teknisk seo

Vad är teknisk SEO?

Publicerat av

Teknisk sökmotoroptimering innebär att man undersöker webbplatsen och åtgärdar de problem som kan påverka spindlingen. Vi rekommenderar att ni jobbar med den tekniska sökmotoroptimeringen innan ni hugger tag i onpage – och offpageoptimeringen. Detta eftersom ni bör ha en stabil grund att stå på och att ni inte ska göra åtgärder i onödan.

Robots.txt

Robots.txt är ett sätt att kontrollera vilket innehåll som sökmotorer skall ha tillgång till. Filen får inte blockera viktiga sidor eller javascriptfiler och ska innehålla en hänvisning till en eller flera sitemaps. För att komma åt robots.txt-filen: https://www.topvisible.se/robots.txt

Googles index

Den information som Google sparar ner om alla webbplatser kallar vi för Googles Index. När något finns i Googles Index är det sökbart och finns det inte där kan det aldrig dyka upp som sökresultat. Ni kan enkelt testa ert index genom att söka på site:www.doman.se på Google. Resultatet bör ungefär matcha det antal sidor som finns på webbplatsen. Mer exakt siffra kan fås i Search Console.

HTTP svarskoder

Se över era HTTP svarskoder!

 

HTTP svardskoder

HTTP svarskoder är statuskoder som ges till besökaren eller sökmotorn när de besöker sidan. Dessa koder som består av 3 siffror representerar en status på er webbplats. Google kan välja att indexera, avindexera eller uppdatera information om en sida baserat på dessa koder. Det är därför viktigt att dessa är korrekta. Se över 301, 302, 404 och 500. Vi rekommenderar verktyget Screaming Frog!

XML sitemap

En XML sitemap är en karta över alla sidor på webbplatsen. Ni har denna för sökmotorers skull så att de kan indexera webbplatsen bättre och inte missar någon sida. Sitemapen skall i regel vara tillgänglig på https://www.topvisible.se/sitemap.xml. Den bör även skickas in till Google och Bing, samt länkas till i robots.txt-filen.

Laddtider

Korta laddtider betyder kvalitet och just kvalitet är något som Google verkligen vill leverera. Se över er page speed med Googles egna verktyg Google Page Speed! Ni får information om er hastighet och dessutom en konkret åtgärdslista.

Google Page Speed

Google Page Speed

 

Mobilvänlig webbplats

Google anpassar sig mer och mer efter våra användarbeteenden. Eftersom vi söker mer mobilt blir en mobilanpassad webbplats viktigare för sökmotoroptimeringen. Sedan april 2015 märker Google upp de webbplatser i sökresultatet som är mobilanpassade med texten ”mobilvänlig sida”.

URL-adresser

Webbplatsens URL-adresser påverkar hur bra en sida syns i sökmotorer, men framförallt på vilket sökord den syns på. Att placera sökordet i URLen ökar relevansen för sidan och det ökar också hur många som klickar på ditt resultat. Det finns en fördel när folk länkar från andra hemsidor och använder URLen som ankartext. Det är rekommenderat att inte ha för lång URL-adress. Tvärtom ska de helst bara innehålla sökfraserna vi vill optimera för.

Kanoniska länkar

En kanonisk länk (Canonical link) är en liten kodsnutt som berättar för Google vilken adress som ska indexeras i de fallen det kan finnas flera. Även om detta inte är en fix-all lösning är det en god idé att lägga in denna kod på alla sidor.

Bör ni ha HTTPS?

Bör ni ha HTTPS?

 

SSL-certifikat

Google indexerar SSL-certifikat och använder Https som en rankingfaktor. Https står för Hypertext Transfer Protocol Secure och är till skillnad från Http, krypterad data istället för öppen data.

Plattform

Plattformen är viktig att tänka på om ni vill ha en SEO-anpassad site. Fundera på vad målet med er webbplats är och välj ett CMS som är anpassat efter just era behov. Har ni en informationsbaserad webbplats eller en e-handelsplats? Bör ni använda WordPress, Magento eller Drupal?

Vill ni ha hjälp med teknisk SEO? Kontakta gärna oss för mer information!

Dela gärna!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *