Skriv Metabeskrivning för SEO

Guide [2021]: Lär dig skriva Metabeskrivningar för SEO

Lästid: 3 minuter

Veckans blogginlägg kommer att handla om hur du optimerar webbplatsens metabeskrivningar. Metabeskrivningar är en del av arbetet och strategierna med sökmotoroptimering, än om metabeskrivningarna inte alls är lika viktiga idag som de var för 15-20 år sedan. I dagens blogginlägg kommer jag gå igenom mina tips och tricks för hur man SEO-anpassar sin webbplats metabeskrivningar. Håll tillgodo!

Vad är en metabeskrivning?

Metabeskrivningar kan anges på mer eller mindre alla sidor på webbplatsen. En metabeskrivning är en kort textremsa som talar om vad landningssidan handlar om. Metabeskrivningen är inget som syns direkt på landningssidan, utan den hittas vanligtvis direkt i Google’s sökresultat (Bild nedan) och i källkoden på era landningssidor. Metabeskrivningen skall vara kort, koncis, unik och säljande.

Metabeskrivning hos Moz

Hur många tecken bör metabeskrivningen innehålla?

Metabeskrivningar bör vara mellan 150-160 (920 pixlar) tecken långa. Är metabeskrivningen längre än 160 tecken (eller 920 pixlar) så ”klipper” Google av den och visar endast de tecken som ryms inom 160 teckensgränsen. Är du osäker på ifall längden är rätt på dina metabeskrivningar? Prova isåfall Yoast SEO plugin till WordPress (om du nu har en wordpress-site) eller använd dig utav teckenräknare i ett excel-ark. Sen finns det förstås även en rad andra olika siter som man kan använda sig utav som hjälp i framtagandet av metabeskrivningar.

Vad bör din metabeskrivning innehålla och vad ska man tänka på när man sätter sin strategi?

– Längd Desktop: ca 156 tecken (920 pixlar)
– Längd Mobile: ca 120 tecken (680 pixlar)
– Kort och koncist
– Inkludera sökordet i metabeskrivningen, (1-2 gånger.)
– Nämn eventuella USP:ar. Om det så är fri frakt, snabb leverans, låga priser, bäst i test…
– Avsluta gärna med en call to action! Beställ idag, läs mer, köp online, klicka här…

Men längden då…. den är ju olika för Desktop och Mobil – Hur ska jag tänka här? Jag brukar optimera metabeskrivningarna för desktop och sen får Google välja själv hur många tecken den vill visa på mobil. Men vill ni primärt optimera för mobil? Go Ahead!

Tips: Testa att förhandsgranska era metabeskrivningar i SERP Preview Tool

Tänk även på att metabeskrivningarna skall vara absolut unika för varje landningssida. (Ja du läste rätt, absolut unika!) Google är inget stort fan av duplicerat innehåll. Men ta det lite för vad det är – Prioritera metabeskrivningar på dina viktigaste sidor först!

Använd SERP Preview Tool för metabeskrivningar

Har metabeskrivningen något SEO-värde?

Innan 2009 var metabeskrivningar en relativt stor rankingfaktor hos Google. Ju bättre fokus på sökordet i metabeskrivningen, desto bättre skulle man ranka. Men metabeskrivningens viktighet har avtagit de senaste åren och Google har gått ut och meddelat att metabeskrivningar inte längre har något direkt SEO-värde.

Det är dock väldigt viktigt att poängtera att metabeskrivningar fungerar som en ”säljpitch”/ ”annonstext” för landningssidan. En bra metabeskrivning som genererar klick (hög CTR) och som drar besökare till siten är naturligtvis mycket bättre än en ickesäljande/obefintlig metabeskrivning. CTR och användarbeteende är något som Googles algoritm tar allt större hänsyn till, sägs det. Således skulle man kunna säga att metabeskrivningar kan ha en ”indirekt påverkan” på sitens SEO. Något som är värt att tänka på!

Detta var en kortare introduktion och uppdatering kring hur man skriver en bra metabeskrivning. Har du fler frågor eller funderingar kring dagens inlägg? Eller har du kanske fler tips och trix att dela med dig utav när du skriver metabeskrivningar? Lämna gärna en kommentar eller tipsa oss idag!


Fredrik Ekdahl

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *