På äventyr i USA – Digital Summit Series Seattle

Publicerat av

Då ska jag försöka sammanfatta första delen av min upplevelse av Digital Summit Series Seattle som jag och Fanny fick äran att besöka förra veckan. Det blev några dagar fullproppade med nya intryck, kunskap och inspiration. För att underlätta kommer jag dela upp i ett par inlägg då det blir för mycket att sammanfatta i ett enda inlägg. Häng med!

Efter en resa på närmare 20 timmar var vi äntligen framme i vackra Seattle! Med en tidsskillnad på -9 timmar, förstår ni varför vi somnade som två klubbade sälar klockan 20 på måndagkvällen 😝 Att sedan vakna klockan 04 och känna sig redo att stiga ur sängen är både förvirrande och lite märkligt. Jetlag till trots var det bara att sätta av mot konferensens första dag!

Efter en trevlig promenad på ca 20 minuter var vi framme vid vår destination, McCaw Hall, där konferensen hölls. Här har ni en liten tour av de fina lokalerna!

AM-Workshop – How to create, optimize and amplify content that converts

För oss som hade Premium-pass på Digital Summit Series Seattle, startade konferensen med en längre workshop. Jag valde den som fokuserar på hur man tar fram, optimerar och förbättrar sitt innehåll. Arnie Kuenn och Mike Huber från Vertical Measures tog oss med på en resa hela vägen genom den klassiska säljtratten och hur man kan (läs bör) jobba med innehåll hela vägen i processen.

Arnie pratade mycket om det förarbete som krävs för att lära känna och förstå sina potentiella och nuvarande kunder. För att få en bättre förståelse för hur kundresan ser ut för just din produkt/tjänst är det bra att jobba med personas och scenarios. Det ger dig en idé om hur du kan optimera ditt innehåll för att nå rätt personer i rätt situationer. Han pratade också en hel del om hur själva innehållet bör se ut och gav oss fyra användbara punkter man kan ha med sig när man tar fram innehåll:

  • Är detta något som mina kunder kommer söka efter?
  • Har innehållet ett specifikt syfte?
  • Är det educational (utbildande är väl den närmaste översättningen)
  • Är innehållet enkelt att ta till sig?

SEO, PPC, CRO & Lead Nurture

Efter en kort kaffepaus var det dags för Mike som pratade om SEO, PPC, CRO och Lead Nurture. När det gäller SEO pratade han mycket om hur viktigt det är att mobilanpassa sin site. Accelerated Mobile Pages (AMP) är superviktigt då långsamma mobila siter förlorar väldigt mycket trafik. Han berörde även on-page och länkbygge. 

Mike pratade också mycket om hur viktigt det är att jobba enligt de standarder som Google har. Verkligheten är att Google är den ledande sökmotorn och för att ranka högt krävs mycket arbete.

Vidare menar han att SEO och PPC är insatser som naturligt går hand i hand då man bör använda PPC som ett verktyg att boosta sin organiska trafik. En viktig ståndpunkt i arbetet med PPC handlar om att man ska ha koll på vem man riktar sina annonser mot. Hur man på olika sätt skapar målgrupper som är relevanta för just din produkt/tjänst.

När det gäller Lead Nurture handlar det såklart om kundvård och hur man på ett effektivt sätt tar hand om sina kunder och ser till att de får den information de behöver för att fortsätta interagera med ditt företag. Anpassat innehåll som hjälper dina kunder att lösa problem eller svarar på frågor som de kan tänkas ha helt enkelt!

Data, data, data!

Sista delen i workshopen handlade om hur man ska mäta sina insatser när Arnie var tillbaka på scen. Beroende på vilket mål man har bör man såklart titta på olika saker. Vill man t.ex. bevisa ROI kan viktiga mätpunkter vara:

  • Ifyllda formulär
  • Nedladdade dokument
  • Cost per Acquisition

En väldigt viktig insikt när det gäller mätpunkter är att man måste testa mycket och ta lärdom av sin data.

Content Marketing-strategi

Arnie avslutade workshopen med att prata om digitala strategier och hur man tar fram en bra content marketing-strategi i synnerhet. Han pratade om hur viktigt det är att överhuvudtaget ha en strategi men också att man bör undvika att slå knut på sig själv.

Här är några konkreta frågor man kan ställa sig när man vill börja ta fram en strategi, steg för steg:

Vilka mål har ni?
Vilka är era affärsmål och hur kan content marketing hjälpa er att nå era mål? Vad har ni för mätbara mål och vad har ni för mjuka mål?

Hur ser er målgrupp ut?
Vem ska köpa era produkter/tjänster? Vilka utmaningar har er målgrupp? Vart letar de efter innehåll?

Nuvarande situation?
Var är vi, vad har vi att utgå ifrån? Vad funkar? Vad funkar inte?

Strategiska initiativ
Hur uppnår vi målen? Hur möter vi publikens behov? Ger vi dem vad de efterfrågar? Jobba med SMARTA mål och KPIer!

Content roadmap och Ideation
Var ska vi synas? Se till att du själv äger ditt innehåll! Undvik tredje parter! Hur ofta ska vi dela innehåll?

Arnies slutsats var att digital marknadsföring är svårare än traditionell. Den digitala närvaron kräver att vi som marknadsförare provar oss fram och utvärderar våra insatser för att hitta en process som funkar bra för just oss.

Sammanfattningsvis en bra workshop med många bra poänger. Framöver ska jag sammanfatta några av de föreläsningar jag lyssnade på och tyckte var extra bra. Håll utkik!

Tack för visat intresse och på återseende 😁 /Annah

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *