Har du implementerat Facebook conversion API ännu? (GUIDE 2022)

Lästid: 3 minuter

Efter det att Apple släppte sin iOS 14.5 uppdatering i slutet av 2020 begränsades spårningen för Apples mobila enheter. Detta innebär kort att pixeln ger dig mindre information om hur Apple-användare interagerar med ditt varumärke. Även om det kanske är hur annonseringen på Facebook påverkats som det har talats mest om och det vi främst tar upp i detta inlägg så påverkas även andra sociala medie plattformar som LinkedIn, Pinterest och Snapchat.

Facebookpixeln eller numera Metapixeln har länge varit ett kraftfullt verktyg från Facebook för att spåra aktiviteter, mäta konverteringar, skapa anpassade målgrupper, samla data med mera. Men de senaste åren har pixelns effektivitet och träffsäkerhet minskat. Detta eftersom mängden data som pixeln tar emot minskat på grund av bland annat annonsblockerare, cookie-blockerare och möjligheten att tacka nej till att bli spårad.

Vad är en pixel?

För att du lättare ska förstå Conversion API är det bra att först veta hur en pixel fungerar. En pixel är kort beskrivit en kod eller ett script som som du lägger i html koden på din webbplats. Pixeln fungerar som en spårningsverktyg som samlar in data om till exempel vilka som besöker din webbplats, om de lägger något i varukorgen och mycket mer. 

Vad innebär Facebook Conversion API (CAPI)?

Facebook Conversion API har funnits ett tag men är tidigare känt som Facebook server side API. Conversion API är en form av konverteringsspårning där användarbeteendedata och webbplasthändelser samlas in och lagras på din server och datan skickas sedan via API:et till Facebooks server.  

Facebook CAPI  Vs Facebook Pixeln

Kommer Facebook CAPI att ersätta pixeln? Svar: nej. Istället kan du se CAPI som ett komplement till din pixel. Tillsammans hjälper de dig att spåra, tillskriva och förbättra din annonsering samt att du får mer tillförlitlig data och rapportering.  

 Skillnaden mellan CAPI och pixeln är sättet som de skickar data på. Kort beskrivet spårar pixeln data via användarens webbläsare. Men det är också via webbläsaren som du kan installera ad blockers och förbjuda spårningscookies och då hindras pixeln från att spåra data. Medan med CAPI som tidigare nämnt skickas datan direkt till din server. På så sätt blir det förstahandsdata istället för tredjepartsdata och är då inte beroende av cookies och påverkas inte heller av adblockers eller IOS.

Innan du börjar att implementera CAPI finns det ett par saker du bör göra först. 

Det första är att du måste verifiera din domän via Facebook. Detta gör du genom att gå in i Business Manager under varumärkessäkerhet. Här skriver du in din domän utan www eller https. Detta görs för att tala om för Facebook att adressen är kopplad till ditt företag. Du kan sedan välja ett verifiera domänen genom att antingen

  1. Lägga till en metatagg i din HTML-källkod 
  2. Ladda upp en HTML-fil i din rotkatalog 
  3. Uppdatera DNS TXT-posten med din domänregistrator.

Slutligen måste du klicka på “verifiera domän” i business manager.

Du kan läsa mer ingående om hur du går tillväga och om de olika tillvägagångssätten HÄR

Det andra är att du måste konfigurera och prioritera dina topp 8 händelser på din domän. Gå till Event Manager för att komma åt konfigurationsverktyget för webbhändelser. Detta gör du för att det endast är möjligt att skicka ett event per session för användare som har tackat nej till att bli spårade. Du får max ha 8 stycken event. 

Hur implementerar du CAPI?

Det finns olika sätt att implementera CAPI och vissa kräver mer tekniskt kompetens och är kanske mer utmanande än andra. 

Det lättaste sättet är att använda en partnerintegration. Beroende på vad du har för plattform så finns det verifierade plugin som till exempel WordPress, WooComerce och Shopify som är partnerplattformar till Facebook och då kan du ställa in CAPI via den integrationen. HÄR hittar du en uppdaterad lista med Facebooks alla partnerintegrationer. Medan om du har en egenbyggd webbplats eller vill installera det manuellt kräver det mer avancerad kodning. Facebook tillhandahåller utvecklardokumentation för att bygga en direkt Conversion API-integration med din server. 

Ja, det är mycket information och det är ganska komplext. Behöver du hjälp att förstå eller komma vidare med CAPI eller något annat för den delen. Hör av dig till oss på Topvisible så hjälper vi gärna till!


Fanny Ekvall

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.