Facebook och Meta revolutionerar framtiden med Metaverse Topvisible

Facebook Meta – framtidens digitala landskap

Lästid: 13 minuter

I detta inlägg kommer du få följa med oss på vår djupdykning inom Meta. Vad är Meta? Hur kommer den framtida digitala världen att se ut? Och hur kan Metaverse komma att revolutionera allt från underhållning till utbildning?

 

Facebook eller Meta?

Ingen har väl missat att Facebook skulle byta namn till Meta? Men det är en väldigt stor förenkling av vad som egentligen hände. Facebook finns kvar, precis som Instagram och Whatsapp också finns kvar. Meta blir det nya samlingsnamnet, paraplyet, över alla dessa företag. Meta har tydligt uttryckt att de inte endast är en social plattform – så som man ser Facebook. Meta har större planer, rent av världsomvälvande planer för framtiden.

 

Vad är Meta?

Meta är alltså paraplyet som håller alla de redan existerande sociala plattformarna under sig, men Metas huvudsyfte är att skaka om världen på samma sätt som Facebook ändrade hur vi interagerar med varandra. Meta vill revolutionera hur vi studerar, arbetar, ser på underhållning och egentligen hela livet. Ni kan se hela Metas egna presentation här för att få en ännu bättre insyn.

 

Framtiden är digital

Det finns inget tvivel om att vi rör oss mot ett allt mer digitalt landskap, och mycket pekar på att framtiden kommer levas “helt” digitalt. Meta pratar om en vision där vi kommer logga in i Metaverse som avatarer – ni kan tänka er karaktärer i spel som Sims eller GTA [filmtips – Ready Player One].

I dessa spel är du en digital version av dig själv, du kan gå runt i en digital värld och spela spelet. Tänk dig nu detta, fast utan spelets begränsningar – tänk att du kan arbeta i denna värld, du kan besöka Jupiter, utforska galaxen, se din favoritartist uppträda, och så mycket mer.

Allt detta kan göras möjligt genom AR (Augmented Reality), som innebär att digitalt innehåll projiceras ovanpå den reella, verkliga världen. Detta gör att du kan se digitala skapelser och hologram rakt framför dig.

Ett scenario Meta lyfter i sin presentation är arbetet som arkitekt hemifrån. Personen i filmen sitter hemma i lugn och ro, med hjälp av glasögonen som projicerar ovanpå verkligheten är han helt plötsligt på kontoret. Han kan se hologram av alla sina kollegor och vid en presentation kan de se sina ritningar i 3D rakt framför ögonen.

Ett annat intressant exempel är utbildning. Hur kommer detta påverka hur vi lär oss? Tänk dig att kunna se universums start, besöka Jupiters månar, se Abraham Lincoln tala – vi kommer helt plötsligt kunna uppleva vår inlärning.

 

Finns Metaverse redan idag?

Det finns faktiskt många “metaverses”. Inte alls så utbyggda som planerna framåt är, men just idag är vi i lite av en guld-rusch mot den digitala framtiden. På samma sätt som det faktiskt finns över 4000 olika kryptovalutor så finns det även flera olika digitala plattformar som alla hoppas bli den största – och därmed den vi kommer att “leva” i. Redan idag kan man besöka dessa digitala världar. Det går faktiskt också att köpa digitala tillgångar, så kallade NFT (non-fungible token).

I framtiden kommer vi alltså köpa kläder, fordon, till och med fastigheter digitalt – och detta ägande har börjat redan idag.

 

Hur blir framtidens annonsering?

En kan ju inte undvika att tankarna går mot en framtid som ser ut som Black Mirror eller Minority Report (fler filmtips). Dessa filmer är exempel på dystopiska bilder av en digital framtid som har gått för långt, men frågan är inte desto mindre viktig; hur kommer framtiden se ut om den är digital?

Vi kan tänka oss att annonsering blir mer personlig och att du faktiskt bara kommer se det som är relevant för dig. I presentationen från Meta visas ett exempel från en konsert där personen i fråga får upp en helt egen “shop” där hon kan köpa en digital konsert-tröja. Detta är ett exempel på en mer raffinerad och utvecklad version av “pop-up” annonser – ett samhälle där du enbart får upp produkter som passar dig. Upplevelsen blir mer omslutande och naturlig då du kan klicka på produkten i din digitala värld och direkt ha den i ditt “bibliotek” av digitala tillgångar.

 

Är Metaverse framtiden?

Det är svårt att säga om det är just Metaverse som blir den största digitala världen i framtiden, men troligtvis blir framtiden mer och mer digital och visionerna som finns idag pekar mot att det finns en stor efterfrågan. Det fantastiska med Metaverse är just att det är en jämn spelplan, alla spelar efter samma regler och har samma förutsättningar. Det kommer inte spela någon roll var du är placerad geografiskt, ekonomiskt eller kulturellt i verkligheten – för i Metaverse utgår alla från samma förutsättningar.

Metaverse kanske inte är framtiden, men framtiden är digital, och Metaverse kan vara startskottet för denna kapplöpning mot en digital framtid.

 

Lär dig mer om Meta och Metaverse i vår film TopPicks: Framtidens Digitala Landskap – Meta. Och du prenumerera gärna på Topvisibles Youtube kanal.

 

Varsågod, här får du videoinnehållet som text:

Caroline: Hej och varmt välkomna tillbaka efter nästan ett års tid av väntan. TopPicks har legat på paus, men nu är vi tillbaka i studion och ska dela med oss av alla digitala nyheter som bara trillar ut där ute i den digitala världen. Äntligen!

Alesso: Precis, äntligen är vi igång och vi är tillbaka.

Caroline: Jag heter Caroline och i dag har jag bjudit in min kollega Alesso. Kan du berätta lite vad du sysslar med på Topvisible?

Alesso: Jo, jag sysslar med digital marknadsföring på sociala kanaler som Facebook och Instagram. Håller även på en hel del med webbutveckling, web design, grafisk design och så även en del inom fotografi och video produktion. Lite överallt på spelplanen.

Caroline: Idag är du framför kameran, men ofta är du också bakom kameran.

Alesso: Precis, helt rätt.

Caroline: Och sitter med Redigering och…

Alesso: Ja, stämmer så jag får bestämma hur detta ser ut sen.

Caroline: Underbart. Det är faktiskt vår uppgift att hålla koll på den digitala världen och dela med oss till er i ett snyggt sammanfattat format. Och den här hösten så tror jag att kanske ingen har undgått att vi numera kallar Facebook för att Meta. Det blev stora rubriker kring det här och många frågetecken. Idag ska vi faktiskt reda ut lite av dessa frågetecken.

Alesso: Precis, det är tanken i alla fall.

Caroline: Kan du börja berätta lite bakgrund eller vad är Meta?

Alesso: Precis, många tror att Meta är Facebook som har bytt namn, men i själva verket är Meta, liksom paraplyet som håller Facebook, Instagram, Whatsapp och alla andra plattformar som de äger. Och där har ju de väldigt starkt betonat att vi är inte en social plattform, för många tänker på Facebook som bara Facebook, men de vill ju faktiskt lösa helt andra problem, Som AR, VR, och hur kommer vi träffas i framtiden? Hur ser det framtida digitala landskapet ut? Så Meta är liksom deras försök att här lägger vi krutet på framtiden och så blir Facebook, Instagram och andra plattformar som bara råkar finnas under det paraplyet.

Caroline: För det var ju många som tänkte att, ‘Ok, nu försvinner Facebook och kommer kallas för Meta. Hur knäppa i huvudet får dom vara?’

Alesso: Precis, och det var ju roliga skämt här i Sverige om det att de kallade dom meta.

Caroline: Exakt. Men så är inte fallet.

Alesso: Nej, precis. Facebook finns kvar och Instagram finns kvar. Alla plattformar finns som de gör, bara att Meta har blivit det nya heta.

Caroline: Så är Facebook meta eller är meta Facebook?

Alesso: Egentligen inget av det. Facebook är en del av Meta. Meta är paraplyet som ska hålla alla torra undertill. Under Meta så existerar nu Facebook, Instagram, Whatsapp, Messenger allt de äger och det kommer förmodligen i framtiden finnas fler appar som kommer att finnas under det här paraplyet. Meta är samlingsnamnet för allt de vill göra framåt.

Caroline: Och det är mycket.

Alesso: Det är mycket de vill. De har stora planer.

Caroline: Men vi har läst lite om det här att Meta vill inte bara skapa en plattform, utan de pratar om att skapa en hel värld egentligen. Berätta lite kring tankarna.

Alesso: Tankarna är väl som så att den här världen ska på något sätt kunna konkurrera ut verkligheten. Den här världen är där vi kommer röra oss i framtiden. Vi kommer att jobba i den här världen. Vi kommer att socialisera, gå på konserter och studera. Allting kommer att ske i den här digitala världen.

Caroline: Och jag blir bara, nä men studera? Gå på konserter? Hur kommer det här fungera?

Alesso: Precis. Tanken nu är ju att de fokuserar mycket på AR som är Augmented Reality att man lägger till saker till verkligheten, till skillnad från VR som är att du liksom ersätter den. AR är mer att vi hade kunnat ha ett hologram där du är ett hologram och jag är ett hologram till varandra. Och vi hade kunnat sitta hemma med varsitt par glasögon som bara visar upp personen där. Detta har ju företag smygstartat med väldigt länge. På Snapchat har vi filter man kan lägga av ansiktena. Vi har AR figurer som kan komma upp. I iPhone kan man mäta saker med AR, du kan ha ditt måttband helt i telefonen. Allt detta är teknologi och som försöker få oss vana vid att vi behöver inte längre ta fram vårt eget måttband, utan vi kan mäta det digitalt. Och helt plötsligt så kan vi också jämna ut spelplanen för att nu spelar liksom inte lika stor roll längre om var du bor och hur du ser ut, hur mycket pengar du har och kommer in i den här världen, utan alla har ju samma regler i den digitala världen. Så det ät det som är så fruktansvärt spännande att vi kan börja leva och skapa en digital värld där al la har exakt samma förutsättningar.

Caroline: Man tror ju faktiskt inte att det är sant, men ser man tillbaka i tiden när man pratar om flygande bilar och allt som vi har suttit med förvånade miner varje år med saker som kommer kring framtiden. Men det här är alltså visionen för meta?

Alesso: Precis, visionen de har är att helt revolutionera, hur vi rör oss och lever och egentligen träffas. Denna förändring har man sett innan. Innan Facebook fanns var det ingen som tänkte att vi kommer ha en vägg där alla våra vänner finns och alla födelsedagar hålls koll på och jag kan dela vad jag känner och tycker. Men så kom det och nu är det en vana för alla att Facebook bara finns där. Så vem vet egentligen hur det är om 10, 15 år? Hur vanligt kommer det här kännas?

Caroline: Facebook har ju verkligen revolutionerat hur vi integrerar med varandra i chattar och pratar. I dagens samhälle där vi bor helt utspritt från släkt och familj och vänner och det här kommer dom bara jobba vidare på. Så att bo på andra sidan jordklotet utan sin mamma och pappa kommer kanske inte spelar någon roll.

Alesso: Nej, precis. Och det är väl tanken att man ska kunna träffas och umgås utan att behöva vara fysiskt nära varandra.

Caroline: Helt otroligt. Så det här är ju alltså vad de vill att Meta ska bli, men de har lite mer tankar och idéer kring Meta. Vad tänker dom framåt?

Alesso: De har ju väldigt fina tankar får man säga, väldigt stora ambitioner. De vill revolutionera arbete, revolutionera underhållning, ägande, utbildning, allt det vi redan har varit inne lite grann på. Men summa kardemumma är att de vill ha en plattform där allting är tillgängligt och så som man kan försöka tänka på det, för att lite förstå konceptet är ju liksom Sims eller GTA, fast tio steg uppåt. Att du loggar in på din avatar och så kan du gå in i den här världen och gå till en utbildning eller gå på en konsert eller liknande.

Caroline: Du nämnde ägande här också?

Alesso: Ja.

Caroline: Vad, berätta mer?

Alesso: Precis, NFT är något som blivit väldigt stort sista året egentligen. Non-Fungible Token. Det är att du kan äga något digitalt och att den liksom skyddas på Block-kedjan, precis som alla Kryptovalutor ligger på. Så där kan du bevisa att du har äganderätt på just den saken. Det som har varit mycket som folk pratar om nu framåt det är att man skapar digitala städer och där kan du äga land och fastigheter och du kan äga egentligen saker inuti där. Om vi säger att Adidas släpper ett par speciella skor som bara finns två av i världen du äger liksom det digitala exemplaret. Det kan öka i värde precis på samma sätt som en känd tavla kan öka i värde. för det finns bara ett visst antal av dem.

Caroline: Så i framtiden kommer jag också kunna använda de här Adidas skorna i den virtuella virtuella världen?

Alesso: Precis. Tanken är att du ska kunna sätta på dom på din avatar. Men om vi tar exemplet av skor, dyra skor i verkligheten blir smutsiga om du har dom på dig. Det blir dom inte i den digitala världen, så där kan du verkligen både få kakan och äta den och ha den kvar. Du kan använda dina saker men fortfarande sälja dem som helt i nyskick, för dem slits aldrig.

Caroline: Det är fantastiskt att faktiskt tänka på det här, och egentligen är det inte så långt ifrån Metas tankar och visioner. Jag tror det var förra året så släppte ju flera kända designer kläder som bara fanns digitalt, som man då använde i outfits för att lägga upp på Instagram och Snapchat. Och redan där var man ju så där, ‘Okej ska jag alltså betala för att bara ha det på Instagram?’ Men det blev jättestort. De här kläderna sålde ju slut.

Alesso: Precis. Det väl där gemene man liksom ligger och att man tänker, ‘Ska jag betala riktiga pengar för något som är på låtsas?’ Men redan idag så har folk börjat gardera sig och förbereda sig. För liksom, om vi tar fastighets ägande i verkliga livet nu det är dyrt. Men nu kan man redan gå in på något som heter Decentraland och verkligen köpa tomter på bra platser och i den här digitala staden. För att de förbereder sig, för att en dag kanske det kommer ett företag som vill ha sin butik just där och då måste de ju köpa fastigheten av dig.

Caroline: Vet du vad tomterna ligger på?

Alesso: Jag vill inne lite snabbt och kollade och dom jag såg ligger ju runt hundratusen dollar, och det är bara för tomten. Det kan ju såklart variera högre och lägre beroende på var i staden, hur stor tomt. Det sköna där är ju att du kan bygga vad du vill. Jag kan köpa en tomt och på fem minuter kan det vara en skyskrapa där. Så det är verkligen, det är som Sims, fast de vill integrera Sims med verkligheten.

Caroline: Jag kan inte låta bli att bara stå här och le, för det är så otroligt alltihopa. Idag ska man alltså inte gå och köpa en lägenhet i Spanien, utan nu ska vi in i den digitala världen och köpa fastigheter. Du har kanske varit inne lite på det här, men hur kommer Meta faktiskt att generera pengar på det här?

Alesso: Ja, det är det som är lite oklart i dagsläget. De vill ju såklart satsa stenhårt på utbildning. Det kan till exempel vara att skolor betalar får ha sitt material där. Företag kan finnas i plattformen, att man har till exempel Adidas eller Nike som har butiker och att en viss procent går till Meta. Precis som att vid en korttransaktion idag går en procent till Visa eller Mastercard. Då hade kanske den procenten gått direkt till Meta istället.

Caroline: Så i stället för alla digitala utbildningar som har kommit nu, främst efter pandemin, får vi väl säga, så kommer de kanske kunna finnas i den här världen.

Alesso: Precis, och tänk då att bara uppleva din utbildning. I stället för att bara prata om solsystemet, så kan du se det. Du kan åka åka runt i det. Frågan är hur våra sinnen redo för detta? Kommer vi verkligen kunna förstå allt vi kan göra eller kommer det ta ytterligare en generation för att verkligen utnyttja systemet till sin fullo?

Caroline: Jag skulle nog säga att min mormor är inte redo för detta i alla fall. Till och med jag känner mig lite…

Alesso: Nej, man vet liksom inte riktigt, var ska man börja? Vad kan jag göra? Vad borde jag göra? Men det som är så fint med de här nätverken det är ju att Meta ger oss bara ramverket och så säger de, ‘Det är ett jobb att fylla det med värde och fylla det med ett innehåll som passar alla.’ De skapar ju lekplatsen och vi kommer på lekarna.

Caroline: Och jag tänker, till och med vi som faktiskt jobbar med digital marknadsföring, vi om någon borde ju kanske vara redo för den digitala världen, men i dag känns det ju så otroligt långt borta. Hur tror du att det här kommer att påverka digital marknadsföring eller marknadsföringen, faktiskt överlag?

Alesso: Det kommer definitivt påverka den. Det kommer ändra sig hur vi ser på reklam och marknadsföring, men det är svårt att säga hur det blir just för att spelplanen och alla regler ständigt byggs upp. Just i detta nu. Men det är ju såklart en plan som Meta har att det ska finnas marknadsföring integrerat i hela Metaverse. Just ett av de exempel de har är när en kvinna ser på en konsert och så får hon upp någon typ av plopp i sin periferi som visar att du kan köpa den här konserttröjan om du vill minnas konserten. Så det kan ju vara att man betalar olika mycket pengar för att liksom, hur stor ska den här ploppen vara i ens synfält. Hur ofta får personen lov att se det? Så mycket kan ju nog koka ner till, liksom hur påträngande kan marknadsföringen bli och att kanske prisklassen följer, liksom hur direkt man blir marknadsförd på.

Caroline: Precis, och där har du ju en väldigt bra poäng. I dag pratar vi väldigt mycket om integritet online och hur vi kan skydda oss från annonsering och hur vi kan skydda våra personuppgifter. Det måste bli en helt ny spelplan i den här virtuella världen?

Alesso: Precis, och där där är ju också frågan just det eftersom det bygger på, liksom block kedjan. Så ditt riktiga namn och adress uppgifter kan vara helt skyddade. Ditt namn i Meta behöver inte alls vara ditt riktiga namn och vice versa. Så det som kommer vara viktigt är just det som du säger – privacy. Var syns jag? När syns jag? När jag gör allting digitalt, vad sparas av Meta? Vilka uppgifter syns om mig? För i dagsläget så kan man ju spåra vår användning på nätet. Men om du är en digital karaktär, kan Meta spåra hur många steg jag tar för att gå till parken? Frågan uppstår ju hur mycket vet Meta om mig? Så på samma sätt som vi i dag i verkliga livet kanske känner att övervakningskameror gör oss trygga för att vi känner oss någorlunda bevakade, men inte så pass mycket. Så kan frågan bli, är en säker plats i Meta där det inte finns kameror, där man inte syns. Det är också något som är så fantastiskt att vi redan pratar om detta nu, för att det genom våra bekymmer och oro kring hur kan framtiden se ut, som vi faktiskt påskyndar lagstiftning och regler att sättas upp kring, ‘Hur kommer de framtida digitala landskapet att se ut?’

Caroline: Sista frågan – Tror du att Meta har blivit inspirerade av Black Mirror?

Alesso: Definitivt ja. Men jag hoppas inte det blir lika sorgligt som Black Mirror.

Caroline: Nej precis. Har ni inte sett den serien gå till Netflix där finns den.

Alesso: Väldigt bra serie.

Caroline: Det är många tankeväckare där. Stort tack Alesso. Hoppas att ni alla har fått lite mer förståelse kring Meta. Jag tänker att vi också kommer lägga en länk här nere till deras konferens där de pratar om deras tankar och visioner. Du har också någon podd som du rekommenderar som vi slänger in en länk till där.

Alesso: Alla nyttiga länkar hittar ni nedanför.

Caroline: Precis. Och är det så att ni bara älskar att ta del av digitala nyheter, glöm inte att prenumerera på vår kanal. Nästa video kommer ut inom kort och då kommer ni få en summering av 2021.

 

Glöm inte att Prenumerera på Topvisibles Youtube kanal så får du besked så fort vi släpper nästa video (om nu Youtubes rutiner fungerar som de ska).

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.