Intro till kanaler i Google Analytics

Lästid: 3 minuter

Google Analytics är ett helt underbart verktyg som är ett måste. I alla fall för den som tar sin webbplats seriöst och ständigt letar efter område att förbättra. Med Google Analytics kan vi analysera i princip allt som sker på vår webbplats, och hitta just förbättringsmöjligheter

När vi analyserar datan i GA spelar “Kanaler” en stor roll. Datan är uppdelad efter dessa kanal. Exempel på kanaler kan vara Organisk Trafik, Betald trafik, Social Media o.s.v Det gör det enkelt att se vilken kanal som bidrar allra mest. Vi tar en titt på hur det kan se ut

För att hitta våra kanaler går vi till följande vy. Vi får då se en lista på olika kanaler och data kopplat till dessa.

google analytics kanaler

 

Vad betyder dem olika kanalerna? 

För att kunna dra slutsatser från sin data behöver man först och främst veta vad varje kanal representerar. 

  • Organic Search / Organisk Trafik

Denna kanalen representerar trafik som kommer från sökmotorer. Det inkluderar inte annonser och annan betald trafik. Det är denna trafiken SEO ämnar att öka.

 

  • Social

Detta är trafiken som kommer från dina sociala medier-konton. Denna kanalen innehåller heller inte någon betald trafik, t.ex. En annons på Facebook. Om du lägger ut ett inlägg på Facebook med länk till din webbplats, då är det i denna kanalen besökarna som klickar på länken hamnar.

 

  • Direct/Direkt

Som det låter, denna kanalen representerar besökare som går in på din webbplats direkt. Dem hittar inte dig på Google eller Sociala medier utan skriver in din webbplats URL direkt i adressfältet på sin webbläsare. Dem kan även ha sparat din webbplats som ett bokmärke. 

 

  • Paid Search / Betald Trafik

Alla kronor du lägger på annonsering representeras av denna kanalen. Oavsett om det är på Google, Facebook eller LinkedIn som du annonserar – trafiken hamnar i  denna kanalen.

 

  • Referral / Hänvisningstrafik

Finns det andra webbplatser som länkar till dig? I så fall kommer besökarna från den webbplatsen att räknas som Referrals eller Hänvisningstrafik om du har svenska inställningar. 

 

Detta är standardkanaler som alltid finns. Men du kan säkert se att det även finns en kanal som heter “Email” i listan. Detta är inte en kanal som kommer per automatik. För att få statistik över besökarna dina email drar in så måste du jobba med UTM-länkar.

UTM-Länkar

UTM-länkar är URL:er som innehåller en viss information så att Google Analytics vet var den kommer ifrån. En UTM-länk kan du skapa här. Detta behöver du göra för dina nyhetsbrev och övriga email som du vill kunna spåra. Din mailinkorg är lite speciell och kan ses som “offline”. Det betyder i praktiken att när en användare klickar på en länk och hamnar på din webbplats, så kan inte Google Analytics avgöra var besökaren kom ifrån. Trafiken kommer då att räknas som Direkt-trafik vilket är fel. För att undvika detta problemet ska du använda dig av UTM-länkar i dina nyhetsbrev. 

 

Om jag t.ex. Skulle skicka en länk till detta blogginlägget till alla som prenumererar på vårt nyhetsbrev så skulle länken se ut så här;

https://www.topvisible.se/blogginlägg?utm_source=nyhetsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=intro-google-analytics-kanaler

När en besökare sedan klickar på länken så kommer Google Analytics kunna läsa av att Medium är lika med email, och source lika med nyhetsbrev.

 

Djupdyk i en kanal

När du väl lärt dig vilka dem olika kanalerna är så kan du välja att djupdyka i en av dem. Detta gör du enklast genom att klicka på en av kanalerna i listan. Om vi t.ex. klickar på “Social” kommer följande vy fram:

google analytics kanaler

Detta kan du göra med alla kanaler för att lära dig mer om dina besökare och vilka källor som bidrar mest. 

 

Detta var en kort men förhoppningsvis effektiv guide till kanaler i Google Analytics. Behöver du hjälp med Google Analytics, kanske att spåra dina nyhetsbrev korrekt – hör av dig!


Nils Kautto

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *