Amazon marknadsföring

Amazon marknadsföring för nybörjare

Publicerat av

Lär dig allt om marknadsföring på Amazon

Hur fungerar Amazons marknadsföringssystem? Vad finns det för annonsformat att välja mellan? Hur rankar jag mina annonser högre till ett billigare pris?

Först måste vi förstå hur Amazon PPC fungerar:

När vi betalar för marknadsföring på Amazon så budar man på nyckelord i ett auktionssystem. Säljaren med högsta bud och bästa annonskvalitet vinner sökordet. När en potentiell kund söker på det sökordet kommer säljaren som vann auktionen att visas på sökresultatsidan.

Jag ska göra mitt bästa för att täcka alla grundläggande ämnen gällande marknadsföring på Amazon i denna guide. Om jag inte täcker något som är viktigt eller inte förklarar ett ämne tillräckligt så får ni mer än gärna kommentera detta så implementerar jag det i guiden.

Är marknadsföring på Amazon värt det?

Ja, marknadsföring på Amazon är helt värt det och ett av det bästa sättet att driva trafik till din produkt på Amazon.

Det som gör Amazon så speciellt är att de redan har gigantiska mängder av besökare. Dessutom är Amazonbesökare väldigt köpsugna och redo att göra ett köp när de besöker webbplatsen. I 2018 rapporterade Emarketer att 46.7% av internetanvändarna i US börjar sin sökning på Amazon när de letade efter en produkt jämfört med 34.6% som valde att googla först istället. Amazon får 197 miljoner unika sökare i USA per månad enligt Statista, du måste bara få deras uppmärksamhet.

Organisk försäljning Vs. försäljning via annonser på Amazon

De flesta sökmotorer har både organiska resultat och betalda annonser. Det organiska resultatet på Amazon genereras av produktbeskrivningen. En högre försäljning, god konverteringsgrad, positiva reviews och en optimerad produktbeskrivning för dina söktermer relaterar till att du rankas högre i det organiska sökresultatet.

Det andra alternativet är PPC försäljning. Där betalar man för att annonser ska visas för kunderna och på så sätt få de att besöka din produktbeskrivning.

Såhär ser det ut på Amazon SERP:

Vad är skillnaden mellan Vendor Central och Seller Central?

Amazon har två marknadsföringsplattformar att använda sig av. Vendor Central är för större företag och märken där företagen agerar som grossist och har ett direkt förhållande till Amazon Retail. Seller Central är för alla andra som säljer sina produkter på Amazon. Vendor Central har fler annonsalternativ än Seller Central och tillgång till Amazon Marketing Services och förbättrat varumärkes innehåll.

Förstaparts säljare: Tänk stora distributörer som säljer sina produkter direkt till Amazon.

Tredjeparts säljare: Tänk din enskilda säljare som säljer direkt till kunder via Amazon Marketplace

För och nackdelar med respektive marknadsföringsplattform.

SELLER CENTRAL:

  • Vem som helst kan registrera sig och sälja sina produkter.
  • Tredjeparts säljare har möjlighet att välja Fulfillment by Amazon (FBA) för att överlämna logistiken till Amazon
  • Säljare har potential för högre marginaler eftersom de har mer kontroll över sin produkt.
  • Säljarna kontrollerar produktbeskrivningarna
  • Tredjeparts säljare skapar annonser i Seller Central.
  • Annonstyper: Sponsrade produkter, rubriksannonsannonser och produktriktad annonsering
  • Annonsriktning: Nyckelord, Produkt nivå

VENDOR CENTRAL:

  • Måste bli inbjuden eller skicka in en ansökan för att kunna använda.
  • Som en säljare från förstapart säljer du varor i bulk till Amazon och Amazon säljer dessa produkter under eget varumärke.
  • Om det står “Shipped and sold by Amazon” i produktbeskrivningen tillhandahålls produkten av Vendor Central.
  • Amazon lägger ut prisvillkor för säljaren, vilket gör din individuella försäljning mindre lönsam.
  • Du kommer att kunna sälja en större mängd produkter i Vendor Central.
  • Vendor Central har möjlighet att skapa annonser i Amazon Marketing Services (AMS)
  • Annonstyper: Rubrikannonsannonser, Sponsrade produkter, Displayannonser
  • Annonsinriktning: Nyckelordsnivå, Intressenivå, Produkt nivå

Amazons annonstyper

Headline Search Ads

Visas högst upp på sökresultatssidan (SERP) För att kunna använda sig av denna annonstyp så behöver man vara brandregistrerad på Amazon. Detta format ger din produkt möjlighet att ta tag i kundens uppmärksamhet innan de vet exakt vad de vill ha.


Product Display Ads

Visas på produktbeskrivningssidan och på Amazons partnerwebbplatser. Denna typ är endast tillgängliga i Amazon Marketing Services (AMS)


Sponsored Product Ads

Denna typ av annons har 2 inriktningar, keyword targeting och product targeting. Sponsored product ADS är den populäraste annonstypen på Amazon.

Keyword targeting visas på sökresultatssidan (SERP) och på produktbeskrivningssidan

Product targeting visas på produktbeskrivningssidan. Förväxla inte denna typ med display då de placeras på olika ställen på sidan.

Amazon PPC Matchtyper

När du skapar en annonskampanj kommer du att vara tvungen att välja en matchningstyp för dina kampanjer. Det finns tre matchningstyper att välja mellan:

Bred matchning:

Låt Amazon hitta och marknadsföra din produkt på sökfraser som är relaterade till ditt nyckelord. Den här sökordstypen ser fler långa sökord, är mindre konkurrenskraftiga och billigare.

Fras matchning:

Låt Amazon hitta och marknadsföra din produkt på sökfraser som innehåller nyckelorden du valt. Amazon får lov att lägga till nya ord utöver de som du har valt. Den här är mer specifik än bred matchning.

Exakt matchning:

Bud på nyckelord som är specifika för din produkt eller varumärke. Amazon får inte lov att ändra ordningen på orden eller lägga till nya utan måste enbart använda sig av nyckelordet som du skriver in i den ordningen. Dessa nyckelord är konkurrenskraftiga och dyrare.

Du kan också lägga till negativa sökord, denna typ fungerar tvärtemot vad de tre typerna ovan gör. Du väljer sökord som du inte vill visas för.

Negativa sökord:

Nyckelord som du inte vill visas för. Negativa sökord kan t.ex. användas om du vill undvika att förlora pengar på ord som inte fungerar för dig. Negativa sökord har bara två matchningstyper att välja mellan, fras och exakt.

Så här rankar du dina annonser på Amazon

Amazons rankningsalgoritm (A9) lockas till annonser som har en historia av försäljning, noggranna beskrivningar och massor av reviews.

Prestandametric: CTR (klick frekvens), Konverteringsfrekvens, Total försäljning, Review frekvensen

Relevansmetric: Produkt titel, Produktbeskrivning, Sökord, Mängden positiva reviews

Jag rekommenderar alltid produktsäljare på Amazon att fokusera på att optimera deras produktbeskrivningssida innan annonsering för att få det bästa resultatet. Om din produktsida inte är korrekt skapad kan du få dåliga recensioner och annonseringen kommer att kosta mycket mer.


Jag hoppas att denna lilla guide har kommit till nytta för dig och att informationen kommer till användning. Har du frågor eller vill prata Amazon så är du mer än välkommen att kontakta mig på LinkedIn.

LinkedIn: Andre Maass

Tack för din tid. Hoppas att du har en grym och produktiv dag idag.

Dela gärna!