I takt med att digitaliseringen ökar blir verktygen och hjälpmedlen för alla med webbplatser bara fler. Samtidigt ökar även konkurrensen, vilket gör det viktigare än någonsin för företag att mäta och analysera sin data. Vilken data är relevant?
Google Tag Manager
Google Tag Manager, även kallat GTM eller Google Taggstyrning, är ett av alla populära verktyg i Googles nästintill bottenlösa portfölj. Med Google Tag Manager kan du snabbt och enkelt hantera din webbplats alla taggar (kodsnuttar) utan att göra en enda förändring i koden.
Med hjälp av Google Tag Manager kan du spåra värdefulla händelser på din site och importera denna data direkt till tex. Google Analytics. Händelserna kan innefatta allt ifrån klick på specifika knappar och länkar, till scrollning och interaktion med videoinnehåll. Möjligheterna i GTM är många.
Varför använda Google Tag Manager?
Fördelarna med att ha Google Tag Manager implementerat är att du inte behöver gå till en utvecklare varje gång du behöver göra småändringar i koden. GTM implementeras enkelt genom att man lägger in en kort kodsnutt i koden på siten. När kodsnutten väl är på plats kan du sedan på egen hand göra ändringar i Google Tag Managers gränssnitt.
Taggar, Triggers & Variabler
I Google Tag Manager stöter vi på en hel del olika begrepp som är värda att känna till. Där Tags (taggar), Triggers (utlösare) och Variables (variabler) hör till några av de vanligaste.
- Tags: Är en kodsnutt som skickar data till ett system, t.ex. till Google Analytics eller Google Ads.
- Triggers: Snappar upp specifika händelser på webbplatsen, tex. knappklick och sidladdningar. Om triggern i sin tur är kopplad till en tag aktiveras ett event eller en händelse.
- Variables: Är ett namn på ett föränderligt värde. T.ex. en specifik produkt, ett pris eller ett datum.
Hur kan vi på Topvisible hjälpa er med GTM?
Novis eller ej, Google Tag Manager kan ibland skapa huvudbry. Vi på Topvisible har lång erfarenhet av GTM och tar oss an en mängd olika uppdrag inom området – Så låt oss hjälpa dig! Några av de vanligaste uppdragen vi får inom just Google Tag Manager är följande:
- Implementation av Google Analytics och Google Optimize via Google Tag Manager
- Implementation av Facebookpixel
- Implementation av HotJar och UET-tag för Microsoft Ads(Bing ads)
- Implementation av E-handelsspårning
- Implementation av tags och triggers för tex. leadsformulär, kontaktformulär, telefonnummer m.m.
- Felsökning
Vill ni ha hjälp med något specifikt eller är ni bara nyfikna på att veta mer om GTM? Tveka inte att höra av er!
Vi hjälper dig även med:
Google Search Console
Google Search Console är ett viktigt verktyg som låter er övervaka den tekniska hälsan på er hemsida.
Google Analytics
Google Analytics är den största spelaren inom data & analys, oavsett om du är nybörjare eller webbanalytiker.