Försäljning via CDON Marketplace

Försäljning via CDON Marketplace – så kommer du igång!

Lästid: 4 minuter

Det är hög tid att ta en titt på hur försäljning via CDON Marketplace, Nordens största marknadsplats, fungerar. Jag fick chansen att ställa några av mina frågor om hur det funkar att sälja via marknadsplatsen, hur en optimerar innehållet för att ranka och om det finns möjlighet till annonsering via plattformen till Jens Hagert, SEM-specialist hos CDON. Häng med i intervjun!

CDON logotyp

Hur funkar registrering av försäljning via CDON Marketplace?

En handlare som är intresserad av att sälja på CDON Marketplace kan göra en direkt registrering för intresseanmälan på plattformen. På CDONs Onboarding-avdelning har vi en person som sitter enbart med dessa intresseanmälningar, bakgrundskontroll samt godkännande av ny handlare. Vid godkännande ges ett erbjudande om kommission samt serviceavgift. Efter överenskommelse skrivs ett avtal. Denna semiautomatisering har öppnat upp för snabbare processer där vi har snittat 80 ansökningar i månaden.

CDON Marketplace - sökning på skolstart

Hur ser betalningsmodellen ut – är det en fast avgift för att sälja eller betalar en per försäljning (eller kanske något helt annat)?

Vi har en kommissionsmodell baserat på kategori där vi står för den ekonomiska risken kopplat till det direkta köpet. Handlaren får sin försäljningssumma minus kommission och serviceavgift utbetald två gånger i månaden.

Från oktober 2020 kommer vi ta en fast avgift för vårt CDON Connect-verktyg. CDON Connect är ett Business Intelligence-verktyg där handlaren kan följa hela sin affär på CDON.

Kan vem som helst sälja?

Företag måste vara momsregistrerade i något av EU-länderna, registrerade för F-skatt, klarat kreditprövning, kunna leverera till XX samt ta emot returer till från de länder man önskar sälja i. Norskt momsnummer behövs för att sälja i Norge.

I år har hemelektronik och produkter för hemmet, samt kategorin trädgård hittills gått bäst hos oss.

Hur funkar det med logistik – skickar kunderna själva eller har ni lager som ni skickar från?

Det är en kombination. Våra handlare skickar från sina egna respektive lager medan vi har egna lager vi skickar från. I huvudsak skickas våra egna varor från ett lager i Ljungby men i vår affärsmodell jobbar vi kontinuerligt för att reducera vår egen försäljning. Vi förlitar oss på att handlarna kan serva kunderna bäst inom sina respektive segment och det betyder att vi vinner när vi delar med oss av våra insikter till handlarna och att vi inte konkurrerar med dem genom ett eget lager.

Om jag endast vill sälja till svenska kunder, hur funkar det?

Om en handlare endast vill sälja till kunder i Sverige så lägger handlaren helt enkelt upp produkterna till försäljning i endast SE-kanalen (för Sverige). Detta ställer handlare själva in på CDON Connect där de styr över sitt sortiment.

Förutsatt att handlarna har grundkraven som nämnt ovan är det lätt att öppna upp försäljning/stänga försäljning på våra olika marknader.

CDON Connect är vårt verktyg för externa e-handlare på CDON Marketplace. Med ett användarvänligt gränssnitt möjliggör verktyget en enklare integration samt nya smarta funktioner för att optimera handlarnas försäljning på marknadsplatsen.

CDON Connect lanserades i mars 2020 och ger handlare tillgång till en rad funktioner. Via verktyget får anslutna e-handlare information om de mest sålda produkterna i realtid, prisjämförelse med andra handlare på marknadsplatsen, system för att enklare hantera ordrar, ta ut försäljningsrapporter för bokföring, få information om kommande kampanjer på CDON Marketplace, möjlighet att sälja via CDONs B2B sajt samt tydliga guider kring hur handlare kan skapa högkvalitativa produktsidor.

Trädgård CDON
Trädgård – en av CDONs storsäljare 2020.

Vilka produktkategorier säljer bäst hos er på CDON Marketplace idag?

I år har hemelektronik och produkter för hemmet, samt kategorin trädgård hittills gått bäst hos oss. Vi har även sett en fin tillväxt inom kategorin Skönhet & Hälsa. Det är en uppstickare för i år främst på grund av efterfrågan på munskydd, vilken utger en väsentlig del av den tillväxten.

Nu till lite frågor som är extra intressanta för oss marknadsförare.

Vad är det som avgör att en produkt rankar högt hos er? Säg att det finns två likvärdiga produkter från olika säljare – vilken kommer högst upp i söket?

Vi sorterar på pris, handlarnas betyg samt leveranstid. Vid lika resultat är det priset som kommer överst. Sökfunktionen kommer att bli ytterligare optimerad då vi släpper ny plattform. Vi satsar på en skalbar plattform med dataintegration i realtid, som ger maskininlärningsdrivna insikter och marknadsstöd för att leverera bättre kundupplevelser.

Går det att annonsera via CDON Marketplace? Och i så fall, vilka typer av annonser finns?

Vi erbjuder exponeringsmöjligheter i flera kanaler: på hemsidan under samtliga sidor i form av display-ytor, i mailutskick både massutskick till alla prenumeranter men även mindre anpassade målinriktade mail, CPO-deal som innefattar specifika erbjudande exklusivt för CDON för att leda trafik till ett företags produkt eller tjänst, CDON ads för att positionera sig bättre med sina produkter som handlare på CDON. Vi kan även skräddarsy extern annonsering tillsammans med partners.

CDON statistik

Stort tack till Jens som tagit sig tid att besvara våra frågor, vill ni komma igång med försäljningen via CDON Marketplace så har ni förhoppningsvis lite mer koll nu!


Anna-Karin Persson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *