4 saker som får din artikel att prestera bra i bloggtoppen

4 saker som får din artikel att prestera bra i bloggtoppen

Lästid: 7 minuter

Har du också funderat på vad som är en bra artikel, egentligen? Är det en artikel som får många besökare? Är det en artikel som ger något av värde till besökaren eller är det en artikel som ger din organisation fler leads? I en perfekt värld är det väl en kombination av alltihopa, skulle jag vilja säga.

Men generellt kan man väl säga att om en artikel får mycket trafik, många delningar på sociala medier och många länkar, ja då är det en bra indikation på att det är en populär artikel.

Enligt en undersökning av Semrush finns det 4 saker som är gemensamma för bloggartiklar som presterar bra.

1. Antal ord

Finns det någon magisk siffra hur många ord som din artikel ska innehålla för att prestera som allra bäst? Ja faktiskt. Exakt det antal ord som krävs för att få fram budskapet. Varken mer eller mindre. Det är i alla fall vad jag tycker verkar vara det bästa sättet att svara på den frågan. Inte det mest populära svaret kanske. Du vill kanske ha svaret lite mer svart på vitt, lite mer preciserat? Då så.

I undersökningen som Semrushs gjort visar det sig att ju fler ord en artikel innehåller desto mer uppskattad verkar den vara. Om du skriver över 7000 ord har du möjlighet att få över 4 gånger mer trafik och 43% fler delningar på sociala medier än om du skriver en artikel av medellängd (ca 1000 ord).

Antal ord i artikeln har betydelse

Som med all statistik, gäller det att ta siffrorna i denna undersökning med en stor nypa salt. Det beror på så många andra faktorer också. Jag tycker det bästa du kan göra är att sätta dig in i den målgrupp som artikeln riktar sig till och ta en funderare på vad det är som läsaren vill veta – Vad är behovet? Vilka är frågeställningarna? Besvara sedan dessa frågor i ditt blogginlägg.

Förenkla för ökad förståelse

Det är många härliga citat som tillskrivs olika människor som vid närmare granskning visar sig vara ganska så förvanskade och ibland helt felaktiga. Och ett i sammanhanget relevant, men tydligen ganska förenklat citat är från Einstein:

”Everything should be made as simple as possible, but no simpler.”

Det kan faktiskt vara så att det ursprungliga “korrekta” citatet lyder så här:
“It can scarcely be denied that the supreme goal of all theory is to make the irreducible basic elements as simple and as few as possible without having to surrender the adequate representation of a single datum of experience.”

Jag vet i alla fall vilken version av citatet jag föredrar. Och det understryker också min poäng att ett budskap som går att förenkla oftast vinner på förenklingen. Det blir helt enkelt enklare att ta till sig. Att bara skriva en massa text för att komma upp i “rätt” antal ord är inte rätt väg att gå.

2. Rubriker

Korta rubriker eller långa rubriker?

Att ha en kort rubrik som som sin huvudrubrik (H1) i sin artikel visar sig inte vara synonymt med ett framgångsrikt blogginlägg enligt Semrush. I sin undersökning menar man istället att man ser ett samband med populära artiklar och artiklar med rubriker som är långa som ett ösregn, dvs över 10 ord.

Det verkar finnas en gyllene zon på 10-13 ord i rubriken. Artiklar med en H1 rubrik på 10-13 ord verkar nämligen få flest antal sidvisningar och delningar på sociala medier. Och de får lika många länkar som de artiklar som använder en H1 rubrik på över 14 ord.

Snabbt sätt att räkna antal ord

Behöver du snabbt ta reda på hur många ord (eller tecken) din text har, så kan du använda det här verktyget. Det är bara att klippa ut din text och klistra in i verktyget. Så gör jag när jag känner att jag behöver hålla koll på hur många tecken jag använt i min description till en sida. Jag har dock aldrig känt behovet av att mäta längden på mina rubriker, men efter den här artikeln kanske det är dags att börja?

Rubrikens innehåll har stor betydelse

“Varför ska jag bry mig, är det här verkligen något för mig?”

Personligen brukar jag rekommendera att du kopplar rubrikens innehåll till något din målgrupp går igång på. Att du utgår från vad de tycker är viktigt. Det finns ett fackuttryck (inom online marketing, då’rå) som förkortas WIIFM – What’s In It For Me. Det innebär att du alltid ska försöka skriva en rubrik som svarar på läsarnas undermedvetna fråga, “Varför ska jag bry mig, är det här verkligen något för mig?” Att tänka på det sättet är något jag tycker fler borde ta till sig.

Skriv utifrån och in

Alltför ofta ser jag exempel på rubriker (och text och annat innehåll också för den delen) som inte utgår från läsaren utan från avsändaren. När det gäller att skriva för målgruppen måste du försöka tänka utifrån och in. Och du måste försöka undvika den alltför vanliga hemmablindheten. Låtsas vara en person som tar till sig den här informationen för första gången. Om målgruppen redan har förkunskap om ämnet, behöver du naturligtvis inte tänka så.

Hemmablindhet är svår att undvika

Listor är oerhört populära

Olika typer av listor verkar vara populära, kanske för att rubriken då står ut från mängden av rubriker eftersom den ofta innehåller en siffra. Till exempel, 4 saker som får din artikel att prestera bra i bloggtoppen. Hmm, ja det låter väl inte så dumt, eller?

Artiklar som baseras på någon form av lista är faktiskt så populära att de fått ett eget namn – Listicle. Article <-> Listicle. Fyndigt, va? Sådana Listicles får 80% mer trafik än andra typer av artiklar.

Listan med rubrikinnehåll ser ut så här (från flest till minst antal sidvisningar):

  • Listor
  • How-to (på svenska blir det väl, Hur du?)
  • Guider
  • Frågor
  • Övrigt

Guider får faktiskt aningen fler delningar på sociala medier än listor i undersökningen som Semrush gjort, men totalt vinner ändå listor överlägset.

3. Struktur och tillgänglighet

Att göra det enkelt för läsaren att ta sig igenom en text på webben visar sig vara ganska avgörande för hur populär en artikel blir. Försök därför alltid att göra det enkelt att skumma igenom en längre text, för det är faktiskt så vi tar till oss information på internet. Vi sträckläser inte. Vi skumläser.

Strukturera dina texter för bättre läsbarhet

Nivåer av underrubriker

Att använda H2 som underrubrik och sedan H3 som underrubrik till underrubriken och kanske till och med ytterligare en nivå (H4) gör det enklare för läsaren att lokalisera det hen är intresserad av.

Typografin har också betydelse

Textstyckena som kommer efter de olika underrubrikerna ska vara ganska korta för att underlätta för läsaren att ta del av innehållet.

Se till att de individuella textraderna inte blir för långa på sidan, för då blir det avsevärt svårare att läsa texten. 50-60 tecken per rad verkar vara det optimala, men upp till 75 tecken per rad kan fungera bra.

Och slutligen använd en font, fontfärg och fontstorlek som enkelt kan uppfattas av alla oberoende av synfel.

Listor igen!

Att använda sig av listor i själva innehållet, med det som många kallar bulletpoints är också en sak som kan hjälpa läsaren att lättare ta till sig informationen. Ett varningens ord bara, överdriv inte mängden punkter i en sådan lista. Det finns en gräns för vad vi kan hålla i minnet. Tre till fyra punkter är faktiskt den optimala listan om du vill att din läsare ska komma ihåg alla punkterna.

Innehållsförteckning för låååånga sidor

Har du en väldigt omfattande sida så varför inte inkludera någon form av innehållsförteckning med klickbara rubriker som gör att sidan automatiskt skrollar ner till det läsaren klickar på och vill läsa mer om? Det kan göra stor skillnad för artikelns användbarhet.

4. Gör ditt blogginlägg så visuellt du bara kan

Lägg till visuella element i dina blogginlägg

Foto är det vanligaste

En bild säger mer än tusen ord. Det är så sant som det är skrivet. Det visar sig att artiklar som innehåller bilder har en mycket större chans att få mer trafik, fler delningar och länkar än artiklar som inte har några bilder. Inte särskilt överraskande.

Så använd ALLTID bilder i dina artiklar. Det spelar faktiskt inte så stor roll vad det är för bild, det är ändå bättre än ingen bild. Med det sagt så är det naturligtvis allra bäst om du har egna professionellt framtagna bilder som du kan använda dig av.

Se till att du har rätt att använda bilden

Vad du inte ska göra är att googla fram någon bra bild och publicera den på din blogg. Det kan bli dyrt. I princip alla bilder du hittar på Google är det någon som äger och har copyright på.

Gratis och Royalty-free

Däremot finns det ett sätt att komma runt copyrighten. Och det är att använda bilder som är “royalty-free”. Det finns en uppsjö av sajter som erbjuder så kallade stock-photos. Av mer eller mindre varierad kvalitet. Själv brukar jag leta på dessa tre bildsajter, där jag ofta hittar bra bilder gratis:

Men även inuti program som Canva kan du hitta riktigt bra stock-photos.

Illustrationer kan behövas vid speciella tillfällen

Ett alternativ till foto är naturligtvis att använda sig av någon form av illustrationer. Jag tycker dock det är aningen knepigare att hitta bra illustrationer än att hitta bra foton. Och jag vill gärna att illustrationerna ska “hänga ihop” och prata samma formspråk, om du förstår vad jag menar. I vissa fall är det enda sättet att få fram en viss poäng att använda sig av en illustration. Till exempel för att visualisera statistik med ett diagram.

Video blir allt populärare

Att spela in en video och inkludera denna i din artikel är också ett sätt som kan leda till mer trafik. Det blir bara mer och mer populärt med video. Även här kan man använda sig av illustrationer som animeras för att få fram sitt budskap på rätt sätt.

Om du använder video så lägg gärna den extra tiden på att inkludera textning på det som sägs i filmen då många idag uppskattar att inte behöva ha ljudet på då de ser en video.

Gör allt för besökaren

Avslutningsvis – Följ den gyllene regeln

Jag skulle vilja sammanfatta resultatet av undersökningen med den gyllene regeln (som även Google tycker vi ska följa) – Gör allt för besökaren. Om du gör din besökare glad så kommer också Google bli glad. Din artikel får större chans att bli hittad på Google, bli delad på sociala medier, få länkar och inte minst få din målgrupp att gilla ditt företag.

Få hjälp med att ta fram innehåll och skriva artiklar

Du vet väl att vi på Topvisible även kan hjälpa dig ta fram blogginlägg, artiklar, white papers, you name it? Ta kontakt med oss bara så får du prata med en av våra content-specialister.

0 Kommentarer

Lämna en kommentar

Want to join the discussion?
Dela med dig av dina synpunkter!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.