Google Analytics

Google Analytics 4 – Vilken data kan vi få fram?

Lästid: 3 minuter

De flesta av er har nog hört talas om Google Analytics 4 (GA4) vid det här laget, den senaste versionen av Google Analytics. Om inte så ta en titt i ett av våra tidigare blogginlägg där vi tar upp 6 snabba om Google Analytics 4

För er som använder Universal Analytics och inte har installerat den nya egendomen än så är det hög tid för att göra det nu. Ni vill börja samla in data så fort som möjligt då detta inte går att hämta retroaktivt. 

Jag tänkte att vi ska ta oss en närmare titt inne i GA4. Låt oss fokusera Engagemang rapporten idag.

GA4 - Engagemang rapport

Översikt över engagemang

Vi börjar titta i Översikt över engagemang, det är där det sammanfattas data för alla händelser och konverteringar. Här kan man bl.a. få fram data som:

  • Genomsnittlig engagemangstid
  • Engagerade sessioner per användare
  • Genomsnittlig engagemangstid per session

GA4 - Översikt över engagemang

Händelser

Går vi vidare till händelser får man insikt i vad som sker på er webbplats eller app. Händelser gör det möjligt att tex mäta användare som köper en produkt, skickar in ett formulär eller skrollar igenom ett blogginlägg. Analytics samlar in vissa händelser automatiskt, så har du precis satt upp GA4 så kommer du bl.a. se session start, page view & scroll. Här är det bra att se över vad som är viktigt för ert företag att mäta, vad saknas och vad behöver läggas till. Händelser ni väljer att mäta går att sätta som konvertering och detta leder oss till nästa rapport.

 

GA4 - Händelser

Konverteringar

I Universal Analytics sätter man upp mål men i GA4 mäts konverteringshändelser. Detta ser vi under konverteringar. Har du redigerarbehörighet så kan du märka en händelse som en konvertering och det är möjligt att markera 30 händelser per egendom.

Sidor och skärmar

I den sista rapporten under Engagemang finner vi Sidor och skärmar och den visar vilka webbsidor och appskärmar som användare besöker. Den påminner om rapporten Alla sidor  i Universal Analytics. Här kan du få fram vilken som är er mest besökta sida. Du kan även se vilken sida en session startar på “landningssida”.  Detta får du fram genom att klicka på sidrubrik och skärmklass –> sidsökväg + frågesträng och skärmklass –>Antal händelser –>session_start.

Nu när vi har gått igenom engagemang rapporten, gå in i GA4 och se om du hittar:

  • Vilken är din mest besökta sida?
  • Vilken är din näst vanligaste landningssida?
  • Vilket är ditt vanligaste event?

Vi kommer att titta in i fler rapporter och hålla er uppdaterade inom GA4. Prenumerera på vårt nyhetsbrev så du inte missar något 🙂

Behöver ni hjälp att implementera GA4 och komma igång så hör av er till oss, vi hjälper er gärna!

 


Elisabeth Jönsson

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *