilka mål bör man då skapa? Google Analytics har flertalet olika mål man kan använda sig utav, men jag brukar förespråka följande; 

  • “Destination goal” – Ett mål triggas när en användare besöker en sida som ni angett. Tex. om användaren besöker er /kontakt-sida, ert lead-formulär, er produktsida osv.
  • “Duration goal” – Uppfylls när besökaren har spenderat en viss tid på er site. Tex. kan man ställa in att alla besökare som stannar på siten längre än 1 min uppfyller ett mål.
  • “Pages/Screens session goal” – Detta mål uppfylls när besökaren har besökt ett antal sidor på siten. Har besökaren tex. besökt 3 sidor eller mer, så triggas ett mål.

Detta var 3 snabba tips som hjälper er att få en bättre överblick i Google Analytics samt en mycket rättvisare bild av datan. Vill ni snacka mer GA med mig, eller med någon av min kollegor? Kontakta oss här!

Google Skillshop – certifieringar & utbildning

Lästid: 3 minuter

Vad är Google Skillshop?

För ett tag sedan ersatte Google Skillshop deras Academy for Ads. Skillshop är ett kunskaps och certifieringscenter för bland annat:

Utöver själva kunskapscentret så är det här du certifierar dig inom varje område. I detta inlägget kommer jag att gå igenom hur upplägget ser ut, vad du kan lära dig och hur du certifierar dig.

Google Skillshop

Hur fungerar Skillshop?

Utbildningsplattformen är uppdelad i de olika kunskapsområden som jag beskrivit ovan. Du kan alltså välja ett specifikt område som du vill bli bättre på och/eller certifiera dig inom. Varje område erbjuder lektioner som avslutas med en eller flera frågor för att se om du uppfattat det du just lärt dig korrekt. När du gått igenom alla lektioner kan du välja att certifiera dig inom området. Kan du redan det mesta om det mesta så går det hur bra som helst att göra certifieringsproven utan att gå igenom utbildningsmodulerna.

Så fungerar certifiering

För att klara en certifiering ska du få minst 80% rätt på provet. Skulle det vara så att du inte lyckas direkt så är det bara att vänta (och fylla i kunskapsluckorna) i 24 timmar innan du kan göra om testet.

Annat “bra att veta” om certifiering i Google Skillshop:

  • Ordningen på frågorna slumpas vid varje provtillfälle
  • Att certifiera sig är helt kostnadsfritt
  • Utbildningsmaterialet finns endast tillgängligt online, det går alltså inte att ladda ner

Det här kan du lära dig!

Google Ads

I Skillshop kan du både lära dig mer om, och certifiera dig i Google Ads. Vill du få lite bra tips på hur du pluggar till certifiering? Läs vår tidigare praktikant Sandras blogginlägg.

Följande certifieringar finns tillgängliga inom Google Ads:

Measurement Certification

Lär dig grunderna i hur du mäter framgång i Google Ads. Certifieringen och kurserna hittar du här.

Search Ads Certification

Lär dig grunderna i Search Ads kampanjer. Certifieringen och kurserna hittar du här.

Display Ads Certification

Lär dig grunderna i display-annonsering. Certifieringen och kurserna hittar du här.

Video Ads Certification

Lär dig grunderna i videoannonsering. Certifieringen och kurserna hittar du här.

Shopping Ads Certification

Lär dig grunderna i hur du annonserar med Google Shopping. Certifieringen och kurserna hittar du här.

💡 Här hittar du alla certifieringar inom Google Ads.

Google Analytics

Inne i Google Skillshop hittar du Google Analytics Academy. Med studiematerial för:

Utöver detta erbjuder Google följande mini-kurser på YouTube:

Google Ad Manager

Sommaren 2018 slog Googles DoubleClick for Publishers och DoubleClick Ad Exchange ihop sina påsar. Vill du läsa mer om hur detta gick till så förklarar Google allt här. Numera hittar vi allt utbildningsmaterial under Google Ad Manager.

Kolla in hur Nascar använder Ad Manager för en förbättrad användarupplevelse!

Google My Business

Lär dig hur du skapar Google My Business för företag och hur du optimerar din synlighet. Utbildningsmaterialet och testet hittar du här. Läs mer om Google My Business.

Waze Ads

Har du inte koll på det sedan tidigare så äger Google sedan 2013 Waze. I Waze Ads Fundamentals lär du dig grunderna i annonsering via navigationssystemet. Några av lektionerna som erbjuds är:

  • Intro to Waze
  • New Waze offerings
  • Ad Formats
  • Creative best practices

Här hittar du kursen och certifieringen.

Google AdMob

Google AdMob är plattformen för alla som vill tjäna pengar på att visa annonser i appar. Är du intresserad av att lära dig om hur det fungerar och komma igång? Du hittar utbildningsmaterialet här.

Utöver alla dessa grymma kurser och certifieringar hittar ni även Google Marketing Platform med fördjupningar i:

…och Google for Education som vänder sig till dig som är lärare, student eller utbildare.

Då återstår inget utom att önska er varmt lycka till med både nya kunskaper och certifieringar. Skulle ni vara intresserade av att ta in hjälp från experter med er annonsering och analys – hör av er till oss.

Filtrera bort intern trafik i Google Analytics – Så gör du!

Lästid: 3 minuter

Google Analytics är som vi alla vet ett ovärderligt analysverktyg för den som arbetar med webbplatser. I Google Analytics bjuds vi på mängder av grymma insikter rörande siternas trafik. Vilket kan handla om allt ifrån vem besökarna är, vad de gör och hur de rör sig på siten, till vilken enhet och på vilken geografisk plats de befinner sig på. Alla smaskiga features och insikter du kan få ta del av i Google Analytics kan du läsa mer om här.

Men för att spåra sitens trafik och dess användare på ett så bra och träffsäkert sätt som möjligt så bör (MÅSTE) vi göra en del justeringar i Google Analytics först. En av de absolut viktigaste punkterna att se över när man roddar i sitt, eller någon annans, Google Analytics-konto är att säkerställa att den interna trafiken på webbplatsen är utesluten.

Varför utesluta intern trafik i Google Analytics?

Spårar du ditt eget användande av siten så kan detta ge missvisande siffror och statistik i Google Analytics. Framförallt KPI:er som avg. session duration, pages/session och conv.rate kan bli väldigt trubbiga om du inte utesluter den interna trafiken. Oavsett vilken typ av site du driver.

Så utesluter du interna IP-adresser från Google Analytics

I dagens korta guide kommer jag steg för steg gå igenom hur du lägger in filter för att utesluta den interna trafiken från att visas i Google Analytics.

Gör såhär:

  1. Logga in i ditt Google Analytics-konto och klicka därefter på kugghjulet “Admin” längst ner i vänsterhörnet.

2. När du klickat på kugghjulet kommer du se menyn nedan. Klicka på fliken “Filter”. Notera att du måste ha admin-behörighet i ert Google Analytics-konto för att kunna lägga in filter och korrigera vyer. Har du exempelvis endast behörighet “Read & Analyze” kommer du inte kunna göra dessa filterkorrigeringar. Läs mer om samtliga användarbehörigheter för Google Analytics här.

3. När du klickat på filter (och om du har full behörighet) kommer du se vyn nedan. Klicka då på “+Add filter”

4. I rutan “Filter name” väljer du sedan ett passande namn. Har man flera kontor eller flera olika arbetsplatser med olika IP-adresser bör man alltså lägga till multipla filter som utesluter trafiken från varje kontor.  Då skapar vi tex ett filter för; “Uteslut Topvisible IP-adress”, “Uteslut Fredrik IP-adress” osv osv… När du valt ett passande Filter name väljer du sedan “Predefined” under “Filter type”.

5. Klicka sedan på “Select filter type” – Välj alternativet “Exclude”.

6.  Klicka därefter på “Select source or destination” – Välj alternativet “traffic from the IP addresses”.

7. Sedan väljer du “Select expression” och klickar i alternativet “that are equal to”.

8.  Ta därefter din IP-adress och lägg in i rutan “IP addresses”. Är du osäker på vilken IP-adress du har kan du bara googla på “Whats my IP”, så berättar Google vad din IP-adress är. När du lagt in IP-adressen klickar du SAVE. 

Klart!

Voilà, svårare än så är det inte att filtrera ut den interna trafiken.

Har du frågor eller funderingar om hur man sätter upp Google Analytics enligt best practice? Eller bara andra frågor om Analys eller digital marknadsföring? Tveka inte att höra av dig!

Introduktion: Da Vinci Tools

Lästid: 5 minuter

Med digital marknadsföring tillkommer en rad olika val av verktyg och analysprogram som hjälper oss att nå ut. För att göra arbetet lite lättare och faktiskt roligare, finns nu ett plugin-program för alla som använder sig av webbläsaren Google Chrome – Da Vinci Tools.

Vad är Da Vinci Tools?

Da Vinci Tools är plugin-programmet som hjälper dig att få en tydligare överblick i statistiken som vi hittar i respektive verktyg i Google Marketing Platform. Chanserna och möjligheterna är från start stora då programmet stödjer en rad med verktyg inom Google som du troligtvis använder redan idag. Men eftersom vi ska få en lite djupare förståelse så kommer jag idag att gå igenom de två verktyg som används mest frekvent, Google Ads och Google Analytics.

Google Ads

Vi börjar med en mjukstart i Google Ads som idag innehåller en väldigt nyttig och användbar funktion, heatmap.

Vad är heatmap och hur kan vi använda det? Tar vi oss in i Google Ads och väljer att ställa oss på kampanjnivå, rikta blicken till höger, så ser vi funktionen heatmap (se bild nedan). Aktiveras genom att klicka på knappen. Under fåtalet sekunder så uppdateras arbetsytan och du presenteras med möjligheten att sortera raderna i respektive kolumn efter hur bra/mindre bra de presterar.

Den enkla kartläggningen ger oss en överblick med färger som är lätt att tyda, grönt för absolut topp, gult/orange som medium och röd som lägst. Heatmapen fungerar ända från kampanjnivå ner till sökordsnivå, vilket ger oss tydliga direktiv på vad som fungerar bra och mindre bra.

Google Analytics

Verktyget som idag ger oss full insyn i hur vi förtjänar trafik till webbplatsen och hur användare beter sig väl inne på specifika landningssidor, Google Analytics. I verktyget med plugin-programmet aktiverat finner vi en rad olika möjligheter. Listan är lång och därför har jag valt ut tre stycken funktioner som förtjänar lite extra rampljus i dagens blogginlägg.

1. Heatmap, funktionen är densamma som i Google Ads. Vi väljer enkelt och smidigt vad vi vill kartlägga, är det trafik till webbplatsen från olika kanaler, försäljning för en e-handlare eller företaget som vill följa sina användare från ingång till utgång. I exemplet nedan kan vi smidigt och enkelt kartlägga och jämföra trafiken från olika kanaler genom användare, sessioner m.m. genom termometern och färgerna.

2. Low/High points, många gånger när vi analyserar grafer över exempelvis sessioner, användare och konverteringar så har vi ups and downs, som i alla verksamheter som mäter data.

Har vi då en graf som rör sig frekvent upp och ner med många toppar och dalar, kan det vara smidigt att snabbt få en överblick på när vi nådde som högst kontra lägst. Enligt exempel nedan har Da Vinci Tools gett oss två stycken förstorade cirklar, en för respektive topp och dal som ger oss visuellt tydliga punkter.

3. Sticky header
Varje gång vi använder oss av Google Analytics så väljer vi ett datumintervall, vilken typ av data vi vill analysera, scrollar ner på sidan för att se vår statistik och börjar kalkylera våra slutsatser. Vad händer när vi har analyserat klart och skulle vilja byta datum? Jo, vi scrollar upp på sidan igen för att byta datum.

Om jag då skulle exempelvis skulle vilja ändra datum med 1-2 dagar eller jämföra med förra årets resultat under samma period? För att göra detta lite mer tidseffektivt och spara lite på scrollningen, så har Da Vinci Tool en lösning.

Svar, gör enligt följande: Klicka på pin-nålen uppe i höger hörnet så att denna förvandlas till mörk grå, scrolla ner på sidan och voila, nu följer raden för datum med vart du än scrollar på sidan och du kan smidigt och enkelt byta datum och jämföra år mot år etc.

Hur installerar jag Da Vinci Tools?

För att komma igång så klickar du här. Här finner du mer information om programmet, hur många som använder det idag, betyg och vad det är bra för.

Efter att Da Vinci har installerats tas du direkt till inställningarna för programmet. Här finner du möjligheten att logga in med ditt Google konto, någonting som rekommenderas varmt att göra, men är absolut inget krav.

Utöver inloggningen så finner vi en meny till vänster som enkelt kan navigeras genom de olika verktygen som idag stödjer Da Vinci Tools.
Ta enkelt bort features som du ej vill använda eller lägg till nyheter som släpps efterhand som gör programmet mer aktuellt och uppdaterat.

Avslutande tankar och en bonus!

Då jag själv nyligen kommit över plugin-programmet så är erfarenheten i form av tid inte lång, men då det används dagligen så är jag långt över förväntningarna jag hade innan jag installerade Da Vinci Tools.
Arbetet blir lite roligare och enklare när det kommer till att framförallt tyda positiva vs negativa resultat med hjälp av termometern och färgerna.

Nu till bonusen!
För den som vill snabbt navigera sig genom de olika tjänsterna i Google Marketing Platform och inte tagit sig tiden att fästa flikarna i webbläsaren till dessa sidor.

Rikta blicken upp i höger mot Da Vinci Tools tillägget, klicka på plugin:et och vips så är du ett klick ifrån den verktyg som du vill ta dig till.

Sen kan man ju undra varför Google Ads inte finns med som en länk?


Hoppas att ni finner detta plugin-program lika nyttigt och användarvänligt som undertecknade gör! Om det dyker upp några frågor eller tankar så kontakta mig direkt, så hjälper jag mer än gärna till!

Ha en fortsatt underbar dag!

Fördelarna med Google Tag Manager

Lästid: 3 minuterGoogle Tag Manager – eller GTM som jag hädanefter kommer referera till, är en av mina stora kärlekar här i livet. Tyvärr är det ett verktyg som enligt mig används allt för sällan.

Jag tänkte bjuda på en liten smakbit av vad detta underbara verktyg erbjuder och belysa de, enligt mig, största fördelarna med Google Tag Manager, så du kan utveckla dina analyser, SEO-resultat och annat nyttigt.

Vilka är fördelarna med Google Tag Manager? 

Vi börjar med att dra lite kort om vad Google Tag Manager är. Den korta versionen är följande: GTM är ett så kallat Tag Management System som hanterar taggar (tags), som är snippets av JavaScript. Dessa tags skickar information till tredje parter från er webbsida eller app.

Lite mer i detalj möjliggör GTM att du istället för att ändra källkoden till sidan, använder dess interface för att skapa, ändra och kontrollera vad som spåras på sidan och hur. Detta skall inte förväxlas med Google Analytics då det är ett separat verktyg. Visst kan det komplettera spårning som vi sedan kan läsa av i Analytics, men det är så mycket mer. GTM går alldeles utmärkt att även använda tillsammans med program som Hotjar, Google Ads m.fl. Det bästa av allt? Allt styrs från GTMs interface och du behöver inte kontakta utvecklare för att ändra i källkoden. Fattar du hur mycket tid som företaget sparar på det och hur snabbt du kan fixa roliga saker på sajten?

Få bättre koll på webbplatstrafiken!

Det är inte ett okänt faktum att vi ofta måste identifiera och utesluta olika typer av trafik i Google Analytics. Man brukar vilja filtrera ut spam, trafik från partners och intern trafik. Vanligtvis görs detta genom att använda avancerade filter.

Tyvärr finns det en begränsning i GA på 100 filter. Om du har ett stort antal IP-filter du vill utesluta är detta ett perfekt tillfälle att dra in GTM för att implementera en blockerande trigger. Blockerande triggers är byggda med en anpassad variabel och en anpassad händelse trigger. Låter inte så avancerat, eller hur (Mvh miss nörd)?

Tänk på att om du använder en blockerande trigger kommer dessa trafiktyper att uteslutas från alla eller alla GA-vyer inklusive den ofiltrerade vyn.

Implementera Strukturerad Data

Strukturerad data <3 är ett mycket viktigt sätt att förbättra organiska sökresultat, men det kan vara svårt för marknadsförare att genomföra- särskilt om du inte är tekniskt lagd. GTM gör det enkelt för icke-utvecklare att implementera strukturerad data på en sida på en webbplats.

google tag manager och olika kopplingar

Säkerställ att rätt sidor indexeras

Det går även att definiera en URL-variabel med GTM för att ta bort ytterligare parametrar som eventuellt kan ha skapats. Då kan man bygga en anpassad HTML-tagg med JavaScript-kod för att infoga en kanonisk länk med self referral i avsnittet <head> på sidan. Detta säkerställer att endast den vanliga webbadressen indexeras av Google, och inte de andra onödiga.

På samma sätt kan du infoga mobile switchboard taggar om din webbplats använder mobila subdomäner.

Importera Marketing Automation parametrar

Många företag använder Marketing Automation- system för att samla in leadsgenererande data via en försäljningstratt. Med GTM kan du enkelt implementera spårnings parametrar för leads och kombinera denna data med Google Analytics-information.

Med den inbyggda variabeln av first-party cookies kan GTM överföra lead ID nummer, tillsammans med andra parametrar, vidare till Google Analytics.

Förstå webbplatsbeteende (ännu mer!)

Med GTM är det enkelt att spåra användarbeteende, åtgärder och konverteringar med automatiska händelser . Du kan till exempel spåra klick på vissa delar av en sida, interaktioner med en video eller användarnas scroll-beteende.

Automatiska händelser kan också spåra nedladdningar och ifyllda formulär. Dessa insikter är viktiga för att hjälpa marknadsförare att förbättra engagemang och konvertering.

Känner du dig redo att ta tag i GTM nu? Eller vill du veta mer om fördelarna med Google Tag Manager? Kontakta mig här om du vill veta mer om GTM, behöver hjälp med det eller bara vill snacka analys.

Peace!

Google Signals – Förbättra er remarketing och rapportering!

Lästid: 3 minuterSom du kanske sett så har Google Analytics fått en ny funktion. När du aktiverar Google Signals uppdateras befintliga funktioner i Google Analytics så de även tar med samlad data från Google-användare som aktiverat personliga annonspreferenser. Efter att du aktiverat Google Signals ersätts de tidigare reglagen för remarketing och annonseringsfunktionen.

Hur fungerar Google Signals?

Om en Googleanvändare (alltså en person som är inloggad i Chrome med sitt Google-konto) har aktiverat sina personliga annonspreferenser kan Google ta fram en helhetsbild av hur de interagerar med en online-egendom i olika webbläsare och på olika enheter. Du kan till exempel ser hur många användare som tittar på produkter på din webbplats via en telefon och senare kommer tillbaka för att köpa något via en surfplatta eller dator.

Tack vare att användarna som har aktiverat personliga annonspreferenser, som genererar stora datavolymer, kan Google utifrån denna data uppskatta vad hela dina användarbas gör. ÖVER FLERA ENHETER (detta är så fantastiskt att det fick skrivas i versaler!)

Som standard raderas data från inloggade Google-användare efter 26 månader. Denna inställning kan ändras till både lägre tid och kortare tid. Om inställningen för datalagring är inställd på ett alternativ som är kortare än 26 månader respekteras detta även för data från inloggade Google-användare. Datalagring kan du anpassa genom att gå in på Admin → Egendom → Spårningsinformation → Datalagring.

OBS! Rapporter över flera enheter innehåller endast samlad data. Ingen data för enskilda användare visas. Helt enligt GDPR.

Användningsområden

Om man till exempel vill skapa rapporter om och lära sig förstå sina marknadsföringsresultat över flera enheter (t.ex. kanaler, kampanjer) så kan man optimera annonsutgifterna baserat på användningsdata över flera enheter. Eller om man vill rikta remarketing till användare över flera enheter kan man erbjuda mycket relevanta annonser baserat på användning över flera enheter.

Så aktiverar du Google-signaler

Vill du skapa rapporter om användarresor över flera enheter och/eller rikta remarketing till inloggade Google-användare behöver du aktivera Google Signals.

Du måste ha redigeringsbehörighet för den valda egendomen om du vill aktivera Google Signals.

1. Logga in på Google Analytics. Har ni inte aktiverat Signals innan kommer de synas en blå notis-banner högst upp på sidan. Klicka på “Kom igång”. 

Om denna notis inte kommit upp kan du välja att gå till kolumnen Egendom > Spårningsinformation > Datainsamling och följ anvisningarna i den blå dialogrutan.

2. Klicka vidare till informations- och aktiverings-panelerna.

Läs informationen om Google Signals och klicka på FORTSÄTT.

  1. Aktivera google signals

Aktivera Google Signals!

→ Välj egendomarna där du vill aktivera Google Signals (alla egendomar i kontot, endast denna egendom eller en viss undergrupp med egendomar i kontot).

→ Klicka på AKTIVERA om du vill aktivera Google Signals omedelbart.

→ Klicka på BESTÄM SENARE om du vill aktivera senare.

Innan du aktiverar Google-signaler visas även ett meddelande i Analytics (”Aktivera Google-signaler BETA”) som du kan ignorera. Om du avvisar meddelandet innan du aktiverar eller bestämmer dig för att aktivera senare följer du föregående steg.

När du har aktiverat Google Signals är reglaget för funktionen PÅ.

När Google Signals är aktiverat kan du visa remarketingannonser över flera enheter för Google-användare som har aktiverat personliga annonspreferenser visa ny användarbaserad data i rapporter över flera enheter. Tänk på att ny data är tillgänglig från det datum då du aktiverade Google-signaler.

Om du vill ändra inställningen går du till kolumnen Egendom > Spårningsinformation > Datainsamling.

I min mening är detta en otroligt bra utveckling av funktioner då användare som hoppat mycket mellan olika enheter (jag är en effektiv enhets-hoppare) nu kan ge en mer precis bild av hur användarbeteendet är samt vi surfare slipper onödig remarketing av produkter vi redan köpt.

Bra jobbar team Analytics!

Söt igelkott surfar på internet med mönstrade badshorts och solglasögon

Surfa vidare, kompisar!

 

Gör ditt Google Analytics GDPR-redo

Lästid: 2 minuterGDPR är verkligen detta årets största buzz, var och vartannat email har en ämnesrad som berättar om hur viktigt det är att göra sig redo inför den 25 maj. Vill du läsa mer allmänt om dataskyddsförordningen så hittar du alldeles utmärkt information hos Datainspektionen. Här berättar vår Analys-expert Fanny Edenbro hur du GDPR-säkrar ditt Google Analytics!

GDPR för Google Analytics

Tillägg avseende databearbetning

Admin → Konto → Kontoinställningar → Scrolla längst ner och läs tillägget → Spara.

Här kan ni även lägga till DPA-administration.

 

Godkänn Tillägg avseende databearbetning inför GDPR i Analytics

 

Lagring av användar- och händelsedata

Admin → Egendom → Spårningsinformation → Datalagring → Spara

 

Hantera lagring av användar- och händelsedata inför GDPR i Analytics

Undvik att samla in personligt identifierande information (PII)

Säkerställ att ni inte samlar in PII. Detta är ett no-go enligt Analytics Terms of Services men det skadar inte att säkerställa att ni faktiskt inte samlar in PII som tex email, namn etc.

Beteende → Webbplatsinnehåll → Alla sidor → Sök efter “@” i sökfältet för att se att ni inte samlar in email. Sök efter “ förnamn” osv.

 

Undvik att samla in personligt identifierande information (PII) i Analytics

Anonymize IP

Om du har Google TagManager kan du ändra till Anonymize IP i er GA- settings variabel.

Gå till variabeln i Google TagManager → Fler inställningar → Fält att ange → Fältnamn Name: anonymizeIp → Värde: True → Spara → Publicera

 

Anonymize IP inför GDPR i TagManager

Dubbelkolla även i “Custom Dimensions” att ni inte samlar in någon känslig information.

 

Behöver du hjälp med en vårstädning av ditt Google Analytics-konto, kanske setup av Google Tag Manager eller Enhanced eCommerce Tracking? Vi hjälper gärna till!

Attribution och Den Digitala kundresan

Lästid: 4 minuter

Förstå den digitala kundresan med hjälp av Attribution i Google AdWords och Google Analytics

 

Kundresan blir mer och mer komplex och det är inte helt lätt att analysera och förstå vilka kanaler som bidrar till konverteringar på din webbplats. När en specifik Adwords annons kopplat till ett sökord har fått en konvertering behöver det inte betyda att det är just den annonsen och sökordet som gör att kunden utför en konvertering. Precis som min kollega Maria nämner i detta blogginlägget så har en genomsnittlig B2C-kund 6-7 beröringspunkter innan de tar sitt beslut och en genomsnittlig B2B-kund har 12 beröringspunkter. Därför är det väldigt viktigt att ha ett helhetstänk när det kommer till köpprocessen dina kunder går igenom.  

För några veckor sedan deltog jag på ett seminarium som Google arrangerat gällande Attribution. Där fick vi en inblick i hur Google arbetar för att utveckla systemet genom machine learning och algoritmer för att lyckas fånga upp beteende hos en kund. Målet är att automatisera så mycket som möjligt för att vi ska kunna lägga mer tid på att arbeta med strategi och kunna använda den mänskliga kreativiteten till rätt saker. I början av 2018 kommer verktyget Google Attribution lanseras på den svenska marknaden. Det är ett nytt verktyg som kommer hjälpa oss att få en bättre insikt i hur vi kan optimera våra kampanjer över olika kanaler och enheter.

 

Attributionsmodeller i Google AdWords

I AdWords finns det olika inställningar för hur en konvertering tillskrivs. För att förstå innebörden av de olika attributionsmodellerna kan vi dra liknelser till ett fotbollslag. Låt säga att MFF vinner en match för att Markus Rosenberg gör tre mål. Ska alla mål tillskrivas till Rosenberg? Är det inte en laginsats där det är flera spelare som är inblandade för att bollen ska komma i mål. Liksom konverteringar på en webbplats. Hur många beröringspunkter har dina kunder egentligen haft innan konverteringen genomförs? Beslutade kunden sig för att genomföra ett köp när den såg en AdWords annons? Eller är det när personen hör en vän prata om er produkt? En annan intressant fråga är hur många gånger har en kund varit i kontakt med dina AdWords annonser? Har personen ifråga klickat på tre olika annonser vid tre olika tillfällen? Troligtvis är det en kombination av flera beröringspunkter och kampanjer.

När vi pratar om attribution så finns det även ett exempel som är väldigt relevant just nu: Black Friday. På fredag är det dags för Black Friday som har blivit en stor shoppingdag även här i Sverige. Under en period på ca fyra veckor kan man se att trafiken ökar på webbplatsen. Då är det rätt tydligt att det inte är själva annonsen som bidrar till konverteringar när det kommer till Black Friday och då skulle det vara intressant att se över vilka sökord eller kanaler som bidrog till att kunden hittade vår produkt ett par veckor tidigare för att kunna påverka kunden i ett tidigare skedde.

 

Kort om de olika Attributionsmodellerna i Google AdWords

Senaste klick är den vanligaste inställningen och den innebär att hela konverteringsvärdet tillskrivs till den annons och motsvarande sökord som kunden klicka på senast. Det kan vara bra att veta att en viss fördröjning kan förekomma när man använder denna modellen.

Första klick innebär att hela konverteringsvärdet tillskrivs den annons och motsvarande sökordet kunden klickade på först.

Linjär innebär att konverteringsvärdet fördelas jämnt över alla klick längs konverteringsvägen.

Tidsskillnad innebär att en större del av konverteringsvärdet tillskrivs till det klick som skedde tidsmässigt närmast konverteringen.

Positionsbaserad innebär att 40% av konverteringsvärdet tillskrivs det första respektive senaste klicket. Resterande 20% fördelas jämt över resterande klick längs konverteringsvägen.

Datadriven innebär att konverteringsvärdet fördelas ut på de klick en kund gör på väg till en konvertering och de klick som varit mest värdefullt tillskrivs en större del av värdet. Konverteringsdata används för att beräkna varje sökords faktiska påverkan längs konverteringsvägen. Googles algoritmer jämför olika klickvägar för att identifiera mönster bland de klick som leder till konverteringar. För att kunna använda denna attributionsmodell krävs det en viss mängd data. Minst 15 000 klick och en konverteringsåtgärd måste ha minst 600 konverteringar under en period på 30 dagar. Här kan du läsa mer om datadriven attribution i AdWords.

 

Vilken Attribution ska man ha som inställning i Google AdWords?

Google rekommenderar att man ska ha inställningen datadriven attribution om man har tillgång till det. Enligt Googles statistik så ökar datadriven attribution generellt konverteringar med ca 5%. Om man inte har tillräckligt med data i kontot så finns det några andra attribution inställningar man kan använda utifrån vilket mål och syfte man har. Här är två exempel på modeller: Positionsbaserad är en bra inställning om man är i en tillväxtfas och Tidsskillnad rekommenderas om man har ett välkänt varumärke. Det gäller dock att testa sig fram och följa upp för att se vilken modell som passar just ditt företag.

 

Så vilka kampanjer och sökord är mest värdefulla för ert företag?

I Analytics finns där en hel del bra rapporter för att försöka förstå kundresan fram till en konvertering. Mina favoriter är: Bästa konverteringssökvägar och Konverteringsvägens längd. När man lyckats hitta svaren på sina frågor är det lättare att kunna se hur man kan påverka kunden tidigare i processen mot en konvertering, genom exempelvis remarketinglistor och budjusteringar då vi vet att just det sökordet har ett stort värde. För att jämföra olika attributionsmodeller finns där en rapport i Analytics som heter Verktyg för jämförelse av modeller.

Avslutningsvis – kom nu ihåg att se helheten i en kundresa och använd de verktyg som finns för att försöka förstå hur viktiga de olika kanalerna, sökorden mm är för det slutliga resultatet. Om ni vill ha hjälp med att analysera era kunders resor till en konvertering eller hjälp med något annat spännande i den digitala världen så kan ni kontakta oss här.