Gratis Google Shopping – Så kommer du igång!
Google gick under sommaren 2020 ut och berättade att de from. oktober 2020 kommer erbjuda samtliga annonsörer ett antal kostnadsfria klick via Google Shopping. Bjussigt, får man väl faktiskt lov att säga!
Vi på Topvisible får in många frågor ang. just Google Shopping och framförallt hur “gratisklicken” egentligen funkar. Så i dagens blogginlägg tänkte jag berätta hur du kommer igång med Google Shopping och hur du gör för att få helt kostnadsfria klick via detta nätverk. Redo?
Vad är Google Shopping?
För dig som inte vet vad Google Shopping är så kan jag upplysa dig om att det är ett utav Google’s mest populära annonsnätverk. Google shopping består av bildannonser i Google’s sökresultat, bland sökpartners, i displaynätverket och på YouTube. De två ställen där vi vanligtvis stöter på Google Shopping-annonser är i sökresultatet under fliken “All” och under fliken “Shopping”, precis enl. bilden nedan.
Google Shopping kan i dagsläget endast användas av företag som driver e-handel. För de allra flesta e-handlare är Google Shopping ett mycket effektivt annonsnätverk. Många gånger mycket mer kostnadseffektivt än vanliga sökannonser – än om undantag givetvis finns.
Vad behövs för att komma igång med Gratis Google Shopping?
Google Shopping, till skillnad från Google Search Ads, är lite trixigare att få rätt på. Det är inte bara att tuta och köra som man enkelt gör med sökannonser via Google Search. För att komma igång med Google Shopping så behövs följande:
- Google Ads-konto – Inget krav för just Gratis Google Shopping. Men om du ska köra betald annonsering (vilket jag starkt rekommenderar) är ett Google Ads-konto ett krav.
- Google Merchant Center – Sätt enkelt upp ett konto här
- Produktfeed/Produktdata – Vilket är en komplett lista med all information om dina produkter. Listan måste bland annat innehålla produktnamn, pris, lagerstatus, produktbild, GTIN m.m. Jag rekommenderar att du läser igenom Google’s Onboarding Guide här.
Sedan lanseringen av Gratis Google Shopping har Google även gjort det mycket lättare för små företag att få upp sina produkter på Google Shopping. Man kan nu snabbt och enkelt ladda upp enskilda produkter via Merchant Center. Läs mer om detta längre ner!
När det gäller produktfeed så kan man använda sig utav både manuella och automatiska produktfeeder.
- En manuell feed är enkel att sätta upp och funkar bra om du endast har ett fåtal produkter. Exempel nedan. Använd ett Google sheet och lägg till den information som Google efterfrågar. På länken här kan du läsa mer om hur du registrerar ett Google sheet för Merchant Center.
- Har du däremot hundra eller tusentals produkter är en automatisk feed att föredra. Automatiska feeder är ofta mer tidsödande att ta fram. Ibland krävs hjälp av utvecklare. Använder du WordPress, Magento etc. brukar det finnas bra färdiga lösningar för dessa CMS. Läs själv på om vad det finns för eventuella lösningar som kan passa dig!
Rigga ert Google Merchant Center
När du fått ovan bitar på plats är det dags att göra ditt Google Merchant Center redo.
- Öppna upp Google Merchant Center och ladda upp produktfeeden – om du har en sådan. Det brukar ta upp till 3 dagar innan produktfeeden är godkänd. Räkna med att ett gäng produkter inte godkänns. Det är dock inte hela världen, dessa kan korrigeras efter hand.
- Vill du bara ladda upp enstaka produkter? Ladda då upp dessa via fliken “Products” –> “Individual Product” enl. bild nedan.
Fyll därefter i all produktinformation som Google kräver.
När produkterna (eller produktfeeden) är godkänd/ej godkänd får du information om detta under fliken “Diagnostics” i Google Merchant Center. Från och med nu (om dina produkter har godkänts) kan dina annonser visas gratis på Google Shopping. HURRA!
Obs. Vill du även köra betald annonsering via Google Shopping så måste en Shopping-kampanj sättas upp i Google Ads.
Bra att veta vad gäller Gratis Google Shopping
Gratisklick på era Shoppingannonser kommer du primärt få under fliken “SHOPPING” (se bild nedan) i Google’s sökresultat. I standardfliken “ALL” search result är det (mig veterligen) fortsatt betalning som gäller.
Tänk även på att du måste ha aktiverat “Surfaces Across Google” i ditt Google Merchant Center för att du ska få gratisannonserna att visas.
Var ser jag hur många gratis klick jag får via Google Shopping?
Det är en fråga som börjat dyka upp allt mer frekvent, så här får du svaret:
Inne i Google Merchant Center, under fliken “Overview” hittar du en box som heter “Performance (Unpaid)”. Där får du en enkel överblick över hur många gratis klick du får varje dag via Google Shopping. Se bild nedan.
Undrar du exakt vilka produkter som fått klicken? Tyvärr verkar inte den datan vara tillgänglig ännu. Men den som väntar på något gott!
Lycka till med uppsättningen utav Google Shopping, om du nu befinner dig i startgroparna! Vill du ha hjälp med att komma igång med Google Shopping så hjälper vi så gärna till!
Psst. Du som kör betald annonsering via Google Shopping – Du vet väl om att du kan få 20% rabatt på samtliga klickpriser? Vi på Topvisible erbjuder dig som kund möjligheten att annonsera via vår CSS-partner. Via en CSS-partner får ni 20% rabatt på alla klickpriser via Google Shopping. Kontakta mig direkt om du vill veta mer!
Lämna en kommentar
Want to join the discussion?Dela med dig av dina synpunkter!