Evergreen content och content marketing

Evergreen Content Guide [2020]

Lästid: 8 minuter

Evergreen content hjälper dig att driva relevant organisk trafik till din webbplats i flera år framöver. Det är tidlöst och levererar ett värde för din målgrupp och kunder. Denna typen av innehåll inspirerar och/eller bevisar för din målgrupp och leads att du är experten inom ditt företags område. Alltså, evergreen content är en viktig del i företagets content marketing strategi.

Så, vad är egentligen evergreen content och hur kan du dra nytta av det i din marknadsföringsstrategi? Vi har samlat frågorna och svaren här!

Vad innebär Evergreen content? 

Evergreen – En ständigt grönskande och blomstrande växt. Själva grundpelarna i evergreen content är innehåll och ämnen

Evergreen content är innehåll i olika former som fokuserar på ämnen som alltid är aktuella och aldrig går ur tiden. 

Innehåll som alltid är relevant, aktuellt och fortsätter att driva trafik långt efter sin publicering, samt är optimerat för både sökmotorerna och användarna.

Men är inte allt innehåll online hållbart och aktuellt? Nej. Skillnaden är att evergreen content fortsätter att vara relevant långt efter sitt publiceringsdatum, där den organiska sök-trafiken växer över tid.  

Exempel på Evergreen Content ämnen

  • Content marketing Guide 2020
  • 21 tips när du ska sälja din bostad
  • Den ultimata flytta hemifrån-guiden
  • Hur får jag muskler?
  • Vad är ibs?
  • FAQ 
  • Vad är influencer marketing?
  • Varför är det bättre att leasa en bil än att köpa?
  • Så får du fler följare på Instagram

Som Jeff Bezos, grundaren av Amazon, en gång sa:

“Focus on things that don’t change”

Det är dina evergreen ämnen! Till exempel detta eminenta evergreen content i videoformat – se här!  (Som är från 2010!)

Evergreen content exempel en del av din content marketing strategi

Vad är inte Evergreen content?

Innehåll som inte är tidlöst. Med andra ord, evergreen content är inte nyheter eller trender. Med det sagt, innebär inte detta att du inte ska skapa innehåll som handlar om just nyheter och trender. 

Det innebär att sådant innehåll tillhör din content marketing strategi, och är inte en del av ditt evergreen content.   

Exempel på ämnen som inte är evergreen content:

  • Nyheter
  • Real madrid möter Barcelona
  • Valet i USA i år
  • Vem vann melodifestivalen
  • Årets deltagare i Robinson
  • Höstens inredningsfärger

Vad är skillnaden mellan content marketing och evergreen content?

Man kan jämföra evergreen content med en ingrediens i en maträtt. Content marketing (maträtten) innebär att skapa innehåll som fokuserar på att leverera ett värde, förmedla kunskap och inspiration.

Content marketing har inte fokus på att sälja (direkt). Evergreen content (ingrediensen) är också inspirerande och utbildande, men är den delen i content marketing där svaren alltid är detsamma, år efter år.  

Evergreen content och kundresan

Hur hänger Evergreen och kundresan ihop?

Jo, främst genom att mycket av evergreen innehåll ofta är relaterat till den tidiga fasen i kundresan när man letar efter information, kunskap och inspiration

Med det sagt finns det så klart exempel även senare i kundresan. Exempelvis om ditt företag säljer slipsar och när kunden fått sin leverans skickar du ut ett email med nyttig info och en video på hur man knyter en slips förslagsvis.  

Varför är det viktigt att arbeta med evergreen content?

För att man kan attrahera tusentals relevanta besökare som kan omvandlas till kunder och förvärvskostnaden är ‘gratis’ förutom en investering i tid som gjordes flera år sedan. 

Man får nya potentiella kunder varje månad, år efter år.

En av de största anledningarna till att arbeta med Evergreen content är ROI:n som ger dig en helt annan marknadsmix.  

Vill du ha snabba resultat är det annonsering som är svaret. I ett längre perspektiv hjälper evergreen content ditt företag att driva organisk trafik som då är gratis. 

Det blir en helt annan kostnadsbild och investering.

Det blir en större insats till att börja med och sen löper det över tid, och ger avkastning månad efter månad. 

Magin ligger i just marknadsmixen, att arbeta med innehåll som både är kortsiktigt och långsiktigt, obetald och betald trafik. 

Så, varför evergreen content?

  • Förbättra din ranking i sökmotorresultatet
  • Driv prospekt vidare i kundresan och din sales funnel
  • Få löpande organisk trafik till din webbplats
  • Visa att du är en expert i din bransch och inom ditt område

Varför använda sig av content marketing och evergreen

Vem bör arbeta med denna typ av content?

Vem ska INTE arbeta med evergreen content!? Alla typer av företag och organisationer kan och bör arbeta med evergreen content. 

B2B och B2C, både om du arbetar med produkter och tjänster, intresseorganisationer osv. 

Det finns mängder med frågor som ställs ute på Google och i fysiska konversationer, som man kan hjälpa sina potentiella kunder att besvara genom att skapa evergreen content.

Hur hänger evergreen content och SEO ihop?

Om man lyckas skapa evergreen content som är riktigt bra, exempelvis en guide eller en förklaring om en fråga som många är intresserade av, så finns det goda chanser att journalister och experter vill länka till ditt innehåll – backlinks. Vilket också ger styrka till din webbplats och landningssida. 

SEO:n ser olika ut på Google och Youtube, eftersom algoritmerna skiljer sig åt. Satsa på bra innehåll så kommer länkarna. 

Dopa inte din webbplats med massa köpta länkar, som du sedan kanske ändå inte får behålla när samarbetet upphör.  

Content som driver organisk trafik i flera år

Hur skapar man denna typen av content?

Gör en ordentlig research till att börja med. Hitta rätt frågeställningar och ämnen. Hur gör man då det? Jo, det finns olika sätt. 

Det mer avancerade sättet, som också ger dig djupare insikter, är att använda ett verktyg som hjälper dig, som exempelvis Ranktrail. Det lite enklare sättet är att surfa in på Google och använda sökfältet. 

Testa dig fram med att skriva “Vad är -nånting-” och “Hur -någonting-”, testa att skriva en bokstav intill och se vad Google ger för förslag i drop-down menyn. (Tips! gå igenom hela alfabetet).

Det resultatet är ju faktiskt vad många andra söker på. Det fantastiska är att detta är helt gratis, om man bortser från tiden du behöver lägga ner, och är lätt att börja med.  

Testa att googla dina relevanta evergreen-söktermer och fraser. Vilka resultat får du? Vilka luckor kan du fylla som andra missat?

Evergreen innehåll ämnen

Hur gör man för att behålla den höga kvalitén över tid?

För att bibehålla din evergreen status och göra algoritmerna i sökmotorerna nöjda gäller det att skapa innehåll som är det bästa resultatet idag, imorgon och lång tid framöver. 

Det kan vara bra att ibland gå in och göra tillägg. Förändra och uppdatera innehållet. Kanske kan du lägga till en bättre bild, införa något rörligt eller ändra i H1:an

Dessa uppdateringar och ändringar är inget som ska göras varje månad eller för ofta. För då är det inte evergreen content som du säkert redan förstått 🙂

Distribution av evergreen content

Skapa micro content av ditt evergreen content och dela i sociala medier. Kan vara bra att inte alltid länka ut från de sociala plattformarna, vilket du inte behöver göra när du använder dig av micro content. 

Nyhetsbrev och andra mail genom kundresan kan också vara en kanal för att effektivt distribuera ditt evergreen innehåll, både före och efter ett köp. 

Ett annat alternativ för att få ut ditt evergreen content kan vara att ha det som nedladdningsbart material på din webbplats

Möjligheterna är många helt enkelt! 

Evergreen forrest content

Vilka KPI:er kan vara värdefulla att mäta när det kommer till evergreen content? 

Det är lite olika om det är på Youtube eller Google

På Google kan det vara: 

  • Vilken ranking din landningssida har i sökresultatet  
  • Antalet besökare
  • Antalet återkommande besökare
  • Antalet länkar från andra webbplatser
  • Antalet konverteringar från de som besökt eller laddat ner ditt innehåll
  • Hur länge besökarna stannar
  • Bounce rate
  • Scroll depth – Hur långt ner på sidan scrollar besökarna?

KPI:er för evergreen content på Youtube ser lite annorlunda ut, där är det viktigt att behålla tittarna så länge som möjligt, därför är de första 5-10 sekunderna extra viktiga. Även rankingen i Youtube’s sökresultat är intressant att hålla koll på. 

KPI:erna för evergreen content kan du följa upp framförallt i Google Analytics. Sen är där även en hel del spännande funktioner på väg att lanseras i Google Search Console, där kan du också hämta en hel del insikter

Komplettera förslagsvis med Hotjar eller Google Tag manager. Kombinationen är det absolut bästa! 

 

Evergreen content 3 tips så kommer du igång idag

Så kommer du igång med evergreen content – 3 tips!

  1. Research – Gör en sökordsanalys och hitta relevanta evergreen ämnen. Sortera upp innehållet i “vanligt” content och evergreen content.
  2. 10x bättre content – Skapa sjukt mycket bättre content än de som redan ligger i toppen av sökresultatet. Vad är deras svagheter?
  3. Undvik att prata tidsaspekter – Prata inte om vädret och årets utfall osv. Undvik att använda publiceringsdatum i blogginlägg. Det går att plocka bort om man vill, finns även plug-in för detta. Men det man kan göra, är att skriva årtal i H1:an (rubriken) och i meta-titeln. Då får den som söker känslan av att innehållet faktiskt är väldigt aktuellt och fräscht. Men det är viktigt att inte glömma att gå in och ändra en gång om året.   

Exempel på företag som skapar bra evergreen content?

  • HubSpot
  • Eventbrite
  • Skincity
  • Buffer
  • Gysinge
  • Byggmax

Många företag idag har en hel del arbete kvar att göra när det kommer till evergreen content. Dessa företag ovan däremot gör ett riktigt bra jobb eller har kommit en bra bit på vägen med att skapa tidlöst och värdefullt innehåll enligt oss på Topvisible.

Green content forrest in the sunset

Spelar det någon roll om evergreen innehåll är placerat på en blogg eller en ordinarie sida på webbplatsen?

Svar nej. Det fungerar utmärkt på både och. Är det ett blogginlägg rekommenderar vi som tidigare nämnt att ta bort publiceringsdatumet. 

Finns det tendenser att dom sociala medier leverantörerna börjar titta på evergreen content på sina plattformar?

We wish! Vi ser inte att de sociala plattformarna satsar på detta. Även om Instagram har öppnat för guider i företagsprofiler för utvalda segment. Men med det sagt är det viktig att man förstår syftet med kanalerna. 

Intuitionen på sociala medier är oftast inte att man aktivt ska leta upp någonting kanske, utan mer för att exempelvis ta del av nyheter, hålla kontakten med vänner och bekanta, eller få sig en dopamin-kick helt enkelt. 🙂 

Hur som helst, börja på din egen plattform och få värdefull trafik dit direkt istället. Använd sociala medier för distribution och för att kunna nå ut till din målgrupp i andra delar av kundresan.  

Kan detta påverka SEO:n negativt att visa sidor som inte rör sig så mycket. För Google’s algoritmer vill väl att hemsidan uppdateras ofta?

Nej. Google vill visa relevant och aktuellt innehåll för sökintentionen. Och ni kommer väl ihåg, evergreen innehåll är alltid relevant och aktuellt – om man gör rätt! 

_______________________________________

Vill du komma igång med evergreen content eller snacka digitalt innehåll?

Hör av dig till oss, så hjälps vi åt! 🙂 / Alexandra

PSST! Missade du toppenmorgon eller vill se det igen? Kolla här!  


Alexandra Wingstrand

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *