SearchStars 2019 – Tre talare sammanfattade!

Lästid: 4 minuter

Igår körde vi årets upplaga av SearchStars och vilken dag vi fick! Men med härliga besökare och fantastiska talare kan det ju knappast bli annat än succé! Allting filmades såklart och om några veckor kan man ta del av hela dagen men till dess kommer vi dela lite sammanfattningar av talen. Här är del ett i den serien – möt Jonas Grünfeld, Jill Quick och Simo Ahava!

Jonas Grunfeld – Verve Search – How to get top tier links; what we learned by sending 100 000 outreach emails. 

Jonas Grunfeld har jobbar på Verve Search som Business Development Director. Han börjar med att visa några exempel på framgångsrika kampanjer som gett starka länkar på starka siter. Han fortsätter med några handfasta tips på hur du kan jobba på ett strategiskt sätt med outreach. Han börjar med att säga att tidigare relationer med journalisten inte är någon garanti för att få länken. Här är hans snabba tips:

  1. Starta alltid med att göra grundlig research av journalisten och publikationen. Lär känna båda väl.  
  2. Jobba på din pitch! Viktigt att sätta en ämnesrad som gör jobbet. 
  3. Summera din kärnpunkt tidigt och kortfattat i mailet. Mottagaren ska genast veta vad du vill.
  4. Fråga tidigt om länken! Mottagaren vet att det är den du vill ha.
  5. Ge journalisten allt material som behövs direkt. Förslag på vinklar, titlar och bilder etc. 

Han nämner också att det är helt okej att be om cred i de fall någon publicerat ditt innehåll men inte angett källa. Alltid på ett trevligt sätt såklart! 

Han avslutar med sitt största fuck up: Första outreachmailet han skickade skrev han fel namn till mottagaren. 

Simo Ahava – 8-bit-sheep – Customizing data collection for search marketing success

Simo Ahava från 8-bit-sheep börjar med att gå in på hur han ibland känner sig otillräcklig när han hjälper sina kunder. Hur han hjälper dem med quick fixes men inte tar sig an det riktiga problemet, eller källan till problemet. Han fortsätter med att introducera sina tre C:n; Communication, Cooperation och Customization. Tre c:n som är otroligt viktiga för att driva framgångsrik kommunikation. Han menar att många idag inte inser hur viktigt det är att samarbeta för att nå bättre resultat. Data bör ligga till grund för många av de beslut man fattar. Bra kvalitetsdata är en investering. Men det finns vissa problem. Att bara titta på datan i Google Analytics ger till exempel sällan hela bilden. Ofta pratar dessutom inte teamet med varandra så att de förstår varandra. Att kommunicera är A och O. Hur gör man då sin data meningsfull? Tricket ligger i att bygga team som är tekniska experter på verktygen vi behöver använda samtidigt som vi har experter som kan branschen, strateger. Dessutom behöver man ha en viss mognad i teamet. Kommunikationen mellan dessa måste fungera! Vi måste uppmuntra mer till att bygga multidiciplinära team. 

Vidare argumenterar Simo för att det är meningslöst att samla data om man inte anpassar vilken data man samlar in. Att bara lägga in Analyticskoden på sin site och sedan luta sig tillbaka och tänka att man gjort sitt, kommer inte ge något av värde. “Default” is the data killer. Hemligheten ligger i att veta exakt vad vi behöver kunskap om för att kunna anpassa sin datainslamling så att den möter de behov man har. När man kommer dit kan man börja organisera sin datainsalmling på ett strukturerat sätt som kan ge viktiga insikter och idéer till sina framtida marknadsföringsinsatser etc. 

Jill Quick – The Coloring in Department – How to keep your job and not alienate channels: Using GA to measure your marketing across the customer journey.

Jill från The Coloring in Department inleder med att att beskriva den nya kundresan som har blivit extremt mycket mer komplicerad senaste åren. Hon fortsätter med att prata om personas och att de ofta är lite svåra att använda, att de saknar djup. Vi vill lära oss mer om våra potentiella kunder, ta oss in i deras hjärnor och lära känna dem på ett djupare plan. Första steget in är att ta reda på hur du bör formulera dig för att nå din målgrupp. Prata med bonden på bondens språk med andra ord. Undvik svåra uttryck och buzzwords och skriv istället det du verkligen menar. 

Vidare pratar hon om hur man bör börja jobba med keywords, i början bredare, i slutet mer specifika. Beroende på var i kundresan dina kunder är, kommer de söka efter olika typer av innehåll. När det gäller content är principen samma här, bredare ämnen som är snabba och lätta att ta till sig lockar användare i tidigare stadier i kundresan. Mer specifika ämnen kommer locka till sig kunder som kommit längre i sin kundresa. 

För att följa upp sina insatser behöver man mål. Makro- och mikromål är viktiga för att följa kundens resa på siten. Genom analys kan du sedan förstå vad du behöver ändra eller behålla för att få bättre resultat. 

Jill fortsätter med att prata om Attribution och hur viktigt det är att undersöka de olika touchpoints som en konvertering har. Ofta tilldelas den sista touchpointen en konvertering men sanningen är att det ofta är många andra saker som påverkat att det till sist blir en konvertering. Hitta en attributionsmodell som funkar för dig! 

Nästa vecka kommer fler sammanfattningar, håll utkik!


Anna Odehammar

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *