Back to work – Söktrender från Google Trends

Lästid: 3 minuter

Nu börjar fler och fler komma tillbaka till jobb efter en välförtjänt semester. Man är lite ringrostig i början och de tar ett par dagar innan man är inne i rutiner igen. Om ni likt mig tagit lite väl lugnt under semestern och inte hållit er speciellt uppdaterad på vad som hänt kan jag rekommendera att besöka Google Trends. Där kan man få en snabb överblick på vad svenskarna vs omvärlden har sökt på de senaste dagarna. 

15% av alla sökningar på Google är unika

Nu är de här siffrorna inte helt dagsfärska men för något år sedan uttalade sig Google om att cirka 15% av alla sökningar på Google är unika. Tänk då att det görs över 55 miljoner sökningar på Google varje dag. Det låter helt galet att vi trots detta fortfarande finner nya unika söktermer. 

Populära söktermer just nu

Från helgen som gått kan vi se att de söktermer som har trendat under fredagen i Sverige är framför allt fotbollsrelaterat och då jag inte är speciellt fotbollsintresserad går jag snabbt vidare. Även Amazon tar sig upp på listan här. Amazon har äntligen bekräftat att de slår upp portarna i Sverige och det har såklart väckt stort intresse. Om ni är intresserade av att lära er om Amazon kan ni läsa här i Andrés blogginlägg och hör gärna av er till oss om ni vill ha hjälp med att komma igång.

Söktrender från Google Trends 7 aug 2020.

Andra heta potatisar globalt är Kamala Harris och Putin. Kamala Harris blir Joe Bidens vice presidentkandidat och Putin har godkänt ett vaccin mot Covid-19. Sport, corona och politik toppar just nu listan på söktermer som trendar på Google Trends.

Surfa på vågen som min kära kollega Anna säger

I alla branscher kan det vara bra att hålla koll på trender oavsett vilka tjänster eller produkter man erbjuder. Det är ofta uppskattat när man inkluderar saker som händer i samhället i marknadsföringen då de inläggen skapar engagemang.

Ett exempel är när prins Harry gifte sig med Meghan – då gick IKEA ut med följande kampanj. Kommentarerna haglade in: “ Whoever thought of this ad…. give them a raise!”

IKEA kampanj med stolen HARRY.

Toalettpapper som trendar

Under de senaste månaderna (med allt som har pågått i världen kring c-ordet) är det mer tydligt än någonsin att vi människor ofta har samma beteende och är lättpåverkade utifrån vilken information som sprids i medierna.

Nedan ser ni en graf på de senaste 5 årens sökbeteende i Sverige kopplat till toalettpapper via Google Trends. Där kring mars 2020 sköt sökvolymen i taket. Det blev brist på toalettpapper i världen och svenskarna hamstrade toalettpapper som aldrig förr. Trots Sverige ej har någon brist på toalettpapper och är en stor producent av det.

Söktrender kopplat till toalettpapper via Google Trends.
Toalettpapper - sold out

Så ta er en koll i Google Trends lite då och då så kanske lite tankar och ideér växer till liv som ni kan använda i er digitala marknadsföring. Och nu när ni är tillbaka på jobb: Kom ihåg att ta pauser mellan varven och en glass i värmen. Hör gärna av er om ni vill diskutera söktrender eller något annat kul / Fanny


Fanny Hansson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *