6 snabba om Google Analytics 4 (GA4)

Lästid: 3 minuter

I vintras la Google Analytics till en ny version – Google Analytics 4 (GA4). Det är inte bara en ny font eller ny färg – utan det är faktiskt vissa fundamentala förändringar! Spännande, kul och såklart lite läskigt. Detta blogginlägg kommer absolut inte täcka alla förändringar för då hade vi fått skriva text fram till jul. Här väljer vi 6 punkter som kan vara bra för dig att känna till och så du hänger med i snacket.

1. Ta inte bort Universal Analytics utan kör Google Analytics 4 (GA4) parallellt

Denna är viktig så den får komma först. Om du redan arbetar med Google Analytics – ta inte bort den koden och vyn. GA4 kommer inte importera historisk data så det är viktigt att du behåller alla gamla vyer. Det finns dessutom en del funktioner som experterna misstänker kommer att komma till GA4 men som inte implementerats än. Jag tycker även det kan vara skönt att ha den gamla versionen kvar innan man vant sig vid allt nytt.

2. Bounce rate försvinner – in kommer Engagerade sessioner

Va!? Jo det stämmer – denna KPI som diskuterats och ältats och förvirrat så många. Den är borta. Istället ligger fokus på något som kallas Engaged Sessions (engagerade sessioner på svenska). En engaged session är något av följande: en session som är minst 10 sekunder, att man haft minst 2 page views, eller att man haft 1 “conversion event”

Engagerade sessioner i GA4

Engagerade sessioner i GA4

 

3. Events är det stora nu – och vissa läggs till med ett enkelt knapptryck

Tidigare har en av de viktigaste begreppen i Google Analytics varit hits – t.ex. en sidvisning, ett klick på en knapp, en nedladdning. Nu kommer hits inte användas utan det kommer vara events. Vissa kommer läggas till automatiskt som: sidvisningar, scrolls (rullningar), utgående klick, nedladdningar, webbplatssökning och videoengagemang.

Automatiska Events i GA4

Du kommer även enkelt kunna märka om dessa events ska spåras som en konvertering. Hur smidigt som helst!

    • Events i Google Analytics 4 som konvertering

4. Färre standardrapporter – mer anpassat

I det Analytics vi är vana vid finns ca 150 standardrapporter snyggt uppradade i vänstermenyn. I GA4 kommer det inte finnas så många, det surras om runt 20 men den siffran kommer säkert att ändras. Anledningen till detta är att vi ska anpassa rapporterna efter våra egna behov – detta är inte så förvånande med tanke på hur mycket de har tryckt på om Data Studio. Att göra egna rapporter i GA4 är mycket enklare och mer intuitivt än i Universal Analytics.

5. Inga vyer

Det kommer inte finnas några vyer i GA4 – varför? Jo, vi kommer istället att få arbeta i en vy och får applicera datafilter direkt i rapporterna. Du kommer kunna filtrera bort exempelvis er interna trafik, men det blir på ett lite annorlunda sätt. 

6. Fler förinställda datumintervall

Vi är vana vid att det finns ett förval i datum menyn där man kan välja att se statistik för de senaste 7 eller 30 dagarna – nu kommer du istället kunna välja de senaste 7, 14, 28, 30, 90 dagarna. 28 dagar var förvalt när jag har loggat in. En liten förändring men det kanske blir standard att alltid tala om de senaste 28 dagarna istället för senaste 30 – vi får se helt enkelt!


Hoppas detta inspirerar några av er att testa lite mer i Google Analytics 4 – jag ska själv erkänna att jag ofta faller tillbaka till den gamla versionen då den är mest bekant för mig och våra kunder – men GA4 kommer bli riktigt bra och jag ser fram emot en full integration. Hör av er när ni upptäcker spännande funktioner så kan vi dela dessa tips!

Läs mer på Googles hjälpcenter om GA4

Se Googles YouTube om GA4


Maria Eckerwall

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *