Nybörjarguide-Strukturerad-Data

Strukturerad data för nybörjare

Publicerat av

Alla som driver en webbsida är inte digitala marknadsförare som har koll på det senaste och är vassa på att skaffa trafik till sin sida. Därför kan det vara rätt svårt att hänga med i SEO-världen då Google ständigt ändrar spelreglerna. Dagens best-practice kan vara utdaterat om ett halvår. Ett område inom SEO som antagligen inte kommer försvinna den närmsta tiden, utan bara bli större och större, är strukturerad data. I denna artikeln tänker jag skrapa på ytan och ge er en mjukstart i ämnet.

Google är världens största sökmotor och hjälper oss att hitta nästan allt vi söker, om det så är kläder, recept eller svar på våra frågor. Det går att jämföra Google med ett bibliotek, ett bibliotek som hanterar webbsidor istället för böcker. Detta bibliotek av webbsidor görs möjligt med hjälp av robotar som automatisk skannar av internet i jakt på webbsidor. För varje sida robotarna stöter på görs en snabb, automatisk analys. Analysen går ut på att försöka förstå innehållet på sidan, för att sedan kunna  placera den i korrekt kategori i Googles bibliotek. Detta är grunden i vad Google gör och anledningen till varför vi blir presenterade med tusentals relevanta sökresultat när vi Googlar något.

Vad är strukturerad data?

Strukturerad data går ut på att i förväg, innan Googles robotar kommer på besök, markera upp innehållet och tydligt förklara vad det handlar om. Detta gör det enklare för Google att förstå sidans innehåll. I gengäld får de hemsidor som markerat upp sin sida med strukturerad data möjligheten att synas under något som kallas “Rich Results” eller “Rich Snippets” i Googles sökresultat. En annan fördel med strukturerad data är att er sida blir optimerad för röstsökningar. Läs gärna vår artikel om hur ni optimerar er webbplats för röstsök.

Vi känner alla till de klassiska 10 blå länkarna som utgör Googles sökresultat. Men nuförtiden kan sökresultatet inkludera mer än dessa 10 länkar. Element som vi kallar “Rich Results”. Istället för att jag berättar vad “Rich Results” är, tänker jag med bilder visa er hur det kan se ut. Sannolikt kommer ni känna igen det på bilderna. Vad ni kanske aldrig förstått är att det är strukturerad data som spelat en roll bakom kulisserna.

Recept

Strukturerad-data-recept-och-mat

Den som söker efter Chokladmuffins blir presenterad med detta resultat. I resultatet kan vi tydligt se vilken påverkan strukturerad data har. Inte förrän längst ner blir vi presenterade med de klassiska länkarna. Toppen av sökresultatet domineras av sidor som strukturerat sitt innehåll. Och i detta fall har de fått ut något av det. Den som vill kan till och med laga muffins direkt från sökresultatet.

Artiklar

Strukturerad-data-artiklar-och-nyheter

Ett annat område där man oftast hittar strukturerad data är inom nyhetsbranschen. Det går att hitta strukturerad data i vilken artikel som helst, men nyhetssidor sticker ut. Eftersom det är en bransch med extremt hög konkurrens gör konkurrenter allt för att få försprång på varandra. Strukturerad data är utmärkt sätt att få detta försprång. Om man märker upp sina artiklar finns det en chans att den hamnar under “Huvudnyheter” högst upp i sökresultatet. Detta bidrar automatiskt till fler besökare och spridning av sin nyhet.

Media

Strukturerad-data-filmer

I exemplet ovan gäller det filmer, men liknande resultat kan även dyka upp för böcker, TV-serier och musik.

Event

Strukturerad-data-event

Om man söker efter t.ex. evenemang i Malmö så blir man presenterad med en stor lista på evenemang. I detta exempel har jag valt att läsa mer om Moriska Paviljongens event. Jag blir då presenterad med Datum, Adress och Tid – samt en länk till deras webbplats. För den som planerar att hålla i ett evenemang är strukturerad data väldigt lämpligt för att få lite extra gratis exponering.

Finns det mer?

Ni har fått se fyra av många olika typer av data som går att strukturera upp på sin webbplats. Om man vill se vilka typer utöver dessa som går att strukturera rekommenderar jag att kolla in Schema.org. Det är viktigt att komma ihåg att även om man arbetar med strukturerad data finns det inga garantier för att man får ta del av Rich Results.

Hur implementerar man detta på sin egen webbplats?

Eftersom denna artikeln var en mjukstart till strukturerad data valde jag att inte ta upp implementerings-delen av det hela. Även om det idag finns en hel del hjälpverktyg. så kan det vara en teknisk utmaning att lösa. Den som vill ge sig på utmaningen kan läsa om det på Googles guide till strukturerad data.

Om ni tycker att strukturerad data låter spännande och funderar om det är något ni själva kan arbeta med – hör av er till mig! Jag pratar gärna om er situation och vilka behov ni kan tänkas ha.

Ha det fint!
/Nils 🙂

Dela gärna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *