skylt som säger "data has a better idea"

Förstå din data och få ut mer av din digitala marknadsföring!

Lästid: 3 minuter

Att få ut det mesta från vår digitala marknadsföring är något vi alla strävar efter – men hur gör vi det? Att ta beslut utifrån sin data är oerhört viktigt för att kunna maximera annonseringen. Detta gör att datan vi får in måste vara rätt, annars blir det helt knasigt!

Digital marknadsföring och data

I urminnes tider har man annonserat analogt, utan att veta vilket resultat det ger. Vi har slängt upp reklam på stora affischer, banderoller och radio – i hopp om att få in nya kunder. Det har varit lite av en “Okej, nu får vi se vad som händer”. Tack vare teknologins utveckling så behöver vi inte gissa längre! Om man vill se resultat på sin digitala marknadsföring är det väldigt viktigt att ha rätt data, men också att kunna förstå olika mätvärden för att veta vad som bör optimeras.

Idag är det väldigt enkelt för vem som helst att publicera en annons på sociala medier och på sökmotorer som Google. Det är däremot väldigt viktigt att kunna analysera datan för att få en överblick på vad som faktiskt händer och för att kunna optimera annonserna för lyckat resultat. Därför tänker jag prata lite om de viktigaste sakerna för att kunna analysera datan och göra din annonsering enklare!

Datavalidering – se till att din data går att lita på!

Detta är en av de viktigaste sakerna för ett väl utfört analysarbete och för att digital marknadsföring ska löna sig. Det är otroligt viktigt att se över sin datainsamling, och se till att den visar korrekt data. Med detta menar jag t.ex. Intern filtrering av ip-adresser i Google Analytics (se Fredriks inlägg hur du filtrerar bort den interna trafiken här) och att se till att det inte finns dubbla spårningskoder implementerade på hemsidan (använd Google Tag Assistant eller liknande verktyg). Har du flera datakällor med samma data? Se till att dessa stämmer överens (små skillnader är naturligt).

Med kontroller som dessa får du en bra överblick av trafiken som kommer in, och risken för fel optimering av trafik minskar. 

Syfte och mål – vad ska du mäta och varför?

För att inte svämma över sig själv med all data som samlas in via t.ex. Google Analytics, är det viktigt att sätta upp ett tydligt syfte och mål med analysen som ska göras. På detta sätt kan du kategorisera datan, för att tydligare kunna förstå den och snabbare dra slutsatser mot de mål du har satt upp.  Är målet att öka försäljningen via Google Ads, så är det viktigt att ta fram relevanta KPI:er för just detta anpassade till företagets mål. Utan något syfte och mål så blir det väldigt svårt att veta var du ska börja, så se till att ha det på plats.

en darttavla med en pil i

Visualisera datan

Vi alla vet att det kan vara tungt att läsa av massa siffror. Det är lätt hänt att vi missar något, eller helt enkelt inte uppmärksammar misstag som är enkla att rätta till då vi kollat på en mängd mätvärden under en längre period. För att göra det enklare för oss, men också mycket roligare, är det viktigt att visualisera datan i en form av en tydlig och snygg rapport.

Google Data Studio är ett fantastiskt verktyg där du kan skapa rapporter så som du vill ha dem! I programmet går det att skapa en rapport från scratch, men det finns även mallar som hjälper dig på traven. På detta sätt väljer du själv ut vilka mätvärden som ska finnas i just din rapport.

Att visualisera siffror och statistik i en graf, cirkeldiagram eller staplar blir så mycket tydligare! I Google Data Studio är det också superenkelt att välja datum för rapporten och välja jämförelseperioder – vilket gör att du snabbt kan se hur t.ex. dina Google-annonser har presterat den här månaden jämfört med den förra. 

en rapport visas på en dator

 

Vill ni ha mer hjälp med analys, digital marknadsföring, eller något annat? Tveka inte att kontakta mig eller någon av mina kollegor!

 

Ha det gott!

 


Kenan Skrijelj

Behöver du hjälp med att driva relevant trafik genom Google Ads så tveka inte på att kontakta Kenan!
0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *