IM EXPO 2023 - en sammanfattning av konferensen inom influencer marketing

Influencer Marketing: Inspireras av proffsen från IM EXPO 2023

Lästid: 6 minuter

Förra veckan bjöd ProAd in till årets upplaga av IM EXPO, en heldag fylld med grymma talare och riktigt bra mingel som avrundades med en riktigt trevlig middag. För min del, när jag går på konferens så är det absolut viktigaste att jag blir inspirerad – och det kan jag lova att jag blev. 

Med stjärnor som Frida Boisen, Clara Lidström, Henrik Wahlström, Caroline Farberger och såklart vår egen Magnus Äng på scen levereras frikostiga tips kring influencer marketing och framförallt direkt lysande och berörande tal. 

Dagen öppnas av Malmös egen kommunfullmäktige, Katrin Stjerfeldt Jammeh som fyller lokalen med härlig Malmö-kärlek. Och genom dagen guidas vi av två välkända moderatorer – inga mindre än Carin da Silva och Vivi Wallin, kända från bland annat den otroligt roliga podden “Våra sanningar”

Hur stor makt har influencer marketing? 

Först upp på scen av dagens talare var Amanda Bukowski och Uchenna Okolo från ADOORE som berättar om hur de byggt upp deras varumärke. Från start har de arbetat mycket med influencer marketing och bland annat skickat ut kollektioner till influencers där de själva fått välja ut vad de vill bära. Ett mycket framgångsrikt koncept.

Amanda Bukowski och Uchenna Okolo från ADOORE om influencer marketing

När ADOORE jobbar med influencers har de ett antal olika områden de fokuserar på – för allt handlar inte om direkt försäljning. De delar upp deras influencers i tre olika grupper:

  • Varumärkesbyggande influencers
  • Content influencers 
  • Säljdrivande profiler (affiliate marketing

Detta är något som jag tror är viktigt att många får med sig – att allt inte ska handla om direkt försäljning. När en relevant influencer lyfter ett varumärke kan det vara ett otroligt effektivt sätt att bygga upp och skapa buzz kring er affär. 

ADOORE tar verkligen hand om deras influencers och kunder – de bjuder in till events där de bygger relation och har ett showroom dit influencers kan komma och själva välja vad de skulle vilja pusha i deras kanaler. 

🪄 Tips på vägen: Bygg långsiktiga relationer. 🪄

Därför är det humanistiskt rationellt att lyssna på influencers. 

Klagomål hörs om influencers’ stora inflytande. Påståendet att följa influencers är irrationellt ifrågasätts av Katarina Graffman och Jacob Östberg. De introducerar “humanistisk rationalitet”, som förklarar influencers’ popularitet ur ett kulturellt perspektiv. 

Katarina Graffman och Jacob Östberg på IM EXPO

Författarna, kända för boken “Vi är vad vi köper”, betonar konsumtionens roll i att forma identitet och relationer. Människans rationella handlingar diskuteras i ljuset av emotionella och kulturella värden. Enligt författarna är det humanistiskt rationellt att följa influencers då det erbjuder en känsla av gemenskap.

🪄 2 tips på vägen 🪄

“With great power comes great responsibility.”

  1. Här och nu kan influencers uppenbarligen inspirera till beteendeförändringar, använd denna makt till något större än att bara tjäna pengar.
  2. Beteendeförändringar drivs främst fram av status, inte skam moral eller god vilja. Gör hållbara val coola och enkla att välja. 

Panelsamtal: Influencer marketing möter lagen

I dagens första panelsamtal får vi lyssna på experter från Reklamombudsmannen, Skatteverket och Advokatbyrån Gulliksson som ger oss vägledning där det kan kännas snårigt. För vad gäller egentligen när influencers får gåvor skickade till sig och hur mycket koll måste man egentligen ha på juridiken? Häng med i några av de frågor som vi fick svar på:

Vad ska man som företag tänka på?

Det är viktigt att ha ett välskrivet avtal på plats – med en tydlig beskrivning:

  • ska inläggen godkännas innan publicering
  • hur många inlägg ska delas
  • i vilka sammanhang får inlägg visas i och inte
  • vilka andra samarbeten får profilen ha
  • vem skapar innehållet.
  • upphovsrätt – hur får företaget använda sig av influencerns material? 

Hur funkar det vid förmånsbeskattning av produkter?

Om du får en produkt och använder den i din roll som influencer så ska du som influencer förmånsbeskattas.

Finns det någon gräns gällande influencer marketing?

Det är väldigt väl reglerat när det kommer till reklam i lagen. Inläggen ska följa lagen och den etiska koden hos reklamombudsmannen – alltså det som står i lagen + ett etiskt lager (inte stötande, se till mänsklig värdighet). Det finns även  specialreglering för vissa produkter, åldersgränser för ex spel, krediter, alkohol, mediciner etc. Influencers bör ha en bred koll på juridiken. Reklam får inte vilseleda mottagaren.

🔗 Mer info på reklamombudsmannen.org

☎️ Skatteupplysning om du vill ha “second opinion”: 0771-567 567

Vilka är de vanligaste ärenden som kommer in?

Historiskt har det handlat väldigt mycket om smygreklam. Men nu märks en trend gällande anmälningar om vilseledande reklam. Även frågor som handlar om socialt ansvar, som exempelvis väldigt smala modeller. I Norge finns det en lag som säger att om en bild är retuscherad måste detta märkas upp i inlägget. Denna lagen finns inte i Sverige idag, men kanske något som skulle kunna komma. Det som prövas är vilket intryck bilden ger. 

Greenwashing – hållbart är ett modeord. Kan vara missledande om det inte framgår vad som egentligen är hållbart. Green claims – vad får sägas i miljösammanhang. Ett nytt EU-direktiv på väg. 

Kommer influencer marketing vara för alltid?

Om alla aktörer agerar etiskt – då finns det en stor potential och framtid för branschen. Fler lägger vikt på varumärkeskännedom och långsiktiga samarbeten.

🪄 Tips från experterna: Fråga och ta hjälp! 🪄

Bixia & Clara Lidström: “En hållbar rELation”

Bixia & Clara Lidström: En hållbar rELation

Näst upp på scen stod elproducenten Bixia tillsammans med influencern Clara Lidström. Det märks verkligen att detta är ett samarbete som funkar väldigt bra – framför allt då Clara har ett genuint intresse kring Bixias tjänster.

Clara är kräsen i vilka samarbeten hon går in i och lyfter faktumet att båda lånar ut deras varumärken till varandra. Därför är det viktigt att göra riskanalyser – se vad som står på nätet, kompatibilitet etc. 

Framgångsfaktor – skapa innehåll som inte kommer i ett paket. Clara har haft kreativ frihet. Jobbar i flera olika plattformar – blogg, podd, IG. Vid längre samarbeten blir samarbetet så himla smidigt – enkel dialog för de är vana att jobba tillsammans. 

Clara får frågan: Är det för mycket fokus på konvertering? 

Ja. Företag har ofta orealistiska förväntningar och tar inte in själva värdet som faktiskt ges av att synas i samband med en influencer. 

Upp och ner med Henrik Wahlström – Trams på blodigt allvar

Henrik Wahlström. Nu är jag kanske lite partisk, för jag älskade ju honom redan innan. Men alltså, vilken otrolig presentation som levererades – fylld av känsla, humor, allvar och viktiga insikter.

Med Henriks plattformar har han hittat den perfekta balansen mellan trams, alltså humorinlägg (ni kanske har sett hiten “Skånska hästar som tänker på saker” på Instagram eller TikTok?!) och allvar – viktig information om psykisk sjukdom och feminism, bland annat.

Influencer marketing - Henrik Wahlström

För att kunna lyfta den här typen av tunga inlägg, och nå fram till så många som möjligt så är de humoristiska inläggen otroligt viktiga. De drar användare till hans plattform.

🪄 Uppmaning 🪄 Besök uppochner.nu och läs mer om Henriks initiativ för att öka medvetenheten kring bipolaritet.

Så når du ut genom bruset och gör succé på sociala medier! – Frida Boisen

För 13 år sedan tog Frida Boisens mamma sitt liv. På mors dag. Och i brevet hon lämnade efter sig var budskapet – det här är ditt fel, Frida. Vi fortsätter dagen med ännu ett tungt, men viktigt snack med Frida Boisen. I 13 år höll hon detta för sig själv, men nu är det dags att berätta. I form av en podd som Frida har tillsammans med hennes dotteri flera böcker och artiklar delar hon med sig av hennes historia.

Utöver en väldigt känslosam och fint framförd presentation får vi med oss en hel del tips på hur vi kan jobba för att nå igenom bruset – till exempel dessa 7 trick som fungerar:

Frida Boisen på IM EXPO

“Våga tro på dig själv & andra” – Caroline Farberger

Caroline Farberger tog scenen på IM EXPO och bjöd på en öppenhjärtig diskussion om att sluta kategorisera människor och bemöta omedvetna fördomar.

Caroline Farberger på Influencer marketing-konferensen IM EXPO

Hon delade sitt eget år långt av förberedelser för att göra den mentala övergången från att vara man till kvinna. Det var en intensiv och omtumlande resa, som krävde både personlig förberedelse och professionell förberedelse från hennes ledningsgrupp. Caroline betonade hur hennes erfarenhet som kvinna öppnade ögonen för henne om vardagliga fördomar och privilegier. Att förstå dessa är en nyckel till att skapa en mer rättvis värld.

Hon ställde också en tankeväckande fråga om hur hennes karriär skulle ha sett ut om hon fötts som kvinna, med tanke på sin bakgrund inom militären och ledningsgrupper som dominerades av män. Svaret var troligtvis att den inte skulle ha varit densamma.

Avslutningsvis underströk Caroline vikten av inkludering. Att aktivt inkludera alla är avgörande för att skapa en mångfaldig och rättvis miljö. Som hon uttryckte det: “Är du inte aktivt inkluderande så är risken att du är omedvetet exkluderande.”

Det var en tankeväckande session som påminde oss om att vi alla har en roll att spela när det gäller att utmana våra fördomar och främja inkludering.

 

Med detta vill jag åter igen tacka för en riktigt fin och inspirerande konferens. Och, så trevligt att få träffa många av er i minglet och vår monter. Vi ses igen nästa år!