Filtrera bort intern trafik i GA

Filtrera bort intern trafik i Google Analytics – Så gör du!

Lästid: 4 minuter

Google Analytics är som vi alla vet ett ovärderligt analysverktyg för den som arbetar med webbplatser. I Google Analytics bjuds vi på mängder av grymma insikter rörande siternas trafik. Vilket kan handla om allt ifrån vem besökarna är, vad de gör och hur de rör sig på siten, till vilken enhet och på vilken geografisk plats de befinner sig på. Alla smaskiga features och insikter du kan få ta del av i Google Analytics kan du läsa mer om här.

Men för att spåra sitens trafik och dess användare på ett så bra och träffsäkert sätt som möjligt så bör (MÅSTE) vi göra en del justeringar i Google Analytics först. En av de absolut viktigaste punkterna att se över när man roddar i sitt, eller någon annans, Google Analytics-konto är att säkerställa att den interna trafiken på webbplatsen är utesluten.

Varför utesluta intern trafik i Google Analytics?

Spårar du ditt eget användande av siten så kan detta ge missvisande siffror och statistik i Google Analytics. KPI:er som avg. session duration, pages/session och conv.rate kan bli väldigt trubbiga om du inte utesluter den interna trafiken. Oavsett vilken typ av site du driver.

Hur hittar jag min IP-adress?

Jo som vanligt ger Google dig svaret! Googla: “What’s my IP” så förser dig Google med din IP-adress. Snabbt och enkelt direkt i sökresultatet!

Hur vet jag om jag använder en Statisk eller Dynamisk IP-adress?

Är du osäker på ifall du har en statisk eller en dynamisk IP-adress  så kan du ta reda på vilken av dem du använder genom att göra följande:

Alternativ 1: Ta reda på din IP-adress och skriv ner den. Starta om routern. Är IP-adressen densamma som tidigare har du med stor sannolikhet en statisk IP-adress. Vill du vara 100% säker kan du vänta en dag eller två och kolla upp IP-adressen igen.

Alternativ 2: Kontakta din internetleverantör och fråga ifall du har en dynamisk eller statisk IP.

Vad spelar det då för roll om IP-adressen är statisk eller dynamisk? Dynamiska adresser går mig veterligen inte att utesluta i Google Analytics. Har ni hittat ett Hack för detta? Dela mer än gärna med er! 

Men det finns en mellanväg man kan gå, om man nu tvunget vill utesluta sin egen trafik. Lösningen är då “Google Analytics Opt-out Add-on“. Detta webbläsartillägg hindrar ditt besök från att spåras i Google Analytics – Överallt på webben. 

Så utesluter du IP-adresser från Google Analytics

I dagens korta guide kommer jag steg för steg gå igenom hur du lägger in filter för att utesluta den interna trafiken från att visas i Google Analytics.

Gör såhär:

  1. Logga in i ditt Google Analytics-konto och klicka därefter på kugghjulet “Admin” längst ner i vänsterhörnet.

2. När du klickat på kugghjulet kommer du se menyn nedan. Klicka på fliken “Filters”. Notera att du måste ha admin-behörighet i ert Google Analytics-konto för att kunna lägga in filter och korrigera vyer. Har du exempelvis endast behörighet “Read & Analyze” kommer du inte kunna göra dessa filterkorrigeringar. Läs mer om samtliga användarbehörigheter för Google Analytics här.

3. När du klickat på filter (och om du har full behörighet) kommer du se vyn nedan. Klicka då på “+Add filter”

4. I rutan “Filter name” väljer du sedan ett passande namn. Har man flera kontor eller flera olika arbetsplatser med olika IP-adresser bör man alltså lägga till multipla filter som utesluter trafiken från varje kontor. Då skapar vi tex ett filter för; “Uteslut Topvisible IP-adress”, “Uteslut Fredrik IP-adress” osv… När du valt ett passande Filter name väljer du sedan “Predefined” under “Filter type”.

5. Klicka sedan på “Select filter type” – Välj alternativet “Exclude”.

6.  Klicka därefter på “Select source or destination” – Välj alternativet “traffic from the IP addresses”.

7. Sedan väljer du “Select expression” och klickar i alternativet “that are equal to”.

8.  Ta därefter din IP-adress och lägg in i rutan “IP addresses”. När du lagt in IP-adressen klickar du SAVE. 

Klart!

Voilà, svårare än så är det inte att filtrera bort den interna trafiken.

Undrar du däremot hur du filtrerar bort den interna trafiken i Google Analytics 4 (GA4)? Det går i dagsläget inte att skapa filter direkt i GA4, utan du importerar helt enkelt filterna ifrån Universal Analytics-kontot. 

Har du frågor eller funderingar om hur man sätter upp Google Analytics enligt best practice? Eller bara andra frågor om Analys eller digital marknadsföring? Tveka inte att höra av dig!


Fredrik Ekdahl

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *