topvisible

Hur bygger man Sveriges bästa Digitala Byrå?

Lästid: 5 minuter

Har du ambitionen att bygga Sveriges bästa digitala byrå eller vill du bli riktigt bra på digital marknadsföring, då finns det en gemensam nämnare och det är att ha koll på alla förändringar som sker i branschen. Oavsett om du vill bygga Sveriges bästa digitala marknadsföringsbyrå eller vill arbeta med digital marknadsföring så kan du sluta nu om du någonsin tänker tanken – “det var bättre förr”.

Att arbeta med digital marknadsföring är en värld full av algoritmer, tekniska enheter och ett mänskligt beteende, där allt smälter samman och förändras så ofta som…dagligen.

Detta faktum att vi arbetar i en evig digital transformation tar vi på största allvar i topvisible och de senaste åren har vi implementerat många olika processer, i det här blogginlägget avslöjar vi 10 av dessa!

Att jobba i en evig digital transformation

Det fantastiska med vår bransch är att den består av digitala kanaler, algoritmer och människor med olika beteende och allt smälter ihop till många olika möjligheter för kommunikation och interaktion. Just algoritmerna styr en stor del av vårt arbete och det gäller att förstå dessa och hänga med hur de förändras.

Topvisible’s VD, Maria Eckerwall, fokus är att utveckla processerna för genomförande och leverans av tjänster åt våra kunder. I detta arbete omfattas mängder av rutiner kring rekrytering, coaching, kunddialogen, dokumentering av pågående arbete och mycket mer.

topvisible personal tillsammans med talarna på searchstars 2019
topvisible’s personal tillsammans med talarna på SearchStars 2019.

Mitt fokus är att utforska och utveckla nya tjänster med en stor passion för just innovation. Av den anledning så har jag lagt stor vikt i att påverka vår organisation så att vi arbetar agilt och utforskande i kunskapsrekryteringen och infört en hel del processer de senaste åren.

Så bygger vi en unik Digital Byrå

Vi på topvisible har utvecklat en hel del processer och rutiner för att uppnå en viss grad av innovation i vår kunskap, kompetens och erfarenhet. Det är flera olika processer och här bjuder vi på några;

1. Nyhetsbevakning

Varje anställd hos topvisible måste bevaka nyheter (globalt) om vad som händer inom digital marknadsföring såsom digitala kanaler, förändringar i algoritmer, teknik, beteende mm.

Själv använder jag Feedly.com för detta och du kan enkelt lägga till nyhetskällor och kategorisera dessa som du vill.

bästa digitala byrå i sverige
Feedly.com är en bra tjänst för nyhetsbevakning.

2. Förväntningar på kunskapsintag

Alla anställda har förväntningar på sig att ta till sig av ny kunskap, främst inom sin expertis. Om man resonerar som att det var bättre förr och man blir orolig av att allt ändras hela tiden, då är man i fel bransch.

3. Individuella mål för alla i byrån

Alla anställda har individuella mål som de själva har valt och innehåller områden som de är intresserade av (och ligger i linje med topvisibles vision), det kan vara allt från att lära sig photoshop, bli en bättre föreläsare eller förstå en algoritm djupare.

4. Kunskapsresor

Varje person som har varit anställd en viss tid får åka var de vill i världen till en konferens (inom ett ämne som intresserar dom och som ligger i linje med topvisible’s vision). Den totala kostnaden för resan är förutbestämd och samma för alla som omfattas. Personalen får även tre st betalda arbetsdagar till ändamålet. Med resan kommer krav på dokumentering för bl.a. blogginlägg och presentation för kollegorna när de är tillbaka på kontoret.

Gary Vee på C3 i New York
Gary Vee inspirerade om innehållsproduktion och hur kritisk den är för bolag om de vill vinna i en allt hårdare konkurrens.

De senaste åren har jag själv åkt till New York och C3-konferensen för att ta del av trenderna där inom Content Marketing och SEO. Efter resorna är det tydligt hur långt före de amerikanska bolagen är i jämförelse med den svenska marknaden och vi har tagit till oss mycket av alla tips vi har snappat upp.

Rand Fishkin på C3 i New York
Rand Fishkin berättade om negativ CTR trend på Google vid mobilsök vid C3 (2019).

5. Starta egna utvecklingsprojekt

Alla anställda får starta och driva egna projekt där de får testa för att lära sig något nytt med möjligheten att det kan leda till nya tjänster eller ett eget bolag inom topvisible där den anställde får en ägarandel. Just nu drivs ett flertal spännande projekt med stor potential att bli egna tjänster och ett eget bolag.

6. Partnerskap och utbyte av kunskap

Topvisible är Premium Partner till Google och får en hel del förhandsinformation innan den når allmänheten och vi är även Agency Partner till HubSpot och Trustpilot. Dessutom samarbetar vi med andra företag i Sverige som exempelvis OddHill och ProAd för att utbyta kunskap inom olika områden som exempelvis videoproduktion, strukturerad data och programmering.

Som Google Premium Partner får man mycket nyheter
Som Google Premium Partner får man mycket nyheter och delta i utbildningar, som här när jag och några kollegor deltog i Köpenhamn i fördjupning inom YouTube Ads.

7. Egen kunskapskonferens i Malmö

Vi saknade en konferens som höll riktigt bra kunskapsnivå inom Search Marketing så därför startade vi vår egen för att få hit grymma talare och nu har vår konferens SearchStars vuxit till sig till Sveriges största inom sin nisch. SearchStars lockar både talare och deltagare från världens alla hörn, nu senast hela vägen från Singapore.

Martin Splitt från Google svarade på frågor om sökmotoroptimering
Martin Splitt från Google svarade på frågor om sökmotoroptimering

8. Brown Bag-luncher

Ibland kör vi luncher där anställda delar insikter, kunskaper och erfarenhet med varandra eller så bjuder vi in externa föreläsare.

9. Strategiskt beslut om fokus innovation

Vi har tagit strategiskt beslut om att varje anställd ska investera en del av sin arbetstid (!) på kunskapsintag, eget projekt, utbildning eller annat som kan bidra till “innovation” inom topvisible.

10. Mätning av nedlagd arbetstid

Vi mäter hur mycket tid vi lägger på kunskapsintag, egna projekt, nyhetsläsning och annat som bidrar till “Innovation”. Vi har på ledningsnivå bestämt hur mycket tid varje anställd ska lägga och det följs upp av vår VD.


Vad gör du som arbetar på en digital byrå eller med digital marknadsföring för att “hänga med”? Kommentera gärna i inlägget.

Och till sist, för dig som undrar vad en digital byrå är och gör:

Vad är en digital byrå?

Digital Byrå omfattas ofta av marknadsföring i digitala kanaler som sociala medier, sökmotorer och egna ägda kanaler som webbplats med eller utan e-handel och blogg samt mobila applikationer. Tjänsterna kan variera från full service som omfattar både strategi, hantering, produktion av innehåll och analys eller mer fokus på några områden.

Vissa definierar även digital byrå till att även omfatta produktion av webbplatser och applikationer.


Magnus Äng

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *